יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 04 24 102231

שיחי מורן לזכרו של מורן

3 דק' קריאה

שיתוף:

1500 שיחי מורן נשתלו בפרויקט שמנציח את זכרו של מורן כהן מאשדות יעקב איחוד שנפל במלחמת לבנון השנייה

בכל שנה באביב מגיעים למרכז רפואי צפון (פוריה) ילדי שנת המצווה מבית הספר "מול גלעד" באשדות יעקב מאוחד שבעמק הירדן ליום התנדבות בדמותו ובמורשתו של מורן כהן  שנהרג במלחמת לבנון השנייה. הילדים שותלים שיחי מורן, משתתפים בטקס לזכרו, לוקחים חלק בפעילות התנדבותית ונפגשים עם משפחתו וחבריו ליחידה. 

מורן למד בבית הספר "מול גלעד", המשיך לתיכון "בית ירח" וטרם גיוסו לצה"ל התנדב לשנת שרות בכפר הנוער "נווה הדסה". הוא שירת כלוחם וחובש בסיירת צנחנים ונהרג במלחמת לבנון השנייה 8.8.06 בעת הקרבות בבינת ג'בייל.

1 מסוק
מנחת המסוקים. מבט נוסף על נתינה והצלת חיים. צילום: באדיבות מרכז רפואי צפון (פוריה)

ברוחו ובדרכו 

הוריו, ניצה ושמוליק מאשדות יעקב איחוד, הם שעומדים מאחורי הפרויקט המיוחד, בעקבות מכתב שקיבלו מדגנית ארזי, מחנכת הכיתה של מורן בבית הספר "מול גלעד" לאחר שנהרג. "כמו כל מי שהכיר אותו, גם אני התפעלתי כבר אז ממנהיגותו השקטה, מחוסנו הגופני והנפשי, מנימוסיו המצוינים, משפע התכונות הטובות שהיו גלומות בו", מספרת דגנית. "בתקופה שלאחר האסון התברר שבכל תחנות חייו השאיר מורן את אותו הרושם, בלט ביכולתו להעניק מעצמו, והיווה מודל לחיקוי עבור סובביו. כמי שממשיכה לעבוד עם ילדים ולחנך בבית הספר הרגשתי שחשוב שכמה שיותר ילדים ואנשים יכירו את מורן, את עולם הערכים שהנחה אותו, את המורשת שבעצם ציווה לנו בבחירותיו ובהתנהגותו היום יומית". 

דגנית החליטה ליזום פעילות לזכרו בבית הספר וכך עלה הרעיון לקיים פעילות התנדבותית תחת הכותרת "התנדבות למען הזולת ברוח מורן כהן – לוחם סיירת צנחנים", במטרה להמשיך ולהנחיל את דרכו של מורן שנקטעה. 

"זו פעילות מבורכת זו, מתקיימת מזה 16 שנה ברציפות", אומר שמוליק, אביו של מורן. "היא מתחילה בבית הספר בשיחות העוסקות בערכים ונתינה, ממשיכה במפגש איתנו המשפחה, בצפייה בסרט העוסק במסלול חייו הקצרים ומסתיימת ביום פעילות במרכז רפואי צפון (פוריה) המאפשרת לכל העוסקים בתחום, מפגש עם ערכים אלו והזדמנות ליישם אותם בפועל".

3 גינה
פורח בירוק ולבן. ילדי שנת המצווה שותלים את השיחים. צילום: גדי נחום, בית ספר מול גלעד

מנהיגות מהסוג הנדיר 

ביום הפעילות שהתקיים השנה ב-26.3 נפגשו הילדים והמורים, המשפחה וחברים יחד עם הנהלת המרכז הרפואי לטקס משותף ולאחריו יצאו התלמידים לנטוע מאה שתילי מורן החורש אותם תורמת המשפחה מידי שנה לבית החולים. השנה הושלמה נטיעת 1500 שתילים ברחבי המרכז הרפואי מאז תחילתו של המיזם. משם המשיכו לביקור בפינת ההנצחה לזכרו של מורן שנמצאת סמוך ל"שדרת המורנים" הראשונה שניטעה בשנת 2009 מול ביתן מחלקת יולדות. 

במנחת המסוקים נפגשו התלמידים עם הטייס שרון שילה, שם שמעו על פעילות הפרמדיקים המוטסים, מבט נוסף על נתינה והצלת חיים. 

שרון שילה נטל חלק מרכזי בניסיון החילוץ של מורן והקים את מערך הפינוי האזרחי המוטס. בטקס שנערך לזכרו של מורן אמר: "אין לנו מדינה אחרת, מורן נתן את כל כולו למען המדינה, כל שנשאר לנו הוא להמשיך בדרכו, דרך ההתנדבות. רק מעורבות והיכרות עם כל שבטי העם הזה יעזרו לנו להיבנות. מורן משמש לי מצפן לדרך בה בחרתי". 

"מורן היה מנהיג, לא מנהיגות של רעש, צלצולים וסמכות, אלא מנהיגות מהסוג הנדיר, הוביל אותנו בצורה שקטה בעלת ביטחון ומתוך דוגמא אישית אינסופית בהכול, עד הפרט הקטן ביותר", הוסיף רז חמו, חברו של מורן לצוות, העוסק בחינוך. 

מנהל בית החולים פרופ' ארז און המשתתף בטקס כל שנה הודה למשפחה: "תודה על שבחרתם להנציח את שמו של מורן כהן כאן במרכז הרפואי צפון. תודה על החברות והשותפות במימוש מפעל החיים שכל כך חשוב לכם ולנו. בזכותכם, המרכז הרפואי שלנו פורח בירוק ולבן, ומפיח חיים, בריאות ואופטימיות, בקרב המטופלים שלנו, והצוות הרפואי". 

"הפעילות המשותפת של בית הספר מול גלעד עם בית החולים פורייה משמשת דגל לשיתוף פעולה נכון בין בית החולים והקהילה, אנו רואים חשיבות עליונה לנושא החינוך לערכים טובים והתנהגות ראויה בין בני האדם" אמר שמוליק כהן האב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן