יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 08 27 115222

צבי אלון התפטר וישמש יועץ למ"מ מנכ"ל

2 דק' קריאה

שיתוף:

ביום ג' 1 באוגוסט 2023 נחתמה תקופת עבודה חקלאית שנמשכה לאורך 58 שנים, של אחת הדמויות המרכזיות במגזר החקלאי כולו. בצהרי אותו יום הגיש מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון, מכתב התפטרות שאותו העביר לידיו של יושב ראש המועצה איציק שניידר.

המכתב נשא שורה וחצי בלבד ונאמר בו: "בהמשך לשיחתנו הבוקר הריני להודיעך על רצוני לסיים את תפקידי כמנכ"ל מועצת הצמחים. אודה לך אם תביא הודעתי זו לידיעת חברי המליאה בישיבתה הקרובה". העתקים מן המכתב נשלחו לארבעת ראשי הענפים החקלאיים במועצה: מאיר יפרח, יו"ר ענף הירקות; רני בר-נס, יו"ר ענף הפירות; הלל גרוסר, יו"ר ענף ההדרים וסוהיל זיידאן, יו"ר ענף הזית.

בשיחה שניהלו אלון ושניידר בבוקרו של אותו יום, נידונה תום תקופת עבודתו של אלון במועצת הצמחים, שנמשכה לאורך ארבע עשרה שנים משנת 2009, עת סיים פרק עבודה רב-שנים במשרד החקלאות. צבי אלון אמר ליושב ראש כי הגיעה העת לפרוש. היו"ר שניידר השיב כי הוא מקבל את החלטתו ואולם רצונו שימשיך להעניק מניסיונו העשיר למועצה ומכיוון שעדיין לא מונה מנכ"ל חדש למועצה, סוכם בשיחה ביניהם כי צבי אלון ישמש מכאן ואילך יועץ לממלא מקום המנכ"ל, במשרה חלקית.

 התפטרותו של אלון, בלא הכנה מוקדמת ובלא שרבים במגזר ידעו על כוונתו זו, גרמה שבתוך שעות נפוצו שמועות מכיוונים שונים ולפיהן צבי אלון הודח מתפקידו והגדילו לעשות 'חורשי המזימות' שקבעו כי אלון נפגש עם מנכ"ל משרד החקלאות לשיחת היכרות ראשונה שבמהלכה עלו הטונים בשיחה, והמנכ"ל החליט לפטרו והורה ליושב ראש המועצה לבצע את הפיטורין. 

צבי אלון הגיב בפניי: "יש מי ששאפו שנים לראות אותי מחוץ למערכת ו'חיפשו' אותי. לא פוטרתי, לא הודחתי. סיימתי תפקיד באורח רשמי". גם יושב ראש מועצת הצמחים, איציק שניידר אישר בפניי כי לא הייתה כל הדחה או פיטורין. "סיכמנו שצבי אלון ימשיך אתנו וישמש יועץ למנכ"ל, והצעתי שתקופת הייעוץ תהיה לשנה". אלון ציין כי לפני שנתיים מליאת מועצת הצמחים אישרה תקציב שנתי והוא הודיע לחברי המליאה כי זה התקציב האחרון כשהוא בתפקיד, אך נסיבות שונות מנעו אז את סיום עבודתו במועצה.

צבי אלון החל את דרכו בשירות החקלאות בשנת 1965, ככלכלן בתנועת המושבים. הוא שימש בתפקיד 19 שנה, כאשר מזכיר תנועת המושבים אריק נחמקין החל לכהן כשר החקלאות ומינה את צבי אלון כעוזר לשר וסמנכ"ל לתפקידים מיוחדים במשרד החקלאות. אחרי ארבע שנים, כתום כהונתו של נחמקין, נשלח צבי אלון לשגרירות ישראל בלונדון, שם כיהן כנספח חקלאות לתקופה של שלוש שנים.

בשנת 1991 בחר שר החקלאות רפאל איתן בצבי אלון כסמנכ"ל בכיר לסחר חוץ ונושאים בין לאומיים. קודם לכן, בשנים 1978-80 ביצע אלון שליחות של מש"ב (מרכז שיתוף פעולה בין לאומי במשרד החוץ) לג'מייקה, שם עשה כמומחה בינלאומי לחקלאות.

עוד לא ברור מי יהיה המנכ"ל הבא של מועצת הצמחים. השם שמוזכר על ידי רבים במילייה החקלאי הוא של צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות למימון והשקעות. מתברר כי מי שפורש ממשרד ממשלתי חייב תקופת צינון של שישה חודשים לפני מינוי לגוף סטטוטורי, כמו מועצת הצמחים; ומכיוון שעדיין לא הוקמה ועדת איתור לתפקיד הזה, תעבור עוד תקופה לא קצרה עד שימונה מנכ"ל למועצת הצמחים. אגב, צבי אלון נזקק אף הוא לתקופת צינון בעת שהחל לכהן כמנכ"ל מועצת הצמחים. עו"ד ערן אטינגר, שהיה אז ראש המחלקה המשפטית במשרד החקלאות, קיצר את תקופת הצינון לחודשיים בלבד.

צבי אלון מסכם את פעילותו המגוונת: "הייתי בר מזל שנתנו לי לשרת את החקלאות כל כך הרבה שנים. נהניתי מכל תפקיד שבו נשאתי". אלון היה מנכ"ל מועצת הצמחים 14 שנים ברציפות, משנת 2009 ועד החודש. הוא נולד במושב כפר ביל"ו ומתגורר שם בצוותא עם רעייתו ורדה. "הוריי הקימו את המושב בשנת 1933. אני נולדתי בשנת 1940". בערב חג הסוכות הקרוב צבי אלון יהיה בן 83. במושב מגוריו 101 נחלות חקלאיות ועוד 100 יחידות לבנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן