יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 10 01 152119

"בעל יידע עצום בתחום ההדרים, אף שלא היה חוקר ולא בעל תארים אקדמיים. הוא היה אוטודידקט"

2 דק' קריאה

שיתוף:

 שמואל טולקובסקי (1886-1965) אגרונום, פרדסן

על מבנה האבן ששימש לאורך שנים מעבדה לחקר הדרים במרכז וולקני בבית דגן, הונצח שמו של האגרונום שמואל טולקובסקי, שנחשב מומחה בעל שם עולמי בתחום ההדרים. טולקובסקי לא נמנה מעולם עם עובדי וולקני והוא החוקר היחיד בישראל שזכה להוקרה ולהנצחה על קיר מבנה שמשמש היום המכון להגנת הצומח.

טולקובסקי היה אגרונום (מהנדס חקלאי) ואת התואר רכש בלימודיו באוניברסיטה החקלאית gembloux agro-biotech בעיר הולדתו אנטוורפן בבלגיה.

פרופסור משה בר-יוסף שהקים את המעבדה לחקר הדרים ונמנה עם בכירי החוקרים בוולקני, שם עבד 40 שנה, ציין בפניי שבנו של שמואל טולקובסקי תרם את הכסף להנצחת אביו.

בנו של שמואל טולקובסקי הוא לא אחר מהאלוף בדימוס דן טולקובסקי, שכיהן כמפקד החמישי של חיל האויר של ישראל בשנים 1953-1958. מתברר שהבן לא ראה מעולם את שלט ההנצחה לאביו. דאגתי לצלם את שלט ההנצחה ובאתי לביתו של דן טולקובסקי, כדי שיראה לראשונה בחייו את השלט.

דן טולקובסקי, שנולד בחודש ינואר 1921 בתל-אביב הוא היום בן 102 ושמונה חודשים. פגשתי אדם צלול, עירני, מדבר ברהיטות ואפילו במהירות, שניחן בזיכרון מופלא כשסיפר לי על אירועים שהתרחשו לפני 80 שנה ויותר.

כאשר הצגתי לו את צילום שלט ההנצחה הגיב מיד: "אני מתרגש. אני רואה את זה פעם ראשונה. יפה מאד". מכאן ואילך שמעתי מפי הבן את סיפור חייו של האב.

"אבא נולד באנטוורפן למשפחת יהלומנים. אבא היה מכור לציונות ולחקלאות. אחרי שרכש השכלה באוניברסיטה מקומית, החליט לעלות לארץ ישראל לעסוק כאן בחקלאות. הוא הגיע לארץ ב-1911 ובאותה שנה, בהיותו בן 25 ניהל פרדס שהיה בבעלות משפחתו, על שטח של 150 דונם, בין רחובות לנס ציונה.

"מהרגע שעמדתי על דעתי אמר לי אבא: 'לך ללמוד חקלאות. אתה תהיה חקלאי'. הוא קיווה שאהיה חקלאי, אבל זה לא דיבר אליי. התעניינתי בהיסטוריה".

Screenshot 2023 10 01 152056
שלט ההנצחה

דן ממשיך לספר על אביו: "אבא היה איש אשכולות. בארץ המשיך בפעילות ציבורית כשבמרכזה חקלאות. הוא פעל לפיתוח ענף פרי ההדר בארץ ישראל, וכפועל יוצא – ענפי הספנות והנמלים. כאשר הממשלה הקימה חברה שעוסקת בהדרים "החברה לפיתוח יפו" אבא היה פעיל בה. הוא גם היה יועץ לפרופסור בלגי שקידם את נושא ההדרים באירופה ושאר חלקי העולם".

פרופסור בר יוסף סיפר לי כי שמואל טולקובסקי כתב ספר מקצועי על תולדות ההדרים בארץ ובעולם ועל ענף הפרדסנות בארץ. "בשלב מסוים הוא ניהל פרדס של משפחת גולדברג ברמת-גן על שטח של 1500 דונם. טולקובסקי היה בעל יידע עצום בתחום ההדרים, אף שלא היה חוקר ולא בעל תארים אקדמיים. הוא היה אוטודידקט".

Screenshot 2023 10 01 152713
דן טולקובסקי

ועוד סיפור על שמואל טולקובסקי, לא מהיבט חקלאי. הממשלה בשנות החמישים של המאה העשרים החליטה למנות את האיש לתפקיד ציר ישראל בשווייץ. במפלגת מפא"י השלטת במדינה קמה צעקה גדולה כיצד ממנים לתפקיד דיפלומטי אדם שאינו נמנה עם המפלגה, בנימוק שהוא בורגני. דוד בן גוריון, ראש הממשלה, חתם על המינוי ושלח את טולקובסקי לשווייץ.

דן טולקובסקי מעולם לא עסק בחקלאות. למד הנדסת מכונות בלונדון, שירת בחיל האויר המלכותי הבריטי והיה מפקד חיל האויר של ישראל בדרגת אלוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן