יבול שיא
הרפת והחלב
שלומית ציוני

"הקדנציה שלי עוד לא התחילה. אני עדיין סגנית"

4 דק' קריאה

שיתוף:

דברי שלומית ציוני, מנהלת בפועל של השירותים להגנת הצומח ולביקורת בריאיון מיוחד

ועוד מדבריה: "אני בזמן פציעות של הקדנציה הקודמת. יש בי אתגר גדול, יש לי הרבה מאד תוכניות ואציג אותן בפני חברי ועדת האיתור"●" לישראל יש מעמד גבוה מול הגנות הצומח בעולם"

הרפורמה החקלאית שהציג בשעתו שר החקלאות ח"כ עודד פורר, עורר סערה רבתי כאשר התברר כי שינויים דרמטיים שיהיו בחוק להגנת הצומח, עלולים להציב את חקלאות ישראל בעמדת סכנה, שכן בידי מדינות היבוא תהיה ההחלטה לערוב למוצרים ולא נדע לעולם אם הבדיקות מחוץ לישראל יהיו אמינות ורציניות כאחד.

הבחירות מחד והחלפת הממשלה מאידך, גרמו לסעיפי הרפורמה להתפורר וועדת הכלכלה שקדה על שינויים ותיקון לחוק הגנת הצומח. התיקון בוצע, אושר בכנסת והחזיר את העצמאות למשרד החקלאות.

במטרה להבהיר בדרך ראויה את עקרונות הגנת הצומח, זימנו לריאיון את מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת בפועל, שלומית ציוני.

מהו התיקון לחוק הגנת הצומח שאושר בכנסת?

"התיקון אומר שאנחנו צריכים לעשות פעולה יזומה, אקטיבית, לפתוח את היבוא של פירות וירקות, כאשר התיקון מבסס עקרונות על פיהם השירותים יפעלו, להביא לכך שיהיה תהליך אקטיבי ושניקח יוזמה לידיים שלנו. לתיקון שני סעיפים והשני הוא שנכתוב אמנת שירות לתהליך התרת יבוא".

 התיקון שומר על עצמאות היחידה שבראשה את עומדת?

"בהחלט. התיקון לחוק הגנת הצומח מתווה למעשה עקרונות. קודם כל הוא נעשה בהסכמה עם משרד החקלאות והיינו שותפים לכתיבת הנוסח הסופי שלו. התיקון בהחלט מקובל עלי. זה תהליך שהחל לפני שנה וחצי וגיבשנו את התיקון. אני עצמי כתבתי את הנוסח בסיוע גורמי מקצוע במשרד החקלאות".

 את מתרשמת שההנהלה החדשה במשרד החקלאות מבינה את נושאי הגנת הצומח ותזכי לגיבוי בכל נושא מקצועי?

"התשובה הקצרה והחד משמעית – כן. הנהלת המשרד מבינה את משמעות הגנת הצומח לחקלאות, לחקלאים ולביטחון המזון. בנוסף, הנהלת המשרד הנוכחית מבינה גם את הממשקים הבין לאומיים ואיך עובדים עמיתינו בחו"ל בכל הנושא של ביטחון המזון, והיבטים של שינויי אקלים והתחממות גלובלית".

עד כמה נפגע מעמדכם המקצועי בתקופת השר פורר?

"שאלה מעניינת. המעמד המקצועי לא נפגע. נכון שהיו מחלוקות על הדרך לגיבוש המתווה. בכל מחלוקת משמעותית, קיבלתי גיבוי מההנהלה הקודמת בתהליך כתיבת התקנות. השר פורר הכריע בעד עמדתי המקצועית".

אילו יישם השר פורר את הרפורמה בהגנת הצומח, איזה נזק היה נגרם לחקלאות ישראל?

"תראה, הרפורמה של פורר באה לידי ביטוי בתקנות חדשות שהוגשו לוועדת הכלכלה ולא קודמו לכלל מימוש כי הממשלה נפלה. ברפורמה של הגנת הצומח, התיקון היה בתקנות עצמן; הוא היה אמור להוביל לשינוי בתהליכי עבודה, לאישור יבוא ופתיחת השוק למוצרים חדשים ממקורות יבוא חדשים. התהליך הזה הוא לא חד ערכי.

בתיקון התקנות השינוי הדרמטי הוא שינוי ברירת מחדל, שמותר לייבא כל מוצר של פירות וירקות, מכל מדינת מקור אלא אם כן נאמר אחרת. אם עשיתי תהליך של הערכת סיכונים לאותו מסלול יבוא, קבעתי תנאים, אבל אם מפקח הגנת הצומח פוגש את המוצר לראשונה בנמל הכניסה, אז אנחנו לא יודעים מהם הנגעים המסוכנים שעלולים להיות חבויים במשלוח, לא הנחינו את מדינת המקור איך לצמצם את הסיכונים האלה ולכן הסיכוי לחדירתם הרבה יותר גבוה".

מבקשת להדגיש: "היו לי חששות, יצרנו כמה הגנות לצמצום סיכונים אבל זה לא כמו תהליך. הגנה אחרת, כשיבואן מבקש לייבא מוצר חדש ממקור חדש, ללא הערכת סיכונים, צריך להודיע פרק זמן מראש כדי שהצוות שלי יוכל לבצע  פעולה מהירה לסקירת סיכונים, לדעת לתת הנחיות למפקחים בשטח".

חשת מאוימת מקצועית וחסרת יכולת להגיב בממשלה הקודמת?

"לא חשתי מאוימת ולא חסרת יכולת מול הממשלה הקודמת".

ליחידה שבראשה את עומדת יש את מלוא הכוח המקצועי לטפל בכל הנושאים לאורך השנה כולה?

"בוודאי. בשירותים להגנת הצומח 180 עובדים. ביקשתי מהאוצר תוספת של 38. אושרו לי 20 תקנים חדשים. זה יפה מאד. היבוא הולך וגדל לאורך השנים. שנת שמיטה היא מקפצה שמעלה את היבוא. תמיד צריך עוד כוח אדם. המערכת חייבת להיות יותר חזקה, בכוננות. אם המדינה רוצה לפתוח את שעריה ליבוא מוגבר של פירות וירקות, צריך משאבים נוספים".

מדגישה: "חשוב שיבינו. הגנת הצומח אינה נגד יבוא. בכלל לא. תפקידה להגן על הצומח מפני חדירת נגעים. אנו פועלים במקרים קיצוניים בלבד למנוע יבוא של מוצרים ממקורות יבוא מסוימים, שיש בהם חשש לנגעי הסגר קשים ושלא ניתן למנוע את הגעתם עם התוצרת".

בהופעה בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, תקפת בחריפות את ח"כ עודד פורר. במה הוא הרגיז אותך אז?

"אני עובדת מדינה מעל 30 שנה. אני לא פוליטיקאית, עובדת מתוך אמונה ושליחות ציבורית. אני מאמינה בנכונות של החוק הזה, המודל הזה, להגן מפני חדירת נגעים. ויכוחים לא מרגיזים אותי. ח"כ פורר לא הרגיז אותי. אין לי דבר נגד פורר, גם לו אין דבר נגד שלומית ציוני. תחת ההנהלה שלו קידמתי את מדיניות השר והממשלה – החלטה 213 – בדרך הכי נכונה שיכולתי ולקבל את ההחלטה כמות שהיא. ניסיתי לשנות אותה לפני, בהצלחה חלקית".

 דרגי מ-1 עד 10 את מעמד השירותים להגנת הצומח של ישראל לעומת גופים מובילים בעולם.

"הלעומת לא אחיד. המעמד בארץ גבוה מאד. הראיה לכך היא כל מה שקורה עם היבוא בשנתיים האחרונות. לישראל יש מעמד גבוה מול הגנות הצומח בעולם. אתן לך דוגמא: כשדרום אפריקה ביקשה לייצא לישראל ענבי מאכל. הרי אנחנו שוק קטן והם שוק גדול והם לא זקוקים לחיזוקים מאיתנו, בכל זאת הם ביקשו לשמוע שהגנת הצומח שלנו מאשרת לייבא מהם ענבים. הם אמרו לעצמם אם ישראל אישרה יבוא, כנראה שהענבים שלנו ברמה גבוהה. זו דעתם על הגנת הצומח בישראל, אנחנו במיקום גבוה מול העולם, אנחנו ארגון מאד מקצועי".

לסיום הריאיון, ועדת איתור תוקם בקרוב לבחור מנהל/ת במשרה קבועה לשירותים להגנה"צ. את בוודאי תגישי מועמדות, נותר בך עדיין אתגר לעבוד כאן?

 (צוחקת) הקדנציה שלי עוד לא התחילה. אני עדיין סגנית – מנהלת בפועל. אני בזמן פציעות של הקדנציה הקודמת. יש בי אתגר גדול, יש לי הרבה מאד תוכניות ואציג אותן בפני חברי ועדת האיתור. אני רואה קדימה, חושבת על תכנית חומש. מקווה שיבחרו בי. לשם אני מכוונת".

(בוקסה נפרדת בצבע)

הייתה מפקחת בתחנת הסגר בנתב"ג

שלומית ציוני (צ'ונסקי) "עיברות שם המשפחה נעשה עוד על ידי אביו של בעלי. נולדתי וגדלתי בתל-אביב. מתגוררת בישוב צורן. נשואה ואם לשתי בנות: שירה ותמר. עובדת במשרד החקלאות משנת 1991. הגעתי כסטודנטית. עבודתי הראשונה הייתה כמפקחת בתחנת הסגר בנתב"ג. שנים הייתי מנהלת תחום יבוא באגף ההסגר. שימשתי בעוד מספר תפקידים בדרך.

"אני בעלת תואר ראשון בהגנת הצומח במדעי החקלאות מהפקולטה ברחובות". שנה וחצי מנהלת בפועל, מאז חודש דצמבר 2021.

תגובה אחת

  1. עכשיו כבר לא סגנית, עכשיו מנהלת במלוא מובן המילה. אנו שמחים בבחירתה של שלומית ציוני כמנהלת השירותים להגנת הצומח ומאחלים לה הצלחה רבה בתפקידה. מנהלת מרוצה עובדים מרוצים. בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן