יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 03 03 132902

מהפכה תכנונית תשנה לחלוטין את פני המושבים והקיבוצים בארץ

3 דק' קריאה

שיתוף:

ביוני 2023 התקבלה החלטה במועצה הארצית לתכנון ובניה להוציא לפועל שינוי דרמטי לתוכנית מתאר הארצית "תמ"א 35" המכונה "תיקון 5". תיקון 5 ישנה לחלוטין את פני המושבים והקיבוצים; בתוך כשנתיים התיקון יקבל תוקף ובעקבותיו בתוך כעשר שנים לרוב המושבים והקיבוצים יוקנו זכויות בניה בתוכניות מתאר חדשות שיחיבו ציפוף והגדלה של מספר בתי המגורים למינימום של שלושה בתים לכל דונם, כלומר, 8 בתי מגורים בחלקת המגורים של הנחלה. בחלק גדול מהמושבים יתאפשר לבנות מספר יחידות גדול בהרבה.

ברכה או קללה?

לכאורה יש לברך על האפשרות להקנות לבעל נחלות לבנות יותר יחידות מגורים בנחלתם לבני משפחתם. יחד עם זאת, כוחות השוק יביאו למכירת "סיטונאית" של מגרשים שיפוצלו מנחלות או מכירת הנחלות בשלמותן לקבלנים בעלי ממון שיממשו את כל הפוטנציאל התכנוני. כך, בהדרגה, ישתנה האופי הכפרי לא רק במראה אלא גם בהתנהלות הקהילתית והחברתית המאפיינת את המושבים והקיבוצים. "בסופו של יום" הישובים הכפריים לא יהיו שונים בצורתם ובהתנהלותם החברתית מכל פרבר עירוני ממוצע והשליטה של האגודות השיתופיות על ניהול הישובים תדעך ותעלם לטובת חיזוקם של הוועדים המקומיים.

תיקון מס' 5 יקבע שלושה סוגים של ישובים: ב"ישובים קטנים" תתאפשר הגדלת מספר התושבים ל-1,800, ב"ישובים בינוניים" יגדל מספר התושבים ל-3,500, וה-"ישובים הגדולים" יגדלו עד 5,000 תושבים. על פי גישות התכנון, הגדלת האוכלוסייה תתאפשר בתוך חלקת המגורים ועל חשבון שטחים ציבוריים. יתכן ויתאפשר לפצל ולהגדיל בתים בהרחבת הישוב לשתי יחידות מגורים.

להזדרז ולהוון את חלקת המגורים

יוזכר כי לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל כל בעל נחלה יכול להוון את "חלקת המגורים" שלו בתשלום "דמי רכישה" בשיעור של 33% משווי החלקה. מי שמוכר נחלתו חיב לשלם תשלום זה.

שמאי רמ"י קובע את שווי חלקת המגורים לצורך חישוב "דמי הרכישה" לפי זכויות הבניה הקיימות בתוכנית המתאר הקיימת ובמושבים שטרם הסדירו תוכנית להוספת "יחידה שלישית" השמאי מוסיף את השווי הפוטנציאלי של יחידת המגורים השלישית. התשלום מקנה לבעל הנחלה זכויות הקרובות ובעלות והוא לא ישלם כל תשלום נוסף לרמ"י גם אם יתווספו יחידות מגורים נוספות על פי "תיקון 5"; על כן, מי שישלם היום את "דמי הרכישה" או ירכוש נחלה, יזכה בנכס ששוויו בעת התשלום נמוך לאין שיעור משוויו לאחר ש"תיקון 5" יקבל תוקף.

יחד עם זאת קיים חשש שרמ"י תשנה בעתיד את הוראותיה לשמאים מטעמה ותדרוש מהם לקבוע את השווי לצורך חישוב "דמי הרכישה" על פי הפוטנציאל העתידי של תיקון 5. לפיכך, מי שלא יהוון את נחלתו בתקופה הקרובה עלול להפסיד את חלון ההזדמנויות הקיים היום.

נכון הדבר כי תשלום "דמי הרכישה" יקר מאוד כבר היום, אולם, בכל מקרה, העלות הכוללת של "דמי הרכישה" והיטל ההשבחה נמוכה משמעותית משווי המגרשים שניתן יהיה לפצל, כך שמבחינה כלכלית קיימת כדאיות לבני המשפחה לגייס ביחד את הממון הנדרש.

חישוב מסלול מחדש של צוואות והסכמים משפחתיים

תיקון 5 יאפשר חלוקה מאוזנת של הנחלה בין הילדים, ובמושבים מסוימים גם בין הנכדים. על אף שהשינויים התכנוניים יארכו עוד שנים רבות ניתן לומר כבר היום בוודאות שלנחלות לא רק שיתווסף "הבית השלישי" כפי שנקבע בתיקון 1ב' לתמ"א 35, אלא יתווספו יחידות מגורים נוספות מכח תיקון 5. הצפי מצדיק חשיבה מחודשת של חלוקת הנכס המשפחתי ושינויים בצוואות.  

לאחר התיקון ניתן יהיה לחלק את הנחלה למספר רב של מגרשי מגורים ולרשמם בנפרד על שם מספר יורשים. הורים המתלבטים היום בניסיון לייצר שוויון בין ילדיהם, יכולים כבר כעת לנסח מחדש את צוואתם מתוך ידיעה שמספר יחידות המגורים בנחלה יעלה בהרבה על מה שמותר היום.

מאבק ראשי הערים נגד תיקון 5

כנגד תיקון 5 התארגן "פורום 15 הערים". בנייר עמדה מגובה בחוות דעת של מומחים טענו ראשי הערים הגדולות כי תיקון 5 יפגע בהם בשל "בריחה" של אוכלוסיות "חזקות" מהעיר אל הכפר, וכן בשל הגדלת העומס על שטחי הציבור העירוניים והגדלת בעיות התחבורה נוכח הצורך להגיע למקומות התעסוקה מהמושבים והקיבוצים אל מרכז הערים.

בדיון הארוך שהתקיים בנושא במועצה הארצית לתכנון ובניה הביעו רוב נציגי המושבים את הסכמתם כי התיקון חשוב ורצוי, הואיל והוא נותן מענה לגידול טבעי באוכלוסייה של הישובים הכפריים. יחד עם זאת הביעו כל נציגי המועצות האזוריות את חששם המוצדק שההגדלה המסיבית במספר יחידות המגורים תשנה לחלוטין את פני המושבים הן במישור התכנוני והן במשור החברתי.

אנו בדעה שאין זה נכון "להקפיץ" את מספר היחידות "במהלך אחד" למינימום של 8 יחידות לנחלה, לא כל שכן למספר גדול יותר כפי ש"תיקון 5" מבקש לייצר. שכן, יש חשיבות לשמירה על האופי הכפרי וקיים חשש שעלות התשלום להיוון חלקת המגורים בתשלום "דמי רכישה" יגיע לערכים של עשרות מיליוני ₪.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן