יבול שיא
הרפת והחלב
איציק שניידר תמונה טובה

"אני גאה לעמוד בראש ענף כזה שיודע להתייצב ולראות גם ברגעים הקשים את טובת הציבור"

4 דק' קריאה

שיתוף:

אומר איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, בראיון חגיגי לקראת חג השבועות * שניידר מסכם את השנה שחלפה – על הפשרה שהענף לקח על עצמו בעליית מחירי המוצרים שבפיקוח ותפקודו במהלך מבצע "מגן וחץ" האחרון

לקראת חג השבועות – המכונה גם "חג החלב", החלטנו לראיין את איציק שניידר (53), מנכ"ל מועצת החלב וחבר מושב בית אלעזרי,  שבמועצה האזורית ברנר, ראיון שמתפרסם בגיליון החג. 

איציק שניידר, איך אתה מסכם את השנה שחלפה בענף החלב? 

"השנה החולפת המשיכה להיות שנה מאתגרת בהיבט של מחיר החלב – גם מחיר החלב לרפתן שעלה בגלל התייקרות מחירי התשומות וגם האמרת העלויות למחלבות והצורך לייקר את המוצרים שבפיקוח. כאן אני מתייחס לאירוע שפגש אותנו בסוף החודש הקודם, עם הצורך לעדכן את המחירים המפוקחים כתוצאה מהמנגנון האוטומטי שנקבע בעבר – והלחץ של המדינה ששוב פנתה בבקשה לענף להתגייס למען הפחתת יוקר המחיה ולעזור למתן את העליה במחירים.  

"ושוב מצאנו את עצמנו 'מתחת לאלונקה', אבל כמו תמיד הענף שלנו יודע בזמנים כאלה להתאחד וכמו שאנחנו תמיד אומרים: 'אנחנו לא הבעיה – אנחנו חלק מהפתרון' – גם הפעם המחלבות לקחו על עצמן את ההחלטה להמשיך ולדחות את מה שמגיע להן, הכל מתוך ראיה של המצב הלאומי, האינפלציה המשתוללת ויוקר המחיה. 

" אני רוצה לציין שאני גאה לעמוד בראש ענף כזה שיודע להתגייס ויודע גם ברגעים הכי קשים לראות טובת הציבור. אני לא חושב שיש עוד ענף אחד אחר בכלכלה הישראלית שלקח על עצמו להקפיא מחירים כמעט לשנה בשנה שעברה וגם השנה, כאשר כבר הגיע מועד העדכון שנקבע, הסכים לדחות אותו ולפרוס אותו לכמעט עוד ארבע שנים. האחריות שלקחנו על עצמנו כענף נובעת מתוך חוזק ומתוך ראייה ממלכתית וזה בהחלט ממלא אותי בסיפוק לעמוד בראש ענף כזה שמסוגל לקבל החלטות כאלה, זה דבר שאין לו אח ורע בכלכלה הישראלית. 

"עוד אירוע שקרה ממש עכשיו לפני חג השבועות זה האירוע ברצועת עזה עם המבצע האחרון, מבצע 'מגן וחץ', ששוב הזכיר לנו כמה הענף הזה חיוני וחשוב למדינת ישראל, כאשר כמעט כל היישובים בעוטף עזה התפנו מתושביהם – ורק הרפתנים ובעלי תפקידים נשארו על מנת להמשיך בטיפול בפרות שברפתות. גם הפעם, כמו בכל המבצעים שהיו לפני 'מגן וחץ', הרפתנים ברפתות בעוטף ובכלל באזור הדרום המשיכו לחלוב ולעבוד ולא רק הם, זה כולל את כל נותני השירותים, מובילי החלב, המזרעים, הווטרינרים – כולם המשיכו לעבוד על מנת להמשיך ולספק כרגיל את החלב לאזרחי מדינת ישראל. זו גאווה גדולה לעמוד בראש ענף כזה." 

המבצע בעוטף דרש ממכם איזושהי היערכות מיוחדת? 

"אנחנו במועצת החלב כבר למודי ניסיון במבצעים האלה. בכל מבצע אנחנו מייד מקימים חמ"ל חירום שמתכלל את העבודה מול כל גורמי הביטחון, אם זה קשר מול האגף לשעת חירום במשרד החקלאות, אם זה קשר ישיר עם פיקוד העורף וכמובן עם כוחות צה"ל הפועלים בשטח. אנחנו מתאמים את הובלות החלב, מתאמים את הנסיעות הדרושות ואת הפתיחה של הצירים, אנחנו קשובים לצורכי הרפתנים והמחלבות ונכונים לסייע בכל מה שנידרש.  

"אנחנו די מורגלים לפעול במצב הזה אבל בכל זאת, כשאתה מבין שכל היישובים התפנו ומי שנשאר הם רק בעלי התפקידים והרפתנים – זה עושה משהו בלב, זה נותן עוד פעם אישור לעד כמה הענף הזה חשוב ומרכזי ומה התפקיד שלו בשמירה על הביטחון – גם בביטחון הפיזי של אזרחי מדינת ישראל וגם בביטחון המזון – וכאן הכל משתלב בהכל. אי אפשר שלא להתרגש מזה. אף רפתן לא עזב, כולם המשיכו לטפל ולחלוב את הפרות, מובילי החלב המשיכו להגיע ליישובים ולקחת את החלב וזה ממש להצדיע לכל השרשרת שפעלה ללא דופי, זה לא מובן מאליו." 

בא נדבר במספרים, הרי בכל את הייתה עליה שמחיר המוצרים שבפיקוח, עליה של כ-9%? 

"נכון, אושרה עליה של 9.28% במוצרי החלב שבפיקוח. לפי המנגנון שנקבע העליה הייתה אמורה להיות בשיעור של מעל 16% אבל בעקבות ההסכם החדש שעשינו עם הממשלה – העלינו את מחיר המוצרים שבפיקוח ב-9.28% עכשיו ואת השאר העליה שהיתה אמורה להיות דחינו לעוד שנה, בפריסה לשלוש שנים." 

ומה לגבי מוצרי החלב הלא מפוקחים תהיה עליה במחיר? 

"למועצת החלב אין מנדט לעסוק במחירים של מוצרי חלב לא מפוקחים ואנחנו לא מתייחסים לנושא. המחלבות הם גופים עסקיים והן מקבלות החלטות באופן עצמאי לגבי מחירי המוצרים הלא מפוקחים. אני רק אומר במשפט אחד – כשהפרה מייצרת חלב היא לא יודעת אם החלב הזה הולך ליצור מוצרים מפוקחים, כמו לבן, גיל או אשל – או ליצור מוצרים לא מפוקחים, כמו מעדני חלב או גבינות מלוחות. אני מניח שאם נוצר צורך לייקר את המוצרים המפוקחים, כי בין השאר מחירי התשומות עלו ובהם מחיר החלב שעלה, אז כנראה שיש גם צורך לייקר גם את המוצרים הלא מפוקחים, כי כאמור – כולם באים מאותו חלב. זה בגדול, אבל כמו שאמרתי, זה עניין שבו כל מחלבה מקבלת החלטות באופן עצמאי." 

בשנה שעברה לא נרשמה עליה בצריכת מוצרי החלב. האם השנה חל איזשהו שינוי? 

"עדיין קשה לדעת. צריך לזכור שיש כאן השפעה גם למצב הכלכלי במדינה, לכוח הקניה של האזרחים ויש די הרבה גורמים שמשפיעים על היקף צריכת מוצרי החלב. וצריך גם להגיד ביושר, שאנחנו במסגרת ההסכמים הקודמים הסכמנו לחשיפה גדולה יותר של ייבוא מוצרי חלב מחו"ל וזה גם בא על חשבון הביקושים בשוק המקומי. אז כרגע אני לא יכול עוד לסכם, אני יודע שלא הייתה ירידה ואם היתה עליה בצריכה נדע רק בהמשך." 

איך אתה רואה את עתיד הענף מבחינת כניסת הצעירים? 

"המצב בענף החלב הוא יחסית טוב בהשוואה לענפים אחרים, כי הוא גם ענף טכנולוגי מאוד, ענף מאוד מתקדם, חדשני ומושך כוח אדם צעיר ואיכותי. בנוסף, יש חשיבות רבה לנושא התכנון והוודאות שיש בענף וכל עוד זה מתקיים יותר קל להשאיר את הדור הצעיר בענף. במידה וזה ישחק תהיה בעיה אבל כרגע יחסית לענפים אחרים אנחנו במקום טוב, אולי לא טוב מספיק כמו שהיתי רוצה אבל עדיין ענף החלב מושך צעירים יותר מענפים אחרים." 

הקורונה כבר חלפה, האם מחירי התשומות לרפתנים עדיין גבוהים? 

"לצערי, מחירי התשומות עדיין גבוהים, חשבנו שהירידה במחירים תהיה יותר מהירה אבל זה לא קרה ובטח לא מספיק בקצב שאנחנו רוצים. כל מה שהרווחנו במירכאות בירידת המחירים העולמיים של הגרעינים – התקזז לצערי בשל השחיקה בשער המטבע. המזון של הרפתן תלוי במידה רבה ביבוא וכל מה שהרווחנו בירידת המחירים בבורסה העולמית לסחורות נשחק בשל שערי המטבע." 

השנה נפתחו גם רפתות חדשות? 

"השנה לא נפתחו רפתות חדשות אבל מייד אחרי החג, ב-30 במאי, יש לנו דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת ואנחנו מקווים שוועדת הכלכלה תקבל את ההמלצה של שר החקלאות. אנחנו המלצנו לחלק מכסות לחקלאים חדשים כך שניתן יהיה להקים רפתות חדשות, כמובן עם עדיפות לפריפריה ועדיפות מיוחדת לעוטף עזה, גם במשק הקיבוצי וגם במשק המשפחתי ואנחנו מקווים שבקרוב מאוד התקנות הללו יותקנו ונצליח להבטיח את המכסות שיתווספו. ואם הכל ילך לפי התוכנית יהיו לנו עוד יצרנים חדשים בענף עוד לפני סוף השנה, אותם אנחנו תמיד מקבלים באהבה וגאים מאוד, במיוחד אם זה הולך לאזורים כמו עוטף עזה, כמו הערבה ורמת הגולן – אנחנו מחזקים אותם והם בעצם מחזקים אותנו, בכך שהם שומרים על התכלית הראויה – הסיבה שבגללה אנחנו מתכננים את הענף שלנו. מדובר על שתי רפתות חדשות במשק השיתופי ו-8 רפתות במשק המשפחתי ועוד דירים של עיזים וכבשים." 

לסיכום, מה אתה מאחל לרפתנים בשנה הבאה? 

"אנחנו מאחלים לענף שנה פוריה, ובאמת שיהיה שקט ושרק ייתנו לנו לעבוד ולחלוב ולטפל בפרות, זה מה שאנחנו יודעים הכי טוב לעשות, ושנמשיל במחלבות לייצר את מוצרי החלב הכי טובים והכי טעימים כמו שאנחנו יודעים –זה הכל, שייתנו לעבוד בשקט, עם כל השאר ניסתדר."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן