יבול שיא
הרפת והחלב
rJmppg5iF 0 0 490 276 0 x large

18 מיליארד שקלים עבור שיקום יישובי הנגב המערבי

3 דק' קריאה

שיתוף:

אושר בממשלה מתווה התוכנית הרב שנתית של מנהלת תקומה

הממשלה אישרה את המתווה לתוכנית האסטרטגית הרב שנתית לשיקום ופיתוח חבל "התקומה" ואוכלוסייתו. "מטרת המתווה לעגן את מחויבות ממשלת ישראל באמצעות תקציב וכלים שיאפשרו את חיזוק החבל עבור הרשויות, הקהילות, המשפחות, התושבים ומדינת ישראל כולה", נמסר ממנהלת תקומה, "המתווה אשר גובש בשיתוף עם הרשויות המקומיות ויישובי החבל, יביא לחידוש ופיתוח חבל ארץ בטוח ובר קיימא עם צמיחה דמוגרפית משמעותית, המהווה מוקד משיכה משגשג ואבן שואבת לחוסן כלכלי, חינוך איכותי, השקעות, חקלאות מתקדמת וחדשנית".  

מסגרת התוכנית מהווה תשתית ומסגרת תקציבית רחבה לחמש שנים (2028-2024) בגובה 18 מיליארד שקלים אשר תביא להליך שיקום יישובי הנגב המערבי באופן המיטבי ביותר לצד עיגון מנגנוני תכנון וביצוע ייחודיים המאפשרים "מסלולים ירוקים". עם אישור המסגרת, תגבש המנהלת תוכנית מפורטת רב שנתית בטווח הארוך שתתפרסם בתוך מאה יום והיא תאגד תוכנית חומש לשיקום ופיתוח החבל ועיגון של מנגנוני הביצוע למנהלת ושל הרשויות עם דגש על חיזוק היכולת וכוח הרשויות בתכנון הסופי. בנוסף, המנהלת פועלת לקידום הצעת חוק שתופץ תוך 60 ימים ואשר תעגן, בין היתר, את ייחודיות החבל. 

במסגרת ההחלטה הממשלה הקצתה כלים נוספים שיעמדו לרשות המנהלת תוך שימת דגש על הסרת חסמים רגולטוריים, כך שיתאפשרו הליכים ייעודיים מהירים למימוש מטרות המנהלת. 

החלטת הממשלה מתייחסת גם לרכיבי הביטחון בחבל ואלו יתוכללו על ידי משל"ט אופק חדש, גוף הביצוע הייעודי של משרד הביטחון. המשל"ט, אשר יתוקצב ויונחה על ידי המנהלת, יגבש מענה למרכיבי ביטחון בסיסיים, מרכיבי ביטחון משלימים ומרכיבים שיאפשרו יכולת ניוד ממוגנת של הרבש"צים ויכולת פינוי ממוגנת של היישובים. 

בנוסף, במסגרת החלטת הממשלה עוגן נושא ההנצחה ושימור זיכרון אירועי ה-7 באוקטובר 2023 בחבל באמצעות תיעוד ושימור עדויות, ממצאים ומבנים בעלי חשיבות היסטורית, הקמת מאגר מידע דיגיטלי לאומי, איסוף וצילום עדויות, תיעוד קהילתי, הצלה ושימור מבנים וחפצים, בחינת הקמת מוזיאון התקומה וגיבוש תוכנית לסיורים לימודיים לתלמידי בתי ספר ולחיילים. 

"העוטף הוא מבחנו של כלל העם" 

ראש מנהלת תקומה, תא״ל (במיל') משה אדרי אמר: "אישור המתווה לתוכנית האסטרטגית הרב שנתית לשיקום ופיתוח חבל העוטף הוא מסר של תקווה לרשויות, לקהילות, למשפחות, לתושבים ולמדינת ישראל כולה. ההחלטה מעגנת את מחויבותה של ממשלת ישראל לחיזוק ההתיישבות בחבל התקומה כחלק מההבנה כי העוטף הוא מבחנו של כלל העם. תושבי החבל עברו טראומה קשה מנשוא ואנחנו כמדינה מחויבים לדאוג להם. עלינו להשקיע את מירב המשאבים על מנת לטפל, לשקם ולהפריח את החבל בכדי שיהווה דוגמה למדינות העולם כולו ובכדי לעגן את ייחודיות החבל והגדרתו כאזור מיקוד לאומי. 

מתווה התוכנית גובש בשיתוף מלא עם הרשויות המקומיות, יישובי החבל ומשרדי הממשלה השונים, ושם במרכז את חידוש, שדרוג והרחבת סביבת החיים הפיסית והנפשית, ביסוס, חיזוק ופיתוח כלכלי לצורך שיקום מהיר של החבל ותושביו, קידום ופיתוח חקלאות מתקדמת בחבל וחיזוק ופיתוח הרשויות המקומיות. נמשיך לפעול יחד עם כלל השותפים הרלוונטיים כדי לחזק את האמון, החוסן והתקווה של הקהילות והתושבים, זוהי משימה לאומית ואנחנו יכולים לה". 

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, בירך את תא"ל (במיל') משה אדרי, על השלמת השלב המקדים הנדרש בכדי להוציא לדרך את מנהלת "תקומה" ואת ממשלת ישראל, שאישרה את המתווה שהגיש. "המבחן" הוסיף מאיר, "יהיה כמובן באיכות הביצוע וביכולתה של המנהלת לקצר תהליכים בירוקרטיים ולהבקיע דרך מכשולים שלטוניים, בדרכה לשיקום והצמחת חבל הארץ שנפגע בצורה אנושה כל כך בקטסטרופה של 7.10.2023. התנועה הקיבוצית מאחלת הצלחה מלאה למנהלת תקומה במשימה החשובה שאנשיה לקחו על עצמם".

הקמת בתי ספר עורפיים לתלמידי חבל העוטף   

לטובת חיזוק החוסן הנפשי והביטחון האישי של התלמידים יוקמו בתי הספר באופן מידי

בדיון שהתקיים במנהלת תקומה בשבוע שעבר בראשות שר החינוך, יואב קיש וראש מנהלת תקומה, משה אדרי ובהשתתפות ראשי המועצות האזוריות בחבל העוטף, גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, יוסי קרן, מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב ואיתמר רביבו, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון ונציגי משרד האוצר, סוכם על יציאה להליך תכנון וביצוע של הקמת בתי ספר עורפיים, בטווח של ארבעה עד שבעה ק"מ לתלמידי חבל העוטף וזאת במטרה להעניק מענה זמני באופן מידי לשנת הלימודים תשפ"ד והחל מפברואר 2024. 

לטובת הקמת בתי הספר העורפיים מנהלת תקומה תשקיע תקציב בגובה של 141 מיליון שקלים שיעוגן במסגרת תקציב 2023.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן