יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 10 31 122647

תנובה מקימה קרן לתמיכה ברפתות בעוטף בהיקף של כ-15 מיליון ש"ח

2 דק' קריאה

שיתוף:

הקרן תתמוך ברפתות שנפגעו בישובים: ניר עוז וניר עם, ניר יצחק וסופה, נחל עוז, כיסופים, עין השלושה, עלומים, יד מרדכי וברור חיל, סעד, גבים ומושב יכיני

דירקטוריון תנובה אישר הקמת קרן לתמיכה ברפתות העוטף שנפגעו בעקבות המלחמה. הקרן של תנובה בהיקף של כ-15 מיליון שקל תסייע בשיקום התשתיות ברפתות ותתמוך ברפתנים. בנוסף, תבחן הקרן כל פניה שתתקבל מרפתות האזור שנפגעו כתוצאה ישירה מהמלחמה. 

אפרי רייקין (תל עדשים) מנהל אגף חלב גולמי וקשר עם רפתנים בתנובה מדווח שמתוך עשר רפתות של קיבוצי הנגב המערבי המספקות חלב לתנובה, הרפת של כיסופים היחידה שאינה מייצרת חלב. מנהל הרפת, ראובן הייניק ז"ל, נרצח ברפת ומכון החליבה הושמד. הפרות פוזרו ברפתות אחרות ואין אפשרות לחליבה. שאר הרפתות חולבות באופן מלא או חלקי. 

בחלק מהרפתות החליבה עדיין לא מתבצעת בצורה סדירה, בחלקן נערכות שתי חליבות ביום במקום שלוש. בהרבה מהרפתות חולבים מתנדבים שמחליפים את העובדים התאילנדים שרבים מהם נרצחו או נחטפו באירועי ה-7 באוקטובר, וחלקם עזבו חזרה לארצם בימים שחלפו מאז. "התגייסו לעזרה רפתנים מקצועיים מכל הארץ ולצידם מתנדבים פחות מנוסים. הצבא אינו מאפשר כניסה ויציאה ליישובים ומי שמתנדב צריך לשהות ביישוב מספר ימים". 

"רפת עלומים נפגעה קשות" מוסיף אפרי, "מסע של הרס לשמו. את התאילנדים רצחו, מכון חליבה חדיש נהרס, השמידו את הטרקטור שמחלק אוכל, שרפו את המתבן וחוררו את מכלי החלב. כבר בשבוע הראשון למלחמה הצליחו עובדי הרפת לאסוף את השברים, ומצליחים לייצר שגרת חליבה. 

אלו ימים סוערים ואנו עושים ככל יכולתנו לעודד ולתמוך, לנסות להתעלות בחזרה לשגרה כדי לאחוז במשהו שיחזיר את השפיות. הקרן נועדה לתמוך ברפתנים וברפתות כדי להחזיר באופן מיידי את התנאים לחליבה. הרפתנים הם שותפים, חלק מהמשפחה, בימים הטובים ובימים הרעים ועכשיו אלו ימים רעים מאוד ואנחנו נעשה ככל יכולנו לתמוך.  

כיום הרפתות עובדות, חלקם תוך אלתורים או תיקונים ארעיים. אנחנו מעמידים מימון כדי שכל רפת שניזוקה תחזור למה שהייתה לפני ה-7 באוקטובר". 

יש פגיעה בייצור החלב? יהיה מחסור בחלב ומוצריו? 

"הייתה פגיעה בימי המלחמה הראשונים בכלל יצור החלב בארץ, פגיעה לא משמעותית. ענף החלב עשה את הפעולות הנדרשות כדי שברפתות באזורים אחרים בארץ יהיה ייצור מוגבר של חלב. אין בעיה של מחסור בחלב גולמי כתוצאה מהמלחמה. 

האם נראה יבוא של חלב גולמי ומוצריו? 

"את זה תצטרכי לשאול את שר האוצר". 

חיים גבריאלי, יו"ר דירקטוריון קבוצת תנובה מסר: "ליבנו עם רפתני העוטף ובני משפחותיהם. לתנובה מחויבות עמוקה ורבת שנים לחקלאות הישראלית, כאשר שותפות זו נמדדת בין היתר בשעה קשה זו. אנו עובדים עם מאות רפתנים וחקלאים ברחבי הארץ, שמאפשרים לנו לייצר ולספק את המוצרים החיוניים, ולשמור על בטחון המזון של הציבור הישראלי. אנו נעשה כל שביכולתנו, על מנת לסייע לשיקום יישובי העוטף וחזרת הרפתות לפעילות".   

גדי קוניא, מנכ"ל קבוצת תנובה הוסיף: "אנו מודעים לקשיים הרבים ששותפינו הרפתנים מתמודדים עמם כעת, ועל כן הקרן שהקמנו תפעיל מנגנון אישור מהיר, כדי לוודא שהרפתות יקבלו סיוע כספי מהיר ככל שניתן בתקופה זו. אנו מקווים לראות גורמים נוספים מצטרפים ליוזמה ולתמיכה בחקלאים הישראליים, שעכשיו יותר מתמיד ניכרת חשיבותם לכלכלה הישראלית". 

מאז פרצה המלחמה נפגעו התשתיות ברבות מרפתות העוטף. הקרן של תנובה תתמוך בין היתר בשיפוץ מבני הרפתות, חדרי החליבה, מכלי קירור החלב, תיקון רשתות החשמל, תיקון המכונות להאכלת הפרות ועוד.

מנהל רפת כיסופים נרצח 

אפרי רייקין מספר: 

"התקשרתי לראובן הייניק בשבת אחר הצהריים לשאול מה מצב הרפת. ראובן שהתגורר באשקלון אמר שהוא מנסה ליצור קשר עם הרפת בכיסופים אך לא מצליח. בראשון שוב אמר כי לא עונים ברפת וכי בקיבוץ מתחוללים קרבות. ביום שני אמר לי שהצליח לקבל אישור כניסה לקיבוץ וכשיגיע לרפת יעדכן. משך כל היום הוא לא חזר אלי. כשצלצלתי באחת וחצי לא הייתה תשובה. שעה לאחר מכן קיבלתי את הבשורה שהוא נרצח שם. חוליה של מחבלים שנשארה במקום משבת ארבה שם ורצחה אותו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן