יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 124687990

האח יפונה מהנחלה והבן הממשיך ירכוש לו דירה בסך 1.5 מיליון שקל

2 דק' קריאה

שיתוף:

סכסוך בין אחים * לאחר שבית המשפט נעתר לפינוי האח מהנחלה – הורתה שופטת ביהמ"ש למשפחה לבן הממשיך לרכוש לאחיו ומשפחתו דירה בסך 1.5 מיליון שקל 

בית המשפט למשפחה בראשון לציון הכריע סופית בסכסוך ממושך בין שני אחים שהתגוררו בנחלה במושב שירשו מהוריהם. לאחר דיונים משפטיים ממושכים התקבלה תביעת הבן הממשיך לפינוי אחיו מהשטח, אולם בהחלטה אחרונה שקיבלה בסוף נובמבר האחרון, השופטת מירה רום פלאי, פסקה כי הבן הממשיך יחויב לרכוש עבור אחיו דירה בשווי 1.5 מיליון שקל בעיר סמוכה למושב.  

הסכסוך בין האחים החל ב-2016.  

בהליך אחרון שהתקיים בנובמבר האחרון טען הבן הממשיך, כי הרשות הבלתי הדירה שניתנה לאחיו לגור בבית הייתה כשילדיו היו קטינים ואילו כעת ארבעת ילדיו בגירים, עצמאיים ועובדים, אינם סמוכים על שולחנו, לרבות שני ילדיו בעלי הנכות. לפיכך, לטענתו, דירה בת שלושה חדרים תספק את צורכי המגורים של אחיו ומשפחתו, בפרט כשחלק מילדיו לא גרים עמו ועם רעייתו. 

הבן הממשיך טען שאחיו לא השקיע כספים בשיפוץ ובהשבחת הבית במהלך תקופת מגוריו במשק והביא להזנחתו. כן טען כי אחיו הסתיר את העובדה שהוא מצוי בהליכי כינוס נכסים ופשיטת רגל. בנסיבות אלה, טען הבן הממשיך, חישוב הפיצוי צריך להתבסס על דמי שכירות של דירת מגורים בת 3 חדרים, בהתאם למחירי השכירות בעיר הסמוכה למושב. 

  1. האח המפונה טען מנגד כי הבית שבו הוא מתגורר הוא קניינו המלא ומוחרג מכלל המשק, ויש לאפשר לו לגור בנכס עד יום מותו. כן טען כי הורי האחים מעולם לא התכוונו לנשלו מזכויותיו, כאשר במקביל הוא ורעייתו שיפצו את הבית, שילמו הוצאות רבות לשם כך בסך מאות אלפי שקלים, בידיעת התובע וההורים. לדבריו, עד שנת 2016 הוא לא קיבל דרישות פינוי מההורים או מהתובע. לחילופין, טען, על אחיו לרכוש עבורו בית חלופי במושב. כן הציע לקבוע כי דינו של דייר מוגן, ומשכך עליו לקבל פיצוי בגובה שני שליש משווי הנכס, שלפי הערכת השמאי עומד ע"ס 2,600,000 ₪, קרי, 1,733,333 ₪. 
  1. השופטת מירה רום פלאי קבעה בפסק הדין: "חזקה כי בבית בו התגורר (האח המפונה) כל חייו הושקעו משאבים לצורך הקמתו, טיפוחו והחזקתו. זאת ועוד, הבית מכיל תילי תילים של רגשות, זיכרונות וכאבים." 

כבוד השופטת ציינה כי יחד עם הנתבע גרים אשתו ושניים מילדיו הבגירים שהם נכים. זאת ועוד, האח המפונה כבר מעל 60 וסביר להניח שבמצבו הנוכחי לא יוכל למצוא לעצמו קורת גג חלופית. כמו כן הוא נמצא בהליך כינוס במסגרת פשיטת רגל, כך שכל סעד כספי שייפסק לטובתו יועבר ישירות לקופת הכינוס, באופן שעלול לפגוע באפשרותו למצוא קורת גג חלופית לו ולמשפחתו. 

בפסק הדין נכתב שבנסיבות אלה פינויו, אף בכפוף לסעד כספי, יהיה בלתי מידתי. לפיכך יש להעניק לו סעד מן הצדק, ולחייב את הבן הממשיך בהסדרת דיור חלופי עבור הנתבע ואשתו. 

בסיכומו של דבר הורתה השופטת לבן הממשיך לרכוש תוך שלושה חודשים ממתן פסק הדין דירת ארבעה חדרים לאחיו בסך של עד 1.5 מיליון שקל בעיר הסמוכה למושב. הדירה תירשם על שם הבן הממשיך, אך הוא חויב לרשום הערת אזהרה מתאימה להבטחת זכות המגורים של הנתבע ואשתו עד סוף חייהם. 

  1. "כך תסופק לנתבע ואשתו מידה מינימלית של צדק כפיצוי לסבל, שנגרם להם כתוצאה מהסתמכותו של הנתבע על ההבטחה או המצג של הוריו המנוחים, ואף של התובע עצמו, עד לפרוץ הסכסוך בין הצדדים," קבעה השופטת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן