יבול שיא
הרפת והחלב
משה אדרי בפאנל שאלות ותשובות

"אנו מאמינים בעתידו של חבל העוטף"

4 דק' קריאה

שיתוף:

אומר משה אדרי, ראש מנהלת תקומה, שהוקמה בהוראת ראש הממשלה ב-11 באוקטובר * מאז פעלה מנהלת תקומה בנחרצות לעבר מטרותיה, ערכה מפגשים עם ראשי הרשויות, קיימה שולחנות עגולים, דאגה ופועלת לשינויים חוקתיים – הכל במטרה לבצע את שיקום עוטף עזה במקצועיות ובלי לקפח איש מהתושבים

*תמונה ראשית: ראש מנהלת תקומה (במרכז) בפאנל שאלות ותשובות

"אל מול ההרס של 'השבת השחורה' בתאריך 7.10 – אנו מציבים עתיד ברור של צמיחה ותקווה. אל מול הטראומה, העצב והכאב, אני מציבים חזון ברור ומוחשי – חבל פורח, משגשג, אטרקטיבי וחזק. כוחות אדירים – במגזר הפרטי והציבורי – נרתמים להבטחת העתיד הזה. כלל פעולות המנהלת יבוצעו בתיאום, בהסכמה ולטובת הקהילות והמועצות, ביד רחבה ובלב פתוח – אין לנו ייעוד אחר. תקומת העוטף היא המחויבות של כולנו – של ממשלת ישראל, של המנהלת והעם כולו," אמר משה אדרי, ראש מנהלת תקומה, שהוקמה ב-11 באוקטובר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אנו מאמינים בעתידו של העוטף, ישובים תוססים, עיר משגשגת, כלכלה פורחת, שדות מוריקים, מערכות חינוך מצטיינות, צחוק ילדים וחיים קהילתיים בטוחים ומוגנים. יחד, נחזור וניישב מחדש את הישובים, נרחיב את הקהילות ונהפוך את האזור לפורח ואטרקטיבי עבור תושבי החבל, מדינת ישראל והעם היהודי כולו.

"תקומת חבל העוטף כוללת סוגיות רבות משקל בכל תחומי החיים. המנהלת נושאת באחריות הלאומית להגשמת חזון זה, ואמונה על תכנון אסטרטגי וביצוע תכניות לשיקום, חיזוק ושגשוג חבל העוטף. לרשותה עומדים אמצעים המבטיחים פעולה מהירה, יעילה ומדויקת. אנו מבינים כי חלק מהאתגרים העומדים לפנינו דורשים פתרונות ביניים וטיפול בהווה, וחלקם דורשים עבודות תכנון וביצוע עתידיות.

המנהלת פועלת בטווח הזמן המיידי, הבינוני והארוך, לשם מימוש המשימה הלאומית: הצמחת האזור כולו כחבל איתן ומלבלב."

Screenshot 2024 01 31 151744
משה אדרי, ראש מנהלת תקומה. צילום: Dean Calma / IAEA

המטרה: חבל אטרקטיבי

בתחילת ינואר ערכה מנהלת תקומה כנס מיוחד עם ראשי רשויות העוטף בשדרות. במהלך הכנס הציג ראש המנהלת, משה אדרי, את תוכנית מנהלת תקומה בשיתוף כל הגורמים הממשלתיים, הרשותיים והאזרחיים שיפעלו איתה לשיקום חבל תקומה, השטח המכונה עוטף עזה.

בכנס לקחו חלק גם מנכ״ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ', מ״מ מנכ"לית הביטוח הלאומי ירונה שלום, מנהל קרן הפיצויים במס רכוש, אמיר דהן, הפרויקטור האזרחי, טל בסכס ומפקד פקע"ר, אלוף רפי מילוא.

הכנס היה המפגש השלישי שמקיימת המנהלת עם ראשי הרשויות והקהילות בחבל העוטף מאז הקמתה, כאשר המפגש הראשון התקיים בתאריך ה-22 באוקטובר בקיבוץ דביר והמפגש השני התקיים בתאריך ה-16 בנובמבר במושב גילת. יש לציין שמאז קיימה המנהלת מפגשים נוספים עם ראשי רשויות והנהלות בישובים השונים.

מטרת הכנס הייתה להעמיק את שיתוף הפעולה עם הקהילות, לקיים שיח, לעדכן בהתפתחויות ולאפשר לקהילות ולרשויות להמשיך ולהיות שותפים בתהליך גיבוש התוכנית האסטרטגית הרב שנתית לשיקום ופיתוח חבל העוטף שעתידה להיות מוצגת לממשלה תוך כ-80 ימים.

במסגרת הכנס שיתף ראש המנהלת, משה אדרי, אודות ההתקדמות עשיית המנהלת לאחר כחודשיים מאז הקמתה, פירט אודות הליך אישור תוכניות המנהלת בממשלה, וסקר אודות סטטוס מעבר הישובים למגורים הזמניים ומהלכים מרכזיים שגובשו בטווח הזמן המיידי, הבינוני והארוך.

במצגת שהוצגה בכנס הציג ראש המנהלת את יעדי העל של המנהלת – שיקום, פתוח ושגשוג לחבל תקומה וכמובן חזרה הבייתה בבטחה. לדברי ראש המנהלת נעשים במסגרת פעולות המנהלת שלושה מאמצים עיקריים. הראשון – סיוע בטיפול בהיבטי פרט וקהילה הנמצאים במלונות באמצעות משרדי הממשלה. המאמץ השני מתמקד בהבנת הצרכים וגיבוש מענה משותף ושלם לשיקום התשתיות בשלב א' ו-ב', גיבוש מענה בטווח הביניים לישובים שניזוקו בצורה משמעותית ועריכת שולחנות עגולים לטיפול הוליסטי לכלל הנושאים. המאמץ השלישי מתמקד בתכנון אסטרטגי והסדרה, בין היתר בגיבוש הצעת חוק 'חבל תקומה', תכנון תוכנית חומש אסטרטגית ל'חבל תקומה' – שתחל ב-18 במרץ 2024 ותכנון תוכנית עבודה פרטנית לשנת 2024.

ראש המנהלת עדכן כי שינויים בחוק התכנון והבניה וחוק חובת המכרזים נכנסו לתוקף עבור המנהלת. בנוסף הוגשה בקשה ע"י משרד העבודה לשינויי חקיקה הנדרשים עבור תושבי החבל. המנהלת ממשיכה לקדם ולתאם את העקרונות והנושאים לחוק 'חבל תקומה'. הצעת המחליטים השניה אושרה ואושר תקציב של 18 מיליארד שקל. כמו כן החל איכלוס כפיתרון ביניים למפונים ותחילת עבודות תשתית במעברים כפריים לפני החרה לבית (כרמי גת, תל אביב, באר שבע, אשלים, חצרים, משמר העמק, רביבים, עומר והרחבה בשפיים). המנהלת עובדת על תוכניות משותפות מתוקצבות – חוסן אזרחי ותוכנית הכשרה למפונים, הוקמו בתי ספר עורפיים ותמיכה בכיתות ספח ומרכזי חוסן בשדרות והמנהלת נפגשת עם ראשי רשויות קולטות.

משה אדרי, ראש המנהלת הציג עשרה עקרונות עליהם יושתת חוק 'חבל תקומה': 1. אזור מיקוד לאומי; 2. הקמת וועדה לתכנון ובניה; 3. הטבות מס; 4. עידוד השקעות הון; 5. תשתיות; 6. חקלאות; 7. מנהלת תקומה – סמכויות, מדיניות, תקציב; 8. הנצחה ותיירות; 9. חינוך, רווחה, בריאות, תרבות וספורט; 10. תעשיה.

פועלים בשקיפות

ראש מנהלת תקומה הדגיש כי מטרת הכנס היא לחזק את הוודאות בקרב הקהילות בדרך לחזרתן הביתה. המנהלת עומלת בשיתוף עם הקהילה, ראשי הרשויות והישובים, גופי הממשלה השונים, צה״ל ומערכת הביטחון, כדי לפתח ולחזק את החבל תוך שהיא מעניקה מענים שוטפים לצרכיהם. אנחנו ממשיכים כל העת להסתכל אל האופק ולדאוג שהתוכניות שלנו יביאו את החבל להיות בטוח ואטרקטיבי, מה שיאפשר את הגשמת החזון שלנו ובמרכזו חבל שהוא דוגמה לכל הארץ, העם והעולם עם צמיחה דמוגרפית משמעותית."

במהלך הכנס שיתף אלוף פיקוד העורף את ראשי הקהילות בדבר גיבוש המתווה הביטחוני הראשוני לחזרתם הביתה. בתוך כך חזרת תושבי היישובים שמתגוררים בטווח 4-7 ק"מ שעתידים לשוב לביתם במהלך ינואר, כאשר במהלך פברואר 2024 ייבנו ע״י המנהלת ומשרד החינוך, בתי ספר עורפיים לטובת התלמידים.

מתווה חזרתם של הישובים בטווח 0-4 ק"מ יחול בשאיפה במדורג עד פתיחת שנת הלימודים הבאה ויאפשר את השבת מרבית הקהילות לבתיהם, למעט קהילות הישובים שלהם ניתנו פתרונות דיור זמניים.

עוד במהלך הכנס, התקיים שיח פתוח ופאנל שאלות ותשובות עם כלל המשתתפים, פורטו המענים השונים שמתגבשים עבור תושבי החבל והקהילות בתחומי כלכלה, חקלאות, תשתיות, חינוך ועוד.

ראש המנהלת הדגיש פעם נוספת כי המנהלת תמשיך לפעול בשקיפות ובשותפות עם הרשויות והקהילות על מנת לתת להם את המענה המיטבי הראוי. הכנס נמשך כארבע שעות ובמסגרתו נערך פאנל עם הגורמים המקצועיים השונים זאת במטרה שבאי הכנס ישמיעו את עמדתם ביחס לנושאים השונים שהועלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן