יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 10 01 123421

ריאיון החודש עם איציק שניידר, היו"ר החדש של מועצת הצמחים

4 דק' קריאה

שיתוף:

"החקלאים חווים את הפגיעה כתוצאה מתחרות עם היבוא, מבלי אפשרות להתמודד עם זה. כל הפסטיבל של הורדת המכסים, אינו מגיע לציבור בהוזלת מחירים" ● "אני מודה שבכל יום אני לומד ומבין עד כמה חשובה ומרכזית המועצה, בתמיכה בחקלאים, שימור, ביסוס ופיתוח החקלאות הצמחית במדינת ישראל"

המגזר החקלאי רואה במינוי של איציק שניידר ליושב ראש הדירקטוריון של מועצת הצמחים, בבחינת משב רוח רענן שיהיה בכוחו להפיח רוח חדשה לעתיד ראוי יותר של חקלאות ישראל.

יושב ראש המועצה הוא למעשה מפקח של שר החקלאות על הנעשה במועצת הצמחים. לאורך שנים נבחר לתפקיד פעיל בתפקיד בכיר במשרד החקלאות. לראשונה הוצב במשרה אדם שאינו נמנה עם המשרד הממשלתי.

כאשר הודיע שר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר על החלטתו למנות את שניידר, ההחלטה נתקבלה די בהפתעה במוסדות החקלאיים המובילים, בעיקר מפני שלא היה קודם לכן עובד המשרד הממשלתי. עם זאת, מיהרו הנציגים הבכירים של התנועות המיישבות וארגוני המגדלים לברך על המינוי, תוך הבעת תקווה שתחול תזוזה חיובית בהתנהלות ובפעילות מועצה הצמחים. שניידר מגיע לתפקיד מהיותו מנכ"ל מועצת החלב, עת החל בתפקידו זה בחודש מרץ 2020, עם התפטרותה של המנכ"לית הקודמת מיכל קראוס,  שכיהנה בתפקידה מחודש מרץ 2014.

חודש פלוס מאז המינוי בחרנו בשניידר ל"ריאיון החודש" בתקווה לשמוע מפיו את ה"אני מאמין" שלו לעתיד החקלאות הישראלית.

שנה עברית חדשה, תשפ"ד, לאן הולכת חקלאות ישראל?

"חקלאות ישראל נמצאת בצומת שהוא אולי מהחשובים שידענו בהקשר של להיות או לחדול. אני מקווה שאם שר החקלאות אבי דיכטר ומנכ"ל המשרד אורן לביא, רואים עין בעין את הדברים, והדרג המקצועי במשרד החקלאות בעשייה ובמחשבה – הם יצליחו לשכנע את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשנות את כיוון הספינה. כמו שזה נראה כרגע אם לא יבוצע השינוי – החקלאות תעלה על שרטון. המשמעות היא חיסול או פגיעה אנושה ביכולתם של חקלאי ישראל להביא תוצרת טרייה לאזרחי המדינה".

מדגיש: "בעולם הרחב, במדינות רבות מאד, מבינים שהולכים למשבר מזון משינויי האקלים ותופעות טבע קיצוניות, והגיעה העת לחזק את הייצור המקומי ואת היכולת העצמאית לספק מזון לתושבים, וזאת לא מבינה הממשלה במדינת ישראל.

"הרפורמה שאיתה אנחנו מתמודדים, בינתיים, רק בצד של המקלות, ובהקשר של הורדת מכסים וגזרים שהיו אמורים לעודד צמיחה והתמודדות עם תוצרת מסובסדת זולה ולא איכותית – הם נשארו על העץ. החקלאים חווים את הפגיעה כתוצאה מתחרות עם היבוא, מבלי אפשרות להתמודד עם זה. כל הפסטיבל של הורדת המכסים, אינו מגיע לציבור בהוזלת מחירים, לא כמו שהבטיחו בכותרות ובמסיבות עיתונאים במשרד האוצר. החקלאי מפסיד, הציבור מפסיד, היבואנים והספסרים חוגגים".

יש הטוענים שהמועצה מיותרת זה מכבר, אחרים אומרים חובה שתמשיך, ואתה? מה דעתך? ומהן תכניותיך?

"כשפנה אלי שר החקלאות אבי דיכטר שאקח על עצמי את התפקיד החשוב והמאתגר, לא הכרתי לעומק את פעילות המועצה. אני מודה שבכל יום אני לומד ומבין עד כמה חשובה ומרכזית המועצה, בתמיכה בחקלאים, שימור, ביסוס ופיתוח החקלאות הצמחית במדינת ישראל. ישנן פעולות רבות שהמועצה עוסקת בהן, כאלה שהמדינה לא מוכנה או לא יכולה להתעסק. כאן במועצה עושים זאת בהישגים שבהחלט יכולים להתגאות בהם. כך בתחום הביטוח, המחקר והפיתוח, בדיקת זנים, השבחת זנים, הדברה מרוכזת, טיפול במזיקים, תמיכה בייצוא ופעולות רבות נוספות שבלעדיהם החקלאים היו קורסים. די לראות מה קרה לענפים שבהחלטה לא מושכלת של רגע, החליטו לפרוש ולפעול עצמאית מחוץ למועצה".

באיזו דרך תבחרו מנכ"ל חדש ומדוע השארת את צבי אלון, בן 83, יועץ למ"מ מנכ"ל, במשרה חלקית, יומיים עבודה בשבוע?

"כמו כל דבר, אנחנו נשאף להביא למועצה מנכ"ל טוב ומתאים ביותר. בקרוב תוקם ועדת איתור ואהיה ראש הוועדה. ייקבעו כללים ומשקולות בהסכמות ואני מאמין שאכן נצליח במשימה החשובה הזאת. צבי אלון, מעמודי התווך של החקלאות בישראל, מאחוריו שנים רבות של עשייה והיכרות לעומק של התחומים המרכזיים של חקלאות ישראל. על אנשים מסוגו אומרים שהם אלה שכתבו את ההיסטוריה של החקלאות הישראלית וחשבנו שלא נכון להיפרד מצבי, מבלי שילווה אותנו תקופה נוספת כיועץ, עם הניסיון הרב שרכש. אני מודה שהוא הסכים".

Screenshot 2023 10 01 123832
שלט הכניסה לחדרו של שניידר

איזו תחושה ליוותה אותך כששר האוצר סמוטריץ' החליט לאפשר יבוא חלב בלי היטלים, גם אם זה לשלושה חודשים? חובה להגן על השוק המקומי ואתה משמש גם מנכ"ל מועצת החלב.

"חובה של ממשלה בראש ובראשונה לעמוד בהסכמים. תחושה נוראית כאזרח וכמי שחתום על ההסכמים מול אגף התקציבים באוצר, שהמדינה בכזו קלות משחררת עצמה מהסכמים. הבסיס לקיום של כלכלה כלשהי היא וודאות ועמידה בהסכמים. מרגע ששר האוצר פתח את השוק כפי שעשה, הוא פגע בוודאות וגם ביכולת להמשיך להגיע להסכמים עם המדינה בעתיד, עוד לפני פגיעה ברפתנים, בעשייה, בייצור המקומי, בגולן, בפריפריה".

מציין: "קרן אור בהקשר הזה הייתה עמדתו הנחרצת של שר החקלאות שלשמחתנו עמד לצידנו ודרש משר האוצר לחזור ולעמוד בהסכם, והעלה גם בכתב את דאגתו לחקלאים, ליצוא, ולתעשייה המקומית".

מונית מנכ"ל מועצת החלב בימי השר פורר. אתה נחשב תומך ליברמן, איש "ישראל ביתנו". איך הצלחת לשכנע שר מהליכוד, אבי דיכטר, לבחור בך לתפקידך הנוכחי, כראש מועצת הצמחים?

"אני תומך במי שתומך בחקלאים".

במליאת מועצת הצמחים העלו סוגיה שמא תקבל שלוש משכורות: יושב ראש מועצה, ממלא מקום מנכ"ל המועצה ומנכ"ל מועצת החלב. תקבל חוות דעת משפטית?

"לקחתי על עצמי שליחות. לא באתי לתפקיד יו"ר מועצת הצמחים בגלל משכורת. זו שליחות מאמונה שאוכל לתרום, גם במועצת הצמחים, כמו שתרמתי בענף החלב, למרות שאני ממלא כרגע מקום של מנכ"ל במועצת הצמחים, לא אקבל משכורת של מנכ"ל מועצה".

בעל תואר ראשון במינהל מדיניות ציבורית

איציק שניידר ("כולם קוראים לי איציק, לא יצחק"),  בן 53, נולד בגבעתיים. בן מושב בית אלעזרי. נשוי ללימור ואב לשלושה ילדים. בוגר תואר ראשון במינהל מדיניות ציבורית ממכללת ספיר. ניהל בשעתו את ארגוני הצאן. היה סמנכ"ל מועצת החלב. ניהל את "החקלאית", אגודה המעניקה שירותים וטרינריים למשק החלב. מזה שנתיים וחצי משמש מנכ"ל מועצת החלב. במושב מגוריו ניהל רפת משפחתית עם 80 חולבות.

ראוי לציין כי עם מינויו ליושב ראש מועצת הצמחים, קידם את ראש אגף מינהל במועצה, עזרא בכר, לסמנכ"ל המועצה. נודע לנו כי בשלב מסוים היתה כוונה בקרב חוגים בחקלאות למנות את עזרא בכר למנכ"ל המועצה, אולם התברר כי אין לו די נתונים מקצועיים לתפקיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
ציפורים בשפע, טווסים, אנשים משני סוגים, כלבים משוטטים ובתים (שרופים ושאינם שרופים) שמתגעגעים   הבומים מרעידים את הבית. חצי שנה עברה, והם עוד פה. מסכמים בדרכם הנונשלנטית, שאינה צריכה לשאול שאלות, את המצב. הדלתות נטרקות,
2 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן