יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 01 28 151133

דבש שהוא לא בדיוק דבש

2 דק' קריאה

שיתוף:

ערב ראש השנה תשפ"ד התעורר שוק הדבש בישראל, אחרי שהתברר כי המרכולים משווקים לציבור דבש מיובא המעורר חשש שרכיביו אינם זהים לתקן של ייצור דבש זך וטהור.

ומכיוון שצריכת הדבש בישראל עולה בהרבה על יכולת הייצור המקומי, היה מי שהאיר את עיניהם של ראשי התחום, שראוי שיערכו בדיקות במטרה לקבוע סופית אם אכן הדבש מחו"ל אינו דבש מקורי.

הפגשתי שני אנשי מקצוע לדון בנושא ובעיקר לבדוק את מקור הדבש החיצוני. מומחה לבטיחות מזון, שביקש שלא להיחשף לכתבה זו, הציג בפניי תוצאות של בדיקה של דבש היבוא המשווק בישראל, שנערכה בהזמנת מועצת הדבש, אצל אחד הגופים הבין לאומיים הטובים ביותר, "אינטר-טק" בגרמניה.

"המעבדה בגרמניה קבעה שהדבש שנמכר בישראל מכיל חד-סוכר שנקרא Psicose בשיעור של חמישה אחוזים. זה ריכוז גבוה ומצביע על חריגה מהתקן האירופי שהוא 0.1 אחוז -1 מיליגרם לגרם דבש. זו אינדיקציה להוספה של סירופ. ההגדרה היא שדבש מופק על ידי דבורים מצוף פרחים ואין להוסיף לו חומרים נוספים".

דבוראי, 45 שנה בתחום, שגם הוא ביקש להגיב בעילום שם, ציין בפניי שהדבש הזה נמכר בארץ בכמה מרשתות השיווק המוכרות. "נזעקנו. הביאו מחו"ל דבש שהוא לא דבש. כזה שאינו עומד בתקן האירופי. מוכרים את הדבש כשעל התווית המודבקת על הצנצנת מצוין שזה 100 אחוזים דבש על חשבון הדבש המקומי".

לשם השוואה במחירים – ברשתות מוכרות באירופה נמכר קילו דבש בכ-50-60 שקלים. ברשתות בישראל נמכר הדבש עם החד סוכר ב-18.90 וגם ב-19.90 שקלים לקילוגרם. "תוריד את העלויות הנלוות: הובלה, צנצנת, מדבקה, עמלות, אריזה ופערי תיווך. בכמה רכשו הרשתות את המוצר המקורי? האם יש דבש כזה בעולם במחיר כזה? והרי ברור שמי שרוכש דבש שכזה אינו קונה דבש מקורי או אמיתי. קובע הדבוראי הוותיק ומציין שקילוגרם דבש ישראלי נמכר במחיר שנע סביב 50 שקלים.

בכמה מרשתות השיווק בארץ נמכר הדבש הזה לקראת ראש השנה. רשתות מסוימות הוסיפו על המדבקה את המשפט: "מוצר ישראלי לתמיכה בחקלאות ישראל".

המומחה לבטיחות מזון מגלה כי בבדיקות שהתבצעו במעבדות באירופה קבעו שכארבעים אחוזים מהדבש שמשווק באירופה מכיל Psicose ו"אין חשש לפגיעה בבריאות האדם" מציין האיש ומוסיף כי הרכיב הזה מהווה תוסף למוצרי מזון מעובדים כממתקים, עוגות ומאפים, דגני בוקר ומשקאות קלים – כממתיק"

לדבריו ראוי שמועצת הדבש תעמיק את הבדיקות ואחר-כך תצא למסע שיווקי שיסביר לצרכן הישראלי שכרגע אין הוא רוכש דבש שנוצר מצוף פרחים.

גם המומחה לבטיחות מזון וגם הדבוראי הוותיק קובלים על כך שהיה בישראל מי שניסה להציג את הדבש כגורם שמעלה את יוקר המחיה.

"בישראל צריכת הדבש היא 600 גרם לנפש. נתון כזה אינו יכול להשפיע על יוקר המחיה. גם אם קנו צנצנת ב-200 שקלים לקילוגרם זה לא מדגדג את יוקר המחיה. זה מגוחך לומר שהדבש מייקר" קובע איש המקצוע ומוסיף: "ניסו לקשור יוקר מחיה ודבש. אם הדבוראים בישראל לא יוכלו להתפרנס בכבוד, הם יחדלו מהעיסוק ולא תהיה האבקה והיבוא הפרוע מחו"ל ישתלט על המדינה".

כמאה אלף כוורות דבש מפוזרות ברחבי ישראל מהגליל העליון ועד לערבה. 500 משפחות מתפרנסות מגידול דבש ולצידם עוד כ-500 עובדים. ערך מוסף של הענף הוא נושא ההאבקה בגידולים חקלאיים בעיקר אבוקדו, נשירים, דלועיים וירקות נוספים. מעט גידולים מאובקים על ידי הרוח  – בעיקר חיטה ודגניים למיניהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן