יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2022 12 20 103828

דוגמא מצוינת לאובדן המשילות

3 דק' קריאה

שיתוף:

יש מקום אחד בארץ שבו שוטרי משטרת ישראל מתקבלים במטחי אבנים ובקריאות "נאצים"* איך אפשר להגיד על "בצלמו" שהוא ארגון השתקה?

מגוון עשיר של מעשי אלימות 

ברביעי שעבר נכנס בטעות אוטובוס לשכונת מאה שערים בירושלים. הוא הותקף על ידי עשרות חרדים שהשליכו לעברו אבנים, ניפצו את השמשות וניקבו את הצמיגים. הנהג המבוהל הזעיק את המשטרה, כוחות משטרה ויס"מ הגיעו למקום, החרדים צעקו לעברם "נאצים" ויידו בהם אבנים. בסופו של דבר הנהג חולץ והאוטובוס המפונצ'ר נגרר אל מחוץ לשכונה. ברחוב סמוך, רחוב שבטי ישראל, הושלכה אבן גדולה על ניידת משטרה, שניפצה את השמשה הקדמית של הניידת. 

יומיים לאחר מכן התפתחה במאה שערים הפגנה אלימה של מאות חרדים, במחאה על מעצר חשוד בהצתת חנות סלולר בשכונה. המפגינים חסמו צירי תנועה, התעמתו עם השוטרים, יידו לעברם אבנים, צעקו "נאצים", עקרו תמרורים והציתו מכולות אשפה. אישה כבת 40, אם לעשרה, נפצעה קשה מפגיעת מכולת אשפה שהמפגינים דרדרו ברחוב. היא מטופלת בשערי צדק, מורדמת ומונשמת.  

הפגיעה בשכונות חרדיות בחנויות שמוכרות טלפונים "לא כשרים" נעשתה דבר שבשגרה. כשהפגנות מחוץ לחנות ואיומים על הבעלים לא עוזרים, עוברים גם למעשים. באוקטובר הוצתה חנות סלולר כזו בשכונת גאולה, ונגרם לה ולתכולתה נזק כבד. כחודש לאחר מכן נעצר תושב בית שמש כחשוד בהצתה. למענו נערכה הפגנת החרדים בשישי האחרון, שהותירה אישה נאבקת על חייה.   

מחאות אלימות של חרדים נערכות גם נגד תוואי הרכבת הקלה בירושלים. המפגינים מתנגדים למעבר הרכבת בצומת בר אילן, דבר שלטענתם יביא לפגיעה בצביון החרדי של האזור. אם היו מסתפקים בהפגנות –  ניחא. הם לא. ב-7 בדצמבר הציתו אלמונים מחפרון המשמש את עבודות הרכבת הקלה. למחרת הוצת סמוך לצומת בר אילן כלי הנדסי נוסף. לשני המוצתים נגרם נזק של מאות אלפי שקלים.  

כשמדברים אצלנו בדאגה על אובדן משילות, מקבץ האירועים שהובאו לעיל הוא דוגמא מייצגת לאובדן כזה. אני נוטה להעריך, שהשר החדש לביטחון הלאומי, איתמר בן גביר, לא יורה על הכנסת פלוגות מג"ב לשכונות חרדיות בירושלים כדי להשליט בהן סדר ולהחזיר משילות. מה דינו של פלסטיני שמיידה אבן גדולה לעבר ניידת משטרה ומנפץ את השמשה הקדמית שלה עד כדי חשש לחייו של מי שנמצא בה, די ברור. מה דינו של חרדי שמבצע פעולה דומה?  

תגובתו הנעלבת של המנכ"ל 

בתחילת החודש התפרסם ב"הארץ" מאמר של אור קשתי, שעסק בארגון "בצלמו" ובהליכי ההתקרנפות העוברים על מדינתנו. הכותרת: "הבגרות באזרחות הציגה ארגון השתקה ימני כארגון זכויות אדם. זה לא במקרה". כותרת המשנה: "ארגון 'בצלמו' מתמחה ברדיפת ארגוני זכויות אדם ומוסדות תרבות שלא התיישרו לימין. ואיך הוא הוצג בבחינה? כגוף 'שהקימו אזרחים כדי להגן על זכויות אדם ולהיאבק באפליה בישראל'". 

"מקצוע האזרחות נכבש על ידי אנשי ימין מוצהרים", טען קשתי. "אחר שסיימו את שכתוב ספר הלימוד המרכזי, שהיה ביקורתי מדי לטעמם, הם פרסמו לאחרונה תכנית לימודים שצמצמה את העיסוק בזכויות אדם ואזרח, ביקורת שיפוטית ומרכיבים דמוקרטיים נוספים. איש לא הרים גבה על הבחירה דווקא במפעל ההשתקה של גליק במקום ארגון זכויות אדם ראוי לשמו". 
שי גליק הוא מנכ"ל "בצלמו" והשבוע התפרסמה במוסף העיתון תגובתו הנעלבת: "אנחנו ארגון השתקה?" היא נפתחת בטענה המשעשעת ש"בצלמו" מוכר כארגון זכויות אדם "הן על ידי רשות המיסים" והן על ידי "ועדת הכספים" ובהמשך: "הארגון מאמין שלכל אדם יש זכויות אדם, ומגיש עזרה לכל פונה ללא שום בדיקת סיווגו כיהודי פטריוט או כל דבר אחר". 

בעמוד הבית של "בצלמו" מוצגים העומדים בראשו, שלכל אחד מוצמדת רשימת הישגים. מה בחר המנכ"ל שי גליק לציין כהישגיו בתחום שמירה על זכויות אדם? "שי הוביל את המאבק בתחום 'תרבות הטרור', והוביל לסגירת תיאטרון אל מידאן, גלריית ברבור, ופורום דו-קיום בנגב, שהפיצו שנאה ורוע נגד ישראל". גם היו"ר יהודה פואה רשם לזכותו הישגים נאים. הוא "פעל לעצירת מסע ההרס הגזעני של בג"ץ נגד בתי יהודים בעמונה, עפרה, נתיב האבות ועוד".  

תיאטרון אל מידאן החיפאי נסגר לאחר שהועלתה בו ההצגה "הזמן המקביל", סיפור חייו של  וליד דקה, ערבי ישראלי, אסיר ביטחוני, שהיה מעורב ברצח החייל משה תמם ז”ל. ההצגה עוררה זעם במערכת הפוליטית, שרת התרבות מירי רגב שללה את תקציב התיאטרון וכך גם עיריית חיפה והוא נסגר לפני כשנה. לפני כחודש החל לפעול בחיפה תיאטרון ערבי חדש, תיאטרון סארד, שמחליף את אל מידאן.   

גלריית "ברבור" שפעלה במבנה ששייך לעיריית ירושלים, נסגרה באפריל 2020, גם היא בעקבות פעילות פוליטית. אחרי שהתקיימה במקום הרצאה של "שוברים שתיקה", הודיעה העירייה כי היא זקוקה למבנה לצורך שימוש כגן ילדים. הוגשו עתירות נגד הסגירה אך הן נדחו. לאחר ארבעה חודשים נפתחה הגלריה מחדש במקום אחר. 

פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי יהודי ערבי, פעל במקלט שהעמידה לרשותו עיריית באר שבע וקיבל את השם מולתקא (מפגש). הוא נסגר (אפריל 2021) לדרישת העירייה, בעקבות פעילות פוליטית, כמו קיום אירוע לציון הנכבה, הצגת הסרט ההולנדי "רעד בעזה", ועוד. הפורום ממשיך לפעול במסגרות אחרות.  

השבוע אמר הכתב אביעד גליקמן בערוץ 13, ש“האידאולוגיה של החרדים זה כסף". מנכ"ל "בצלמו" דרש מיד להשעות אותו בגין הסתה נגד הציבור החרדי. בנובמבר הם קראו לפטר את הני זוביידה מערוץ הכנסת כיוון שקרא ליו"ש "השטחים הכבושים". באוקטובר דרש הארגון להשעות את רינה מצליח בטענה שהוציאה את דיבתם של אוהדי בית"ר י-ם, ודרש להשעות את אייל ברקוביץ', בשל דבריו נגד חרדים. יש עוד. אבל אם רשות המיסים מכירה ב"בצלמו" כארגון זכויות אדם, מי אנחנו שנטען אחרת? 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן