יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 06 21 140854

סיור במגזר הערבי

6 דק' קריאה

שיתוף:

היום נפתח בטקס השקת החממה ההידרופונית בבית הספר היסודי ביר אלסיכה שבזמר, פרויקט משותף למועצת הצמחים, ארגון מגדלי ירקות ותורמים רבים אחרים * משם המשכנו לחממה של מחמוד נאדף, המגדל עלים ירוקים ללא חרקים למגזר החרדי וסיימנו בחממה של מג'די קטאווי, תושב ביר אל-סיכה, המגדל מלפפונים ועגבניות

בטקס מרשים ומרגש הושקה בתחילת החודש (4.6) החממה ההידרופונית בבית הספר היסודי ביר אלסיכה שבישוב זמר, לא רחוק מבקעה אל גרביה.

בטכס נכחו ראש המועצה המקומית זמר, תמים יאסין חרזאללה, מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, יו"ר ענף הירקות ומזכיר ארגון מגדלי ירקות, מאיר יפרח, מנהלת בי"ס יסודי ביר אלסיכה, האלה דקה, חבר דירקטוריון במועצת הצמחים, אברהים מוואסי, האגרונום עומר זיידן, שמלווה את הפרויקט, המפקחת מאג'דה נטור, נציג ההורים, סמיח איראנים, חברי ארגון מגדלי ירקות ועוד רבים אחרים.

מנהלת בי"ס יסודי ביר אלסיכה, האלה דקה, אמרה בטקס: "ברוכים הבאים, שמחנו מאוד לארח אתכם בנסיבות משמחות אלו. 'אמור לי ואני אשכח – למד אותי ואני אזכור, שתף אותי ואלמד' (בנג'מין רוזוולט). הנסיבות המשמחות הולכות ומעשירות את עולמם הפנימי והחיצוני של תלמידי ביה"ס וזאת בחניכת החממה ההידרופונית החדשה. העשרת עולמם הפנימי מתבטאת בכך שהתלמיד יחוש עניין, רלבנטיות, הנאה, מוטיבציה, התרגשות וגירוי לחשיבה על כלל תהליכי הגידול בחממה. ובכך ימצא עניין בחקר המדעי-חקלאי, שימור המשאבים הקיימים, תפישת הקיימות כדרך חיים ועוד.

צבי אלון מאיר יפרח ותמים יאסין גוזרים את הסרט
צבי אלון, מאיר יפרח ותמים יאסין גוזרים את הסרט

"העשרת עולמם החיצוני מתבטאת בהפיכת החממה ההידרופונית כחלק מהנוף הבית ספרי, המעודד חקר ואתגר למציאת פתרונות אקולוגיים תזונתיים עתידיים. אנו כאנשי חינוך נדרשים לחנך ולדאוג לעתיד ילדינו, לשמור על הסביבה ועל המאגרים התזונתיים העומדים לרשותנו, וגם לאתגר את עצמנו ולהשפיע על עתיד החקלאות על ידי מתן חוויה לימודית אחרת, המאפשרת התנסות בגידול חקלאי מודרני, חסכני במים, במקום, בדשן ובזמן, המאפשר תצפית, מחקר, השוואה והוכחה של תיאוריות מדעיות שעשויות להשפיע באופן ישיר על ההתפתחות החקלאית – ואלמלא המאמצים של כלל חברנו הנמצאים בקרבנו פרויקט זה לא היה יוצא לפועל."

המנהלת דקה הודתה לכל מי שתרם, סייע תקצב ועזר בהקמת החממה והתורמים היו רבים. במעמד זה אף חולקו תעודות הוקרה ותודה לכולם.

ראש המועצה המקומית זמר, תמים יאסין חרזאללה, אמר: "האמת אני מופתע! החממה הזאת קמה מאחורי הגב שלי כראש מועצה. מצד שני, אני לא מופתע כי אני מכיר את הצוות הפועל בבית הספר ודואג לתלמידים. ראיתי את החממה עכשיו, יש כבר גידול כל הכבוד.

"חממה של 100-200 מ"ר זה לא משהו גדול בישוב שלנו, אנחנו ישוב של כ-2,000 דונם חממות, אז לכאורה, עוד 100 מ"ר חממה נראה שזה משהו פשוט, אבל מאחורי זה יש מסר מאוד מאוד חשוב שמאוד אהבתי. מעבר למחקר המדעי ומעבר ללמידה שתעשיר את התלמידים, אנחנו אסטרטגית רואים בחקלאות נכס עתידי. אז נכון שיש כאן חקלאים שיגידו: 'איזה נכס? אנחנו מפסידים' וזה לצערי נכון, אבל אנחנו פועלים להפוך את הנכס הזה בישוב הזה לענף של תיירות חקלאית ולא לחקלאות רגילה. כבר התחלנו בהשקעות הראשונות שלנו בתחום. סללנו רחובות אספלט בשטחים החקלאיים, במטרה להנגיש את החממות והשדות לקהל הרחב, אפילו יש לנו תאורת רחובות בשדות, כאשר המטרה היא להנגיש אותנו לאורחינו שיבואו מהאזור, מהערים הסמוכות ומכל מקום בארץ.

"אז החממה הזו שאנו חונכים היא גם חלק מהאסטרטגיה שלנו, לבוא לילדים בגיל הרך ולהחדיר להם שאנחנו ישוב חקלאי, אנחנו משמרים את החקלאות והופכים אותה לעסק מאוד רציני ואנחנו רוצים להמשיך, כי אנחנו הישוב החקלאי הערבי האחרון שנשאר במדינת ישראל ולדעתי יתר הישובים צמצמו את החקלאות וכמעט שאין חקלאות."

מימין לשמאל
מימין לשמאל: נונה ארליך, חגית שגב, יעקב יהודה, עומר זיידן, צבי אלון, מאיר יפרח ואברהים מוואסי

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות אמר: "אני שמח להיות פה היום, זה הבית ספר השני שאנחנו במועצת הצמחים החלטנו ללכת ולהשקיע בו, בכדי שהילדים יכירו ויבינו מהיכן באים הירקות, לא מהסופרמרקט אלא זה בא מהאדמה, זה בא מהעבודה הקשה של החקלאים. להבדיל ממרבית שיטות הגידול שמגדלים החקלאים, פה הלכנו על חדשנות וכאן צריך להכיר תודה על היוזמה והפעילות של איברהים מוואסי, שבלעדיו אני חושב שהצורך הזה לא היה מגיע לידי המועצה.

"את הפרויקטים האלה עשינו כמעט בכל בתי הספר החקלאיים, בבתי ספר במגזר, ואני כל כך שמח שאני פה ואנחנו תורמים לידי כך שהילדים שכאן רואים ולומדים את הדברים האלה. אני מצפה להמשך שיתוף פעולה איתכם, אמרת 100 מ"ר? (פונה לראש המועצה זמר ע.ד.ו) – ברגע שזה יתפתח אני סומך על אברהים שיבקש הגדלה, כדי שזה יהיה הרבה יותר רציני. תודה רבה לכולם."

מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, אמר: "אני שמח על הזדמנות נוספת לנו לשלב חקלאות וחינוך, מה יותר חשוב מחינוך? מה יותר חשוב מחקלאות? בשיתוף של כל האזרחים במדינת ישראל. כולם מדברים על זה. כל היום אנחנו שומעים בחיים הציבוריים שלנו שזה חשוב, וזה חשוב, וזה חשוב – והכל דיבורים! והנה אנחנו רואים את חממה החדשה שהוקמה בשיתוף פעולה, אמנם יש לנו מנוע שלא מפסיק לעבוד, אברהים מוואסי, באמת שותפות אמיתית המתקיימת כבר לאורך שנים. פתחו מוזיאון של גידול הירקות בחקלאות, של עשיה ובזכותו אנחנו פה וכמובן בזכותכם!

בטקס השקת החחמה ההידרופונית בביר אלסיכה
בטקס השקת החממה ההידרופונית בבי"ס אלסיכה

"ראש המועצה זמר אמר בדיוק את מה שכולנו חושבים – שגם כאשר השטחים מתמעטים והבניה נוגסת בשטחים החקלאיים, כי זה הגורל שלנו כאן בארץ, אנחנו ממשיכים להאמין בחקלאות. בהתחלה שמרו הישובים הערבים על האדמות, כל הישובים היו על ראשי הגבעות, על ראשי ההרים ושמרו את האדמות למטה לחקלאות, אבל החיים עושים את שלהם והיום אנו נוסעים ורואים איך העיור והבינוי נוגסים ונוגסים באדמות. אני בא מכפר ביל"ו ואכלו לנו שם 500 דונם מתוך ה-2,000. אבל פה אנחנו גאים להיות חלק מפרויקט של חקלאות ושל חינוך ואני רוצה לברך את כל מי שעסק בכך, בכדי לדעת שאלה הם הדברים החשובים באמת. תהיו ברוכים."

חבר דירקטוריון במועצת הצמחים, אברהים מוואסי, אמר: "צבי ומאיר הביטו מסביב במכובדים שבאו לטקס וראו עד כמה חשובה החקלאות לנו. בין הנוכחים השר למדע, תרבות וספורט לשעבר וחה"כ ראלב מג'דלה, שהוא גם שכן שלי, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שמואל אבואב, גם הוא הגיע, הגיעו לכאן חקלאים, נשים, וועדת הסולחה של זמר ורבים אחרים. מה זה אומר לנו? זה אומר עד כמה החקלאות חשובה בימינו, צריך להמשיך בתמיכות בחקלאות והתעניינות בחקלאות, תמיד.

"שבוע שעבר חווינו חניכת פרויקט מרגש של הקמת חממה הידרופונית לשני בתי ספר בעיר טירה, בבי"ס לחינוך מיוחד והיום אנחנו מתכנסים בבי"ס יסודי נוסף בביר אלסיכה, בהובלתה של המנהלת האלה דקה, שפנתה אלי לפני כשנה וביקשה ממני להגשים את החלום שכל כך רצתה שיוקם בבית ספרה. והנה אנחנו יושבים פה היום ביחד עם כל הגורמים שנתנו יד ותרמו בנדיבות רבה להגשמת הפרויקט הכל כך חשוב הזה."

לאחר הנאומים (וגם ביניהם) הציגו ילדי בית הספר ריקוד מסורתי ותלמידות בוגרות יותר הציגו מופע של בלט קלאסי. בתוך הטקס גזרו ראש המועצה תמים יאסין ומאיר יפרח את הסרט ועשו סיור בחממה.

מכללה אקדמית אלקסאמי
המכללה האקדמית אלקאסמי

ירקות בלי חרקים

בתום הטקס והביקור החממה המשכנו לחממה של החקלאי מחמוד נאדף, המגדל עלים ירוקים ללא חרקים למגזר החרדי. נאדף הוא חקלאי וותיק והחממות שלו ממוקמות בישוב ג'ת (דרום) – כ-150 חממות מדהימות שכל חקלאי היה גאה בהם.

נאדף כמובן שם דגש על מניעת חרקים בעלים הירוקים שהוא מגדל, כאשר הגידול עצמו נמצא תחת פיקוח של משגיחים והוא משתמש בחומרים שאושרו למניעת חרקים.

מכללת אלקאסמי

משם המשכנו בסיור, בהובלתו של אברהים מוואסי ואחת התחנות הייתה ביקור במכללה האקדמית אלקאסמי, בבקעה אל גרביה. האמת שהמקום פשוט מדהים. המכללה הוקמה ב-1990 ובתחילה הוסמכה ללימודי תעודה למורים בכירים. המכללה הוקמה ומנוהלת על ידי הזרם הסופי ובסמוך לה נמצא מסגד סופי וכן מספר מוסדות חינוך נוספים: גני ילדים ובתי ספר, הקרויים כולם אלקאסמי.

היום מדובר במכללה לכל דבר, שכבר ב-2002 הוסמכה להעניק תואר ראשון בחינוך(.B.Ed)  ובשנת הוסמכה להעניק תואר M.Ed. כיום חלקים על המכללה כל החוקים והכללים שחלים על כל המכללות האקדמיות בישראל. אחד התורמים למכללה הוא אברהים מוואסי שתרם והקים למכללה מן האוסף הארכיאולוגי הפרטי שלו ולמעשה הקים מוזיאון ארכיאולוגי במכללה ועל כך גאוותו הרבה.

היום לומדים במכללה אלפי סטודנטים, מהם 95% הן סטודנטיות במסלולים: הגיל הרך, יסודי ועל-יסודי, ובהתמחויות: לימודי אסלאם, ערבית, מתימטיקה, מדעי המחשב, אנגלית, חינוך מיוחד ומורות גננות לגן ולכיתות א'-ב'. המכללה כוללת גם מרכזי לימוד מתקדמים ורמת המיחשוב בה גבוהה מאוד. במכללת אלקאסמי שואפים לקבל הכרה כאוניברסיטה לכל דבר ולפי ההתרשמות שלנו מהמקום בהחלט מגיע להם.

על חשיבות החקלאות במגזר הערבי ובאזור בקעה אל גרביה, אפשר ללמוד מכך שבמכללה האקדמית אלקאסמי עורכים מחקר ופיתוח בחקלאות, בתחומים שונים ובשיתוף פעולה עם אוניברסיטאות בארץ ובעולם.

ארגון מגדלי ירקות עם מגדל המלפפונים מגדי קטאווי
ארגון מגדלי ירקות עם החקלאי מג'די קטאווי (עומד משמאל)

המלפפונים של מג'די

לאחר הביקור במכללת אלקאסמי הגענו את החממות של מג'די קטאווי, תושב ביר אל סיכה – אחד  מיישובי זמר, המגדל מלפפונים ועגבניות. לקטאווי כ-70 דונם ירקות והחממות שלו ברמה גבוהה מאוד.

אברהים מוואסי מוסיף: "זמר על כל יישוביה מונה כ-8,000 תושבים, כאשר כ-70% מתושבי זמר מתפרנסים מחקלאות על פני כמעט 1,500 דונם חממות ובתי צמיחה. כמו כן, באזור מגדלים ירקות בשטח פתוח ומאות דונמים של זיתים לשמן זית ומאכל."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן