יבול שיא
הרפת והחלב
תות שדה 2

משפחת אבו סאפי: מגדלי תות-שדה מקלנסווה

4 דק' קריאה

שיתוף:

משפחת אבו סאפי: האחים ריאד, עדנאן ונבהן הינם מגדלי תות שדה ותיקים ומנוסים מקלנסווה * כל אחד מהאחים הוא בעל משק עצמאי לתות שדה איכותי, שמשווק ברשתות השיווק הגדולות ביותר וממותג כתות איכותי טעים וטרי שנים רבות * האחים עבדו מילדות במשק של אביהם, שהיה מגדל תות גדול והכניס את ילדיו לעזרה במשק ולעבודה בחקלאות ומאז הם חקלאים

ריאד אבו סאפי

זה44 שנים שריאד אבו סאפי מגדל תות שדה במשק של 25 דונם שבקלנסווה. התות נקטף בבוקר ובערב הוא כבר ברשת, עובד בעיקר עם סוחרים. ריאד גידל בעבר את מיטב הזנים החלמאורלי, רחל, יובל, 565 , מלאך וכלה בתמר. היום בעיקר מתמקדים במשק בזן 242.

לפני שנים רבות, מרבית תוצרתו יועדה לייצוא. ריאד שיווק אז דרך "אגרקסקו" ואחר כך דרך חברת היצוא "אגריבר", אולם לדבריו עם נפילת שערי המטבעות כבר לא השתלם לו לייצא. כעת הוא משווק את תות השדה אך ורק לשוק המקומי, לרשתות כמו שופרסל, חצי חינם, טיב טעם ואחרות.

התות כולו ממוין ונארז בנסטפקים מסודרים, השומרים על איכות ועל חיי המדף של הפרי ברשתות. "בתחילת העונה אנחנו מתחילים עם אריזות של 250 גרם ואח"כ עוברים לאריזת חצי ק"ג," מסביר ריאד. העונה מתחילה לקראת סוף נובמבר, תחילת דצמבר ונמשכת עד ערב פסח בערך, וישנם גם חקלאים כמו ריאד, שמושכים את העונה עד סוף מאי.

Screenshot 2024 04 11 111449
ריאד אבו סאפי – 44 שנה מגדל תות שדה. צילום: חגית שגב אילת

אביהם היה חקלאי בקלנסואה והבנים כאמור נכנסו לגידול התות-שדה. ריאד אהב את החקלאות מילדות ונמשך אליה – הוא עזב את בית הספר בגיל מוקדם לטובת העבודה במשק, למרות הישגיו הגבוהים בלימודים. היום ריאד נשוי ואב לארבעה ילדים.

לדבריו: "החיים בחקלאות קשים, ידיים עובדות, מזג אוויר, מחלות." החממה מטופלת בהדברה ביולוגית של חברת "ביו-בי" משדה אליהו, באמצעות דבורים ואקריות.

יבול התות לדונם בחממות של האחים למשפחת סאפי גבוה מאוד יחסית למגדלי תות אחרים בארץ.

כשריאד ייצא תות שדה לחו"ל, באמצעות חברת  "אגריבר", הוא זכה כל שנה באירוע למגדלים בתואר חקלאי מצטיין – בשל איכות גבוהה, טעם מצוין והתמדה, וכמובן בשל היבולים הגבוהים לדונם. עד אחרי הכריסמס ריאד היה מוציא מדונם בין טון לטון וחצי, כאשר במושבי השרון הגיעו לחצי טון יבול במקביל. כדי להגיע ליבול כזה גבוה, ריאד יעיל מאוד בטיפולים שנעשים פר חלקה. "חשוב לטפל נכון בשטח ולטפל במזיקים בעיקר בבוטריטיס ואז רואים תוצאות," הוא אומר.

בקלנסווה מגדלים כ-400 דונם של תות שדה, בחממות ובשטח פתוח.

נאדר אבו סאפי – הבן של עדנאן

משק עדנאן אבו סאפי, בו מגדלים 40 דונם של תות שדה מזן 242 של מכון וולקני. במשק מצאנו את נאדר אבו סאפי, הבן שעובד יחד עם אחיו ושניהם דור המשך לאביהם ולסבם – דור שלישי לחקלאים שמגדלים תות בקלנסווה ומשווקים לסוחרים. נאדר טוען שהייתה עונה מצוינת עם מחירים טובים.

שיא עונת הגידול הינו הגל השלישי בחודשים פברואר-מרץ. כל העונה כולה אורכת כחמישה חודשים. כנראה שהשנה העונה תתארך ותגיע ליוני והתות יתפוס את מקומם של פירות הקיץ הנשירים שיצאו מאוחר, בשל מזג אויר חורפי מאוחר, ולכן התות יהיה הפרי המבוקש עד כניסת הנשירים.

נאדר אבו סאפי אוהב את החקלאות ונשאב אליה, ירש את החיידק הזה מאביו והוא בפנים בכל נימי נשמתו למרות שהוא למד בבית ספר, הוא נשוי ואב לילדים והוא גר בכפר.

Screenshot 2024 04 11 111551
נאדר אבו סאפי, הבן של עדנאן בחממה. צילום: חגית שגב אילת

כל מהלך העונה וגידול התות השדה הוא קשה. במשק של עדנאן מועסקים רק עובדים נפאלים ותאילנדים. המשק לא נתמך בידיים עובדות של פלסטינאים ולכן הפגיעה בו בשל נזקי המלחמה היא פחותה.

שאר המגדלים, המסתמכים על ידיים עובדות של פלסטינאים, נפגעו מאוד ממלחמת "חרבות ברזל", בשל אי כניסתם של הפועלים מהשטחים לארץ. גם הכמויות שנקטפו וגם ההכנות לשתילות לעונה הבאה פחתו משמעותית בשל המלחמה.

ריאד ונאדר וכל משפחת אבו סאפי, מגדלי התות שדה, הם אנשים מדהימים ומאירי פנים, אנשים חרוצים ומתמידים, שהישגיהם והאיכות המעולה של תוצרתם היא שם דבר. התות שלהם יפה איכותי ומתוק , פשוט תאווה לעיניים ולחיך ועל כך ישר כח ענקי.

סקירת עונת תות שדה 2023-24

מוחמד אבו טועמה, מדריך לגידול ירקות ורפרנט לגידול תות-שדה בשה"מ, מספר כי: "בעונה הנוכחית חל גידול מסוים בשטחי התות בכל שיטות הגידול הקיימות, בעיקר בגידול התלוי במרכז ובצפון הארץ. כיום ישנם קרוב ל-300 דונם תות תלוי ברחבי הארץ. הגידול המסורתי בקרקע ובמנהרות נמוכות קטן יחסית בשטח הגידול. יש כניסה של מגדלים חדשים בכל שיטת הגידול."

ההערכה של מוחמד היא שבארץ מגדלים מעל ל-4,500 דונם תות שדה: "האתגר העיקרי של הענף כיום הוא ידיים עובדות. קשה מאוד להגיע לכמות היבול והאיכות שאנו רגילים אליהם. עם כל ההערכה והכבוד למתנדבים שהצילו את הענף ברגע הקשה, החקלאים אינם מצליחים לבצע חלק גדול מהעבודות בצורה הנדרשת, וזה מוביל ליבולים נמוכים יחסית לעונה וגם לגריעת חלק משטחי הגידול.

Screenshot 2024 04 11 111634
ריאד. עזב בילדותו את בית הספר לטובת החקלאות. צילום: חגית שגב אילת

"כמובן שזה גם משפיע על ההכנות והשתילות לעונה הבאה, ולזה מצטרפים חוסר ודאות של המגדלים לגבי צפי וביצוע בתכנון הרב שנתי. לפי התמונה המשתקפת הצפי להמשך העונה הוא יבולים נמוכים יחסית לעונה, בגלל הבעיות שנוצרו בעונה.

"גם מזג אוויר העונה, שהיה שונה למה שהתרגלנו אליו בשנים האחרונות, הוביל לכך שבחלק מהחלקות בשטח הפתוח – הגידול נשאר סגור תקופה ממושכת, לעיתים שבוע ויותר, מה שהגביר הופעת מחלות אוהדות לחות (בוטריטיס), וגרם לפחת משמעותי בפירות של הגל השני בעיקר. כל אלו מובילים חלק מהמגדלים לעבור לגידול במבנים בקרקע וגם על מצע מנותק.

"בשבועות הקרובים נרגיש עלייה ביבול בגלל ההתחממות והיציאה מהחורף, וכולי תקווה שבעיית הידיים העובדות תיפתר ותביא להפחתת נזקים בענף."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
ציפורים בשפע, טווסים, אנשים משני סוגים, כלבים משוטטים ובתים (שרופים ושאינם שרופים) שמתגעגעים   הבומים מרעידים את הבית. חצי שנה עברה, והם עוד פה. מסכמים בדרכם הנונשלנטית, שאינה צריכה לשאול שאלות, את המצב. הדלתות נטרקות,
2 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן