יבול שיא
הרפת והחלב
clasol fruitattraction 1

הדרים עולמי – ספרד, אוסטרליה, רוסיה ופלורידה

6 דק' קריאה

שיתוף:

"בשל הפסדי ייצור ואירועי אקלים, יהיה קשה למצוא פירות איכותיים ונגיע למחירים גבוהים מאוד"

אומר סזאר קלרמונטה, מנכ"ל Grupo Clasol הספרדית על הירידה הדרמטית בגידול התפוזים בספרד

מקור: FreshPlaza. תרגום: עמוס דה וינטר

*תמונה ראשית: סזאר קלרמונה, מנכ"ל גרופו קלסול (במרכז) בתערוכת פירות 2023. צילום: גרופו קלסול

עונת ההדרים הספרדית יוצאת לדרך עם ייצור מנדרינה נמוך יותר וירידה גדולה בייצור התפוזים ברחבי ספרד. כמעט ולא נותרו מתחרים מעבר לים ולא צפויה תחרות רבה ממרוקו. המחירים גבוהים יותר אבל בינתיים הם לא מקשים על המכירות.

"הקטיף התעכב בגלל הטמפרטורות החמות", אמר סזאר קלרמונטה, מנכ"ל גרופו קלסול (Grupo Clasol), שבסיסה בעיריית בוריאנה הספרדית, במחוז קסטלון. "ייצור הקלמנטינות מעט קטן מזה של שנה שעברה, שגם לא היה בשפע. סערות וברד גבו מחיר מהגידולים בדרום קסטלון, במיוחד בזנים המוקדמים ביותר עד הקלמנולס".

"המחירים במקור גבוהים מאוד, ובהתחשב בעלויות הגבוהות הן של ייצור והן של טיפול, אריזה והובלה, אנו מאמינים שהמחירים הקמעונאיים יהיו גבוהים במיוחד השנה", אומר סזאר. "עם עליית המחירים ועיכוב הקטיף, אנו חוששים שהביקוש עשוי לרדת מעט".

לדבריו, הנוכחות של פירות מחצי הכדור הדרומי כבר אינה משמעותית בשלב זה. "יש עדיין כמה קבוצות של תפוזים ומנדרינות אורי מדרום אפריקה בחלק מהרשתות האירופיות, אבל האיכות נפגעת מאוד בשלב זה. יתרה מכך, אין כמעט תחרות מצד מרוקו, שספגה השנה ירידה משמעותית בייצור שלה – ושהיצוא של מרוקו כנראה יתמקד יותר בארה"ב וקנדה", אמר מנכ"ל Grupo Clasol.

בכל הנוגע לתפוזים, הירידה בייצור הייתה דרמטית העונה: "יהיה מחסור משמעותי בתפוזים השנה, לא רק בגלל השפעת הבצורת, בעיקר בדרום ספרד, אלא גם בגלל שיש הרבה פירות מעוותים בצורת אליפסה. אנחנו מתחילים כרגע מאוד לאט. עם ה-Navelinas הראשונים שמגיעים מאוחר מהרגיל, יהיה קשה למצוא פירות איכותיים והם יגיעו למחירים גבוהים מאוד. האמת היא שלעת עתה הלקוחות מגיבים יפה, למרות שהתפוזים והמנדרינות יקרים יותר", אומר סזאר קלרמונטה.

גרופו קלסול הודיעה לאחרונה על מיזוגה עם קואופרטיב סן אלפונסו (Cooperativa San Alfonso), שיתבצע בהדרגה מעונה זו ואילך. יחד הם מצפים להגיע למחזור של 140 מיליון יורו. "בשנה כל כך קשה בגלל היעדר ייצור, המטרה העיקרית תהיה לספק תוצרת לכל לקוחותינו. המיזוג עם 'קואופרטיב סן אלפונסו' יאפשר לנו לטפל בהיקפים גדולים יותר ויהיה לנו יותר מידע גם במקור וגם ביעד. זו הולכת להיות עונה קשה במובנים רבים שתדרוש מאמץ גדול, אבל אנחנו מוכנים לזה".

עונת ההדרים האוסטרלית משתפרת

מקור: Citrus Australia

staff nathan hancock circle
נתן הנקוק, מנכ"ל Citrus Australia

מספר מקורות מציינים כי העונה ישנם סימנים לשיפור בענף ההדרים האוסטרלי בעונת 2023 בהשוואה ל-2022.

בין היתר, נתן הנקוק, מנכ"לCitrus Australia , אמר כי איכות הפרי השתפרה העונה. סוף הקטיף של עונת 2023 היה חזק במיוחד מנקודת מבט איכותית, לדברי הנקוק. "בעוד שהפירות המוקדמים יותר העונה נאבקו מעט בבגרות פנימית… זני האמצע והעונה מאוחרת גדלים היטב" אמר.

הנקוק הוסיף שהעונה היו הרבה פירות קטנים: "במרבית אזורי הגידול, אביב 2022 לא סיפק מספיק מזג אוויר חם ויבש, מה שהשפיע על מערך הפירות וכתוצאה מכך על גודלו," הסביר. "הטבוריים של העונה המוקדמת היו קטנים במיוחד… גודל הפירות באמצע העונה השתפר באופן כללי, למרות יבול כבד, בעוד שעומס היבול של סוף העונה מצומצם יותר. היבול של ולנסיה מצומצם השנה, עם גדלי פרי קטנים צפויים, אלא אם כן נראה מזג אוויר חם באביב ובקיץ, מה שעשוי להוסיף גודל".

בעוד מגדלים בדרום מזרח אוסטרליה התמודדו עם כמה בעיות הקשורות להתמוטטות אלבדו (Albedo) זו העונה השנייה ברציפות, ההשפעה היא פחות חמורה מאשר לפני 12 חודשים. "התמוטטות האלבדו הייתה קיימת בגידולים השנה, אבל ראינו שיפורים עצומים באופן שבו זה נוהל בהשוואה לעונת 2022, שהייתה חמורה במיוחד", אמר הנקוק. "בסך הכל, קוסמטיקה לפירות העונה הייתה טובה מאוד".

ייצור המנדרינה, שהמשיך להתרחב ברחבי הארץ, הניב תוצאות מעורבות. לשווקים לקח זמן להסתגל לעלייה באספקת הפירות המוקדמת: "בפעם הראשונה, ראינו כמה עליות תשואה משמעותיות מאזורים כמו צפון קווינסלנד הרחוק, כמו גם אמרלד", אמר הנקוק. "זה גרם לכך שיותר מנדרינות אוסטרליות היו זמינות מוקדם יותר בעונה".

יצוא המנדרינה החל מוקדם יותר העונה, עקב עלייה בהיקפי הפירות המוקדמים. זה נתן למגדלים אפשרויות אחרות מלבד השוק המקומי בתחילת השנה. "קטגוריית המנדרינות ממשיכה להתקדם. אנו מצפים לראות את ההיקפים ממשיכים לטפס במהלך העונות הקרובות" אמר הנקוק.

תעשיית ההדרים באוסטרליה התמודדה עם עלייה בעלויות הייצור וההובלה מאז תחילת מגיפת הקורונה, יחד עם מחסור עונתי בכוח אדם. מחיר התשומות לחקלאות זינק בשנים 2021–2022, עם הקלה קטנה למגדלים השנה. "העלויות גבוהות יותר והן כוללות דיזל, דשן, ציוד ומחירי אנרגיה, בעוד שמגדלים ואורזים רבים התקשו להשיג משטחים" אמר הנקוק.

המחסור בכוח אדם בקטיף נפתר במידה מסוימת, אם כי עלות קטיף יבולי הדרים נותרה גבוהה משמעותית בהשוואה לעלויות מלפני המגפה. כמו תעשיות תוצרת טרייה אחרות באוסטרליה, ענף ההדרים התמודד עם אתגרי תחבורה ולוגיסטיקה רציניים מאז תחילת המגיפה. בחזית המקומית, הקריסה של חברת הובלות גדולה בתחילת השנה החריפה את הבעיות הללו.

בעולם, היצואנים קיבלו הקלה מסוימת מבחינת עלויות המשלוח והזמינות. "בשלב הזה, נכון  לומר שזו הייתה עונה הרבה יותר טובה מאשר בשנה שעברה", סיכם הנקוק.

רוסיה: מחירי המנדרינות, לימונים והפיג'ואה עלו השנה

מקור: livekuban.ru

מחירי המנדרינות, הלימונים והפיג'ואה עלו השנה בחדות באזור קרסנודר ברוסיה, מה שהותיר את הקונים מבולבלים, כיוון שבסתיו הקודם היו פירות אלו זולים יותר משמעותית. עיתונאים חקרו את השווקים של קרסנודר וגילו אסטרטגיות לחסוך ברכישות מנדרינה. רוכלי רחוב מציעים פירות טריים תמורת 2.3 אירו, בעוד שמנדרינות עם עלים ירוקים עולות 4.5 אירו. פירות עם קליפה ירוקה זמינים תמורת 1.5 יורו, ואלו נחשבים פחות פופולריים.

השנה מיובאים פחות פירות מטורקיה, וכמה משלוחי הדרים נדחו עקב הסגר. נוכחותם של חרקים בהסגר, בקבוצות מסוימות, מנעה את ייבואם לרוסיה.

באבחזיה השכנה, קטיף הדרים פחות אידיאלי עקב בצורת ממושכת מה שמשפיע על רמת המחירים. המנדרינות של אבחזיה עולות 2.01 אירו לקילוגרם, גבוה מה-1.2–2.5 אירו בגבול סוצ'י המתויירת. קונים מנוסים ממליצים לרכוש מרוכלים, במיוחד מוקדם בבוקר או לפני הסגירה, כאשר המוכרים עשויים להציע מוצרים מתכלים ב-20-30% מתחת למחיר הנקוב.

הלימונים יקרים יותר ב-2.5 אירו, והמחירים עלו גם עבור הפיג'ואה feijoa (3.32 אירו בשווקים, 4 אירו בחנויות) ותאנים (3.5 אירו).

5 מיליון דולר הוענקו ל-UF/IFAS עבור מחקרים נגד מחלת הגרינינג (HLB)

מקור: UF/IFAS

ניאן וואנג
חוקר ההדרים ניאן וואנג. צילום: UF/IFAS

המכון למדעי המזון והחקלאות של אוניברסיטת פלורידה (UF/IFAS) זכה בחמישה מענקים פדרליים בסך של יותר מ-5 מיליון דולר למחקר על מחלת הגרינינג (HLB). המענקים הם מהמכון הלאומי למזון וחקלאות (NIFA) של משרד החקלאות האמריקאי.

החוקר ניאן וואנג (Nian Wang) משתמש בטכנולוגיית עריכת גנים כדי לפתח זני הדרים עמידים ו/או סבילים ל-HLB. כידוע מחלת הגרינינג (HLB) נגרמת על ידי החיידק Candidatus Liberibacter asiaticus (CLas). פסילת ההדרים האסייתית יכולה להעביר ווקטורים של המחלה (CLas) לעץ ההדר, ו-CLas יכול בסופו של דבר להביא ל-HLB.

המענקים מיועדים למספר פרויקטים של מחקר לפי הפירוט הבא:

* לפרויקט: עריכת הגנים לעמידות טובה יותר למחלת ה-גרינינג, מוענק סכום של: 1,042,257 דולר.

חוקר ראשי: ניאן וואנג

תיאור: החוקרים מתכננים להשתמש בטכנולוגיית עריכת גנים מדויקת וחדשנית כדי לעזור למגדלי צמחים לפתח זנים נוספים שיהיו סובלניים ו/או עמידים ל-HLB. ההשערה המרכזית היא שניתן לשלוט ב-HLB על ידי הפחתת מיני חמצן תגובתיים (ROS), כגון מי חמצן, אלו הם כימיקלים הגורמים נזק לצמחי הדר. מדענים מתכננים למנוע נזקי ROS הנגרמים על ידי מחלת HLB על ידי הגדלת רמות האנזימים נוגדי החימצון בצמחי הדר, אשר יפחיתו את נזקי ה-ROS.

* לפרויקט: גישת IPM המספקת כדאיות כלכלית לייצור הדרים עם HLB, מוענק סכום של: 1,128,392 דולר.

חוקר ראשי: לוקאש סטלינסקי

תיאור: המטרה ארוכת הטווח של פרויקט זה היא להפוך את HLB ללא רלוונטי מבחינה תפקודית על ידי פיתוח מערכת ניהול מזיקים משולבת (IPM), שמניבה תשואות כלכליות מהדרים. המחקר יתייחס לשלושה היבטים של המחלה: 1. דיכוי פסילידים עד לנקודה שבה החלטות ניהול מבוססות על צפיפות וקטור ואירועים ביולוגיים עונתיים; 2. הערכת הכדאיות של הזרקות גזע כטיפול להפחתת אוכלוסיות חיידקים ו-3. שילוב השימוש של חומצת ג'יברלין כדי להקל על תסמיני המחלה. הטיפולים יבוצעו בקנה מידה של חוות עם מגדלים בפלורידה ובטקסס.

* לפרויקט: שיפור הזרקת תכשירים תראפויטיים לפלואם (שיפה) על ידי קישור של מולקולות סוכר, מוענק סכום של: 974,182 דולר

חוקר ראשי: עמית לוי

תיאור: בעוד שהזרקות לגזע העץ מפחיתות CLas, הן אינן מכוונות ספציפית לפלואם. לוי מתכנן להוביל צוות שיוסיף מולקולת גלוקוז לתרכובות אנטי-מיקרוביאליות. זה אמור לשפר באופן דרמטי את העברתם לתוך הפלואם ולהפחית את המינון הדרוש לבקרת HLB יעילה.

* לפרויקט: יצירה והערכה מהירה של אוכלוסיות שמקורן בליים אוסטרלי מדברי כעמידות ל-HLB ובעלות פרי איכותי, מוענק סכום של: $928,000

חוקר ראשי: חוסה צ'פארו.

תיאור: מדענים מצאו עמידות ל-HLB במינים הקשורים להדרים הידועים בשם Eremocitrus glauca (ליים מדבר אוסטרלי), אבל העברת העמידות לזנים מסחריים אורכת בדרך כלל עשרות שנים. מדענים מציעים לגדל זנים באיכות מסחרית עם עמידות ל-HLB על ידי זירוז תהליך ההשבחה באמצעות זנים שפורחים מוקדם.

* לפרויקט: דיסקציה מולטיומית של סובלנות למחלת הגרינינג בזנים: B9-65 Valencia, N13-32 Hamlin, OLL-8 תפוז מתוק וזנים אחרים מוענק סכום של: 1,364,478 דולר.

חוקר ראשי: ג'ון צ'טר.

תיאור: מדענים יבחנו צמחים בעלי סבילות מוכחת ל-HLB למרות שנבדקו ונמצאו כחיוביים ל-CLas. החוקרים יבחנו צמחים נגועים במטעים מבוססים ולא נגועים במתקנים מתחת למסכי הגנה. בסופו של דבר, החוקרים רוצים להפיץ עצים עמידים ל-HLB לבעלי עניין ולהבין את המנגנונים הביולוגיים מאחורי סבילות ל-HLB למען גידול צמחים עמידים ל-HLB ולמטרות עריכת גנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן