יבול שיא
הרפת והחלב
Picture1 3

המלצות לחיטוי קרקע בערבה

5 דק' קריאה

שיתוף:

סבטלנה דוברינין – מדריכת הגנת הצומח, עודד פרידמן – מדריך שירות שדה

שה"מ, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

  1. בתום הגידול חשוב מאוד לסלק בכל החלקות את החומר הצמחי, כולל השורשים, ולא לתחח שאריות צמחים אל תוך הקרקע. רצוי לקטול את השורשים לפני העקירה בתכשיר מתאים (סעיף 4). חשיבות הוצאת החומר הצמחי מהחלקות מתעצמת בחלקות המשובשות בעשבייה או נגועות בפתוגנים כמו נמטודות עפצים, מחלות ויראליות, כגון CGMMV במלון ובאבטיח; TBRFV בעגבנייה; מחלות ריקבון הכתר של העגבנייה; מונוספוראסקוס במלון. השארת חומר צמחי הנגוע בפגעים אלה מהווה מוקד אילוח לעונה הבאה, ומקטין את יעילות חיטוי הקרקע.
  2. חיטוי סולרי, ללא שילוב חומרי חיטוי נוספים, יעיל מאוד להדברת מרבית הגורמים הפתוגניים בקרקע ולהדברת חלק גדול מעשבי הבר, בתנאי שיבוצע במשך ארבעה שבועות לפחות בחודשים החמים, שבהם הקרינה גבוהה, כלומר בין אמצע חודש יוני לסוף אוגוסט, ללא כיסוי רשת על גג המבנה. לחיפוי הקרקע בחיטוי סולרי מומלץ להשתמש ביריעת פוליאתילן נקייה ושקופה. כמו כן, ניתן להשתמש ביריעות פוליאתילן "אנטי דריפ" או "אנטי פוג", המונעות הצטברות טיפות מים על  היריעה ומשפרות את יעילות החיטוי באמצעות חימום של 5-4 מעלות צלזיוס נוספות, לעומת יריעת פוליאתילן רגילה.

החיטוי הסולרי מתאים לפלפל, בצל ופרחים חד-שנתיים בשטח פתוח. באמצעות החיטוי הסולרי ניתן להדביר את הפגעים קישיונה גדולה, פיתיום ועשבים חד-שנתיים. חשוב לזכור כי פרישת פוליאתילן תחת הרשת תורמת לחימום הקרקע, אך אין לראות בפעולה זאת חיטוי סולרי.

חיטוי סולרי בשילוב תכשירים כימיים יפעל על מגוון נרחב יותר של פגעים. כך לדוגמה, ניתן באמצעות החיטוי המשולב להדביר גם את ריקבון הכתר בעגבניות, גורמי התמוטטות במלונים, נמטודות עפצים (.spp Meloidogyne) ונמטודות הכתמים (Pratylenchus). את התכשירים הכימיים יש להזרים כעבור 14 יום מפרישת יריעת הפוליאתילן. מהניסיון עולה כי הזרמת התכשירים כעבור יותר משבועיים מפרישת הפוליאתילן גורמת לירידה ביעילותם.

  • הדברת מחוללי מחלות פטרייתיים – מתאם סודיום (אדיגן סופר, מתמור, אדוכם סופר, אדירם)השימוש בתכשיר מומלץ בתקופת הקיץ בלבד, משום שכאשר הוא ניתן בטמפרטורות הנמוכות השוררות בעונת החורף, הוא אינו יעיל ועלול להיות שאריתי ולפגוע בגידול. בטמפרטורת אוויר גבוהה (מעל 32-30 מ"צ) תכשירי מתאם סודיום מתנדפים תוך זמן קצר, לכן חשוב ליישם את התכשיר בטפטוף תחת חיפוי יריעת פוליאתילן. התכשיר מדביר פגעי קרקע, כמו פיתיום, קישיונה גדולה, פוזריום הנבילה, פוזריום ריקבון הכתר בעגבנייה, מונוספוראסקוס, דוררת ועשבים, אך לא נמטודות מזיקות.

המינון ייקבע בהתאם לתווית התכשיר הנבחר. יש לשים לב שהמינון של התכשיר אדיגן סופר – 25 ל'/ד' – מיועד להדברת מחלת חולי נופל (פיתיום) בלבד! רצוי לשלב את התכשיר בחיטוי סולרי למשך 4 שבועות (מתחילת יוני עד סוף אוגוסט). הזרמת התכשיר תיעשה כעבור 14-10 יום מתחילת החיטוי הסולרי (מתחת ליריעת הפוליאתילן).  חשוב לפזר את שלוחות הטפטוף במרווחים שאינם גדולים מ-40 ס"מ.

  • הדברת נמטודות מזיקות בגידולים חקלאיים בערבה – נמטודות יוצרות עפצים ונמטודת הכתמים (פרטילנכוס) – לפי המחקרים הנעשים בארץ בכלל ובערבה בפרט, הושגה הדברה יעילה בטיפול משולב, הכולל קטילת שורשים בתום הקטיף האחרון באמצעות קונדור או אגרוצלון במינון של 10-8 ליטרים לדונם, ולאחר מכן חיטוי סולרי וכימי באחד התכשירים המיועדים לקטילת נמטודות. להלן התכשירים שמורשים להדברת נמטודות:
    • 1,3 – דיכלורופרופן (קונדור, אגרוצלון או קונרי במערכת הטפטוף, טלון ואגרוטל בשיטת הזרקה בסיכות) חשוב לקבל הדרכה מהחברה המשווקת בדבר אופן השימוש בחומר. התכשיר מדביר נמטודות יוצרות עפצים ונמטודות כתמים. להדברת פגעים נוספים, כמו קישיונה גדולה, פוזריום הנבילה, פוזריום ריקבון הכתר, מונוספוראסקוס, דוררת ועשבים – יש להקפיד על מרווח של 5 ימים לפחות בין יישום מתאם סודיום ו- 1,3- דיכלורופרופן.
    • פלדין – התכשיר מדביר נמטודות יוצרות עפצים, נמטודות כתמים, עשבייה חד-שנתית ופטריות קרקע, ומיושם ע"י חברת "רימי כימיקלים" או בהדרכתה. למניעת בריחת גזי התכשיר וריחות לא נעימים מומלץ להשתמש בפוליאתילן חסום למעבר גזים (משווק ע"י חברת רימי). חיטוי בפלדין ניתן לבצע גם בעונות השנה הקרירות יותר, אך בטמפרטורה הגבוהה מ-10 מעלות צלזיוס.
    • נימיץ – תכשיר המדביר נמטודות יוצרות עפצים פעילות בלבד. כאשר טמפרטורת הקרקע נמוכה מ-15 מעלות צלזיוס, הנמטודות אינן פעילות, והתכשיר אינו יעיל כנגדן. את התכשיר מיישמים לאחר הטיפול במתאם סודיום. יש ליישם אותו שבוע לפחות לפני השתילה בעונות הקיץ, ולפחות 10 ימים בעונת החורף (מתחילת נובמבר עד סוף מרס).

יישום תכשירי הדברה בחיטויי הקרקע יתבצע בהתאם לתווית התכשיר ובגידולים המופיעים בה.

  • שלבי ביצוע חיטוי קרקע:

הכנת קרקע לפני החיטוי

עיבוד השטח יתבצע בהתאם לשיטת הגידול הקיימת: עיבוד או אי עיבוד, הצנעת זבל אורגני או גידול בתעלות. הקרקע צריכה להיות מוכנה סופית לזריעה או לשתילה, כך שלאחר החיטוי לא יהיה צורך בעיבודים נוספים.

פרישת מערכת הטפטוף

מומלץ לפרוש את מערכת הטפטוף בשתי שלוחות לפחות על הערוגה. במקרה שחיפוי הקרקע מתבצע על כל הגמלון במבנה, מומלץ לפרוש שלוחה נוספת גם בשביל, להשגת יעילות חיטוי גבוהה ביותר.

הרטבה טכנית לפני חיפוי הקרקע בפוליאתילן

לאחר הכנת הקרקע ופרישת מערכת הטפטוף מומלץ לבצע הרטבה טכנית.

שטיפת הרשת בגג המבנה

לשם שיפור חדירת קרני השמש אל תוך הקרקע מומלץ לבצע שטיפה של הגג לפני פרישת חיפוי הקרקע, כדי למנוע הצטברות מים ואבק על פני יריעת הפוליאתילן.

חיפוי קרקע

לחיפוי קרקע מומלץ להשתמש ביריעות פוליאתילן "אנטי דריפ" או "אנטי פוג", המונעות היווצרות טיפות מים עליהן. טיפות המים פוגעות ביעילות חימום הקרקע. היריעה צריכה להיות שקופה, ולאחר פרישתה אין לשטוף את גג המבנה.

השקיה במהלך החיטוי

חיטוי סולרי יעיל יתבצע אך ורק בשטח שאין בו כיסוי של הגג. חיפוי קרקע במבנים בעלי כיסוי גג גורם לחימום הקרקע, אך הטמפרטורה אינה מגיעה לרמות הרצויות.

הקרקע במהלך החיטוי הסולרי או חימום הקרקע צריכה להיות לחה, אך אסור שתהיה רטובה מדי. לרטיבות הקרקע יש חשיבות גדולה בתהליך חימום קרקע ואף לנביטת זרעי עשבים מסוימים. במהלך החיטוי מומלץ להשקות במים מדי 7-5 ימים במנה של 6-5 מ"ק לדונם.

הזרמת תכשיר כימי במהלך החיטוי

כעבור 14-10 יום מחיפוי הקרקע ביריעת פוליאתילן ניתן להזרים תכשירי הדברה המיועדים לחיטוי קרקע. היישום של התכשירים ייעשה בקרקע לחה, בקיבול שדה עד 20%. כמות המים בעת היישום צריכה להגיע לעומק הרטבה של 40-30 ס"מ.

בתחילת היישום מומלץ להזרים 3-2 קוב מים ללא תכשיר, ולאחר מכן להזרים את התכשיר באמצעות המשאבה המתאימה במהלך כל ההשקיה, לשם פיזור יעיל ואחיד, ולסיים במנה של 3-2 קוב מים ללא תכשיר.

תכשירי חיטוי הקרקע, המוצעים למכירה, נעים בקרקע אך ורק עם המים, ולכן חשוב מאוד להשתמש בהם עם כמות גדולה של המים. להשגת היעילות המרבית של התכשירים חשוב השימוש בחיפוי פוליאתילן, בכדי שהפאזה הגזית תישאר בקרקע ולא תתנדף לסביבה.

מניעת תקלות בהזרמת תכשירים כימיים

התכשירים הכימיים, הניתנים במערכת ההשקיה לחיסול שטחים או בחיטויי קרקע, עלולים לפגוע בגידולים בשטחים שכנים עקב חדירתם למערכת המים הכללית. תקלות מסוג זה אירעו בעבר, ובכדי למנוע נזק כזה חשוב מאוד להקפיד על הוראות היישום של התכשיר.

השיטה הבטוחה והנכונה ליישום תכשירי הדברה במערכת השקיה, ללא תקלות, היא באמצעות ניתוק אוויר. בשיטה זו המערכת המטופלת מנותקת לחלוטין ממערכת המים המרכזית, כאשר מקור המים ליישום התכשירים הוא מכל נפרד, שמוזרמים אליו מים מהקו בקילוח חופשי. משאבה השואבת את המים מהמכל מפנה אותם לחלקה המנותקת. באופן זה, גם אם יש הפסקת מים פתאומית, לא תיתכן זרימה של מים עם חומר כימי בחזרה למערכת המים הראשית.

המשך חיטוי קרקע

כעבור שבוע מהזרמת התכשיר הכימי, יש להמשיך להרטיב את הקרקע פעם בשבוע במנת מים של 6-5 מ"ק לדונם.

  •  מומלץ לחטא את כל הכלים לעיבוד הקרקע, את כלי העבודה למיניהם, את צינורות הטפטוף ועמודי ההדליה. לאחר רחיצתם היסודית במים, מומלץ להשתמש בתמיסת חיטוי המכילה 1% נתרן תת-כלורי (סודיום היפוכלוריט). את עמודי ההדליה ניתן להרטיב, לכסות בפוליאתילן ולהשאיר תחת השמש לחיטוי סולרי.

האמור לעיל הינו בגדר עצה מקצועית בלבד ואינו מהווה חוות דעת מומחה לצורך הצגה כראיה בהליך משפטי. על מקבל העצה לנהוג מנהג זהירות, ושימוש או הסתמכות על המידע המופיע לעיל הינו באחריות מקבל העצה בלבד.
אין להעתיק, להפיץ או להשתמש במסמך זה או בחלקים ממנו לצורך הליך משפטי כלשהו,

ללא אישור מראש ובכתב של החתומים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן