יבול שיא
הרפת והחלב
ליאב זילברמן אוהב טבע ואתגרים צילום חני סולומון

חיבורים של יופי באלונה

9 דק' קריאה

שיתוף:

ליאב זילברמן מאביאל, ניר קלש מעמיקם וניר פנסו מגבעת נילי, שלושה חברים ויזמים ממושבי המועצה האזורית אלונה, חברו יחד להקמת מיזם: "טוקטוק אלונה קדמה בע"מ", שימחיש למבקר את נפלאות ואוצרות האזור * אלונה נחשבת לקטנה במועצות האזוריות אך בין המועצות הכי יפות בארץ, בעיקר בשל שטחי הגפנים, מטעי נשירים רבים ונופים מהממים * זילברמן, קלש ופנסו מקפידים לתרום מכישרונם גם במגוון פעילויות התנדבותיות לקהילה

חיבורים בין אנשים הם לרב נפלאים ויצירתיים, המולידים חוויות מעשירות ויזמיות. זה מוכר משיתופי פעולה במוזיקה, אמנות, תיאטרון, קולינריה, כלכלה, היי טק ובעצם בכל תחום שאנשים מתחברים, יוצרים ופועלים בשיתופי פעולה. הגעתו של אדם או משפחה למקום מסוים עשויה להביא לו הזדמנות חדשה, חיים חדשים ואפילו הפתעות של חיבורים, כי יש המתגוררים במושבים במשק שהוא נחלה, או כבן או בת כדור המשך, יש המתגוררים בבית בהרחבה, אך יש גם תושבים שהגיעו ממש במקרה למושב. הציצו, התלהבו והחליטו להישאר. זהו סיפורה של משפחת זילברמן מההרחבה במושב אביאל, שנטמעה כל כך בטבעיות לחיים במושב, משפחה יוזמת, תורמת ומעניקה לקהילה.    

מחיל הים למושב 

ליאב זילברמן (43), הוא תושב שכונת ההרחבה במושב אביאל בשמונה השנים האחרונות. זילברמן הוא סא"ל במיל' בחיל הים ולפני שחרורו שימש כסגן מפקד הבסיס בחיפה. ליאב נשוי לצליל, בעלת חברת "טו פלאן איט", לביטוח, פיננסים ופרישה טובה ולבני הזוג ארבעה ילדים. כיום ליאב משמש כבעלים ומנכ"ל של חברת "טוקטוק אלונה קדמה בע"מ".  

"כבוגר קורס חובלים, במשך שנות שירותי הצבאי בחיל הים מילאתי מגוון תפקידים," מספר אליאב. "פיקדתי על יחידות וספינות רבות בחיל הים, כמו: סגן מפקד דבורה 816, מפקד דבורה 860 בזי"ס, מפקד בי"ס לוחמי בט"ש, קצין נשק באח"י סופה, מפקד סטי"ל אח"י חרב.  

"במסגרת קורס החובלים, למדתי תואר ראשון במדעי המדינה וממשל באוניברסיטת חיפה. יצאתי לתוכנית NWR (Naval War College), אליה יוצא קצין אחד בשנה והיא כוללת לימודים בניו-פורט שבארה"ב. בהמשך, השלמתי תואר שני ביחסים בינלאומיים. לאחר שחזרתי מלימודיי חזרתי לשרת כמפל"ג הכשרות סטי"ל בבה"ד, מפל"ג 916, מפקד יחידת השליטה הימית ולאחר כל התפקידים הללו, נכנסתי לתפקידי האחרון במסגרת הצבאית כסגן מפקד ב"ח בסיס חיל הים בחיפה.  

"במהלך השרות היה שלב מסוים של פרשת דרכים אחרי שנה באזרחות. בסופו של דבר החלטתי שאני רוצה לשרת את המדינה בחיל הים וחזרתי לצבא לשירות ארוך עם תפקידים משמעותיים. יש לציין שכל הזמן נשלחתי ללימודים וקורסים נוספים להעשרה ולהרחבת אופקים – ללימודים ב'מכון מנדל' למנהיגות, וכן תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת סלבה רגינה ארה"ב, בוגר הקולג' של חיל הים האמריקאי ועוד.  

"בשנים האחרונות אני משוחרר טרי משירות קבע ארוך, במסלול קרבי בחיל הים ומקדיש את רוב האנרגיה להצלחה ביזמות תיירותית שהקמנו שלושה חברים, כל אחד ממושב אחר בתחום מועצה אזורית אלונה: ניר קלש מעמיקם, ניר פנסו מגבעת ניל"י ואנוכי מאביאל." 

ליאב מעיד על עצמו כאיש אוהב טבע, אנשים, אופנועי שטח, הכנת בירה, יזם סדרתי שתמיד מחפש את האתגר הבא – והכי הרבה אוהב לבלות עם המשפחה וחברים: "נולדתי בקריית חיים כבן בכור, להורי דוד וענת זילברמן, ילידי הארץ. בעצם כל המשפחה המורחבת שלי נולדה באזור הקריות ובעכו. אך כיום כולם התפזרו ברחבי הארץ ורובם מתגוררים בתל אביב ורמת גן. רק אנחנו גרים במושב, נהנים וגאים.  

"גדלתי והתחנכתי בקרית חיים עד גיל שמונה. לאחר תקופה עברנו לכפר סבא, שם למדתי וסיימתי את לימודי התיכון. בהמשך המשפחה עברה לזיכרון יעקב, שם הורי מתגוררים גם כיום ומפעילים את מכבסת 'כבסים במושבה' – עסק משפחתי השומר על סביבה נקייה וירוקה." 

אליאב, רעייתו צליל והילדים התגוררו במושבה עד לפני שעברו לאביאל. דן זילברמן, אחיו הצעיר ממנו בארבע שנים, משמש כעו"ד ומתגורר בצור יצחק. כילד שיחק כדורעף מקצועי, ג'ודו ואף יחצ"ן מסיבות. לדבריו הוא השתדל להצטיין בלימודים ולהיות תלמיד שקדן, כי הייתה לו שאיפה, להיות רופא. המודל להערצה היה סבו יעקב זילברמן ז"ל שהיה רופא שיניים מאוד מוכר בקום המדינה ודודו משה זילברמן, ששימש כאורולוג מומחה בבית חולים "שערי צדק". בתיכון למד במגמות ביולוגיה ותקשורת.  

עברו השנים והגיע הזמן להתגייס: "כשהתגייסתי לקורס חובלים, התאהבתי במערכת הצבאית ובפיקוד בים. ואהבה זו קיננה בי עוד במשך שנים רבות. בעצם התחילה מגיל מאוד צעיר, בעיקר מתוך הליכה לים. אומנם לא הפלגתי או הייתי חניך ב'צופי ים', אבל אהבתי לשהות בים לשחות ולצלול. את החיבור העמוק ממש לים רכשתי במהלך השירות הצבאי. היום אני מפליג מדי פעם ביאכטות, אבל הכי אוהב ללכת לים עם משפחה וחברים."

מושב אביאל טובה
מושב אביאל. צילום: חני סולומון

להיות מושבניק 

איך הגעתם דווקא למושב אביאל? 

"הגענו למושב ממש במקרה, מזיכרון יעקב, שם גרנו בבניין דירות. חיפשנו בית קרקע בסביבה ולא יקר. נסענו לראות בית בגבעת עדה. היינו עם שלושה ילדים במכונית, התחיל להחשיך והם נרדמו. ראינו שלט המוביל לאביאל והחלטנו לעבור דרכו. למרבה הפלא על אחד הבתים בשכונת ההרחבה ראינו שלט שהבית למכירה. למרות שהבית היה קטנטן וחד קומתי, התרשמנו ממה שהיה כתוב על השלט 'בית פונקציונאלי, 100 מ"ר, 5 חדרים'.  

"נראה לנו שהבית יכול להתאים למשפחתנו. הבית אומנם היה בסיסי ולא ממש מטופח, אך ראינו את הפוטנציאל הגלום בו והבנו שפה במושב, נבנה את בית חלומותינו. אחרי בדיקות ומשא ומתן, קנינו אותו בשנת 2015. התאהבנו במקום ובאזור הקסום שלא הכרנו, למרות שפעמים רבות נסענו על הכביש הראשי ולא ידענו בכלל על קיומם של היישובים ממש בקרבת מקום.  

"הנימוקים שהכריעו להתאהבותנו באביאל היו בתחילה מיקום המושב בתוך טבע פראי עוצר נשימה, המון ירוק, ממש גן עדן. כאשר שהכרנו יותר מקרוב את האנשים, גילינו קהילה חמה ומקסימה. גם עצם הקירבה לרכבת ולצירים מרכזיים בתנועה הייתה שיקול חשוב. אומנם התרחקנו מרחק פיזי, אך עדיין די קרובים להורים בזיכרון יעקב. גרנו בבית כמו בלי לשפצו, במשך ארבע שנים. יש לציין שזה היה קשוח ומאתגר." 

זמן השיפוץ הגיע רק בשנת 2019. המשפחה יצאה מהבית ועברה לגור בשכירות בבית קטן של 50 מ"ר במושב. שיפוץ הבית החל וכך גם בניית הקומה השנייה. אחרי שמונה חודשים המשפחה חזרה הביתה לבית משופר ומרווח: "ומאז אנחנו פה, חיים בשלווה בבית מקסים וכייפי. הכי חשוב היה לנו זה מתחם החצר. שם אנחנו מבלים רוב ימות השנה. יש לנו מטבח חוץ כייפי ופינת מדורה מגניבה, שבנינו יחד כל המשפחה בזמן הסגרים בקורונה. לול קטן עם תרנגולות הנותנות לנו ביצים טריות כל יום. בקורונה הוספנו ללול ארנבים חמודים, שלא מפסיקים להתרבות. כבר הספקנו לתת לכל מי שחפץ במושב ארנבונים. במושב קיבלו אותנו מההתחלה בזרועות פתוחות, וכבר מזמן אנחנו ממש מרגישים בבית."

ליאב וצליל זילברמן והילדים אלבום משפחתי
ליאב וצליל זילברמן והילדים. אלבום משפחתי

לתרום לקהילה 

ליאב שמח שהם יכולים לתרום מכישרונם וזמנם למען הקהילה בפעילויות קהילתיות של המועצה – ומתגאה שצליל רעייתו פעילה בוועד המקומי של המושב, כבר ארבע שנים. הפעילויות בקהילה מגוונות, כמו: פתיחה של מועדון חברתי קהילתי בשם "אביאלה". שם נפגשים החבר'ה, אחת לחודש, לערבי בירה, שירה ופעילויות חברתיות נוספות, וכן, ארגון מסיבת רחוב קהילתית כל חג סוכות, חגיגת שבועות מסורתית, שכל שנה מקבלת שדרוג. וגם החלטה על פרויקטים כמו בניית מגרש כדורגל חדש לנוער (כולל סככה מקורה), פעילות משותפת לשלושת המושבים כל פורים, הרצאות לקהילה ופעילויות נוספות.   

"זהו סיפוק אדיר שאתה מציע רעיון לוועד הקהילה והוא מתגשם ומתבצע, כמו שהצעתי 'ריצת ירח מלא' שאני מארגן ומוביל," מוסיף ליאב. 

זילברמן משתף בהתרגשות בחוויה מיוחדת שעברה המשפחה, עם לידת בנם הצעיר והרביעי איתן במושב. מדובר בלידת בית טבעית, בתוך בריכת מים מיוחדת למטרה זו. גם שלושת הילדים הבוגרים יותר נולדו בשיטה זו. מה שאופייני ללידה מסוג זה, שהיא מתקדמת באופן טבעי ללא מתן אפידורל ומתקיימת בליווי מילדת מדהימה בשם שרל'ה, המתגוררת במושב עין איילה.  

אלא שהפעם הצירים התחילו בערב ראש השנה לפני כשש שנים: "בזמן שכל המשפחה המורחבת מתארחת אצלנו בחצר," משחזר ליאב. בעל הבית לא התבלבל, התנצל, ציין בפני בני המשפחה שצליל מתחילה ללדת – והורה לאורחים לקחת את עוגת הקינוח בטייק-אוואי.  

ליאב: "כך קיבלה המשפחה מתנה חדשה לחג ראש השנה, תינוק נוסף חדש ומתוק שנולד כבר במושב. הילדים גדלים ונהנים להיות חלק מחבורת הילדים, ולשמחתנו התאקלמו ממש טוב. מהנה אותנו מאד לראות איך הילדים גדלים בטבע, עם חינוך מצוין, ערכים וערבות הדדית. אנחנו מאוד מאמינים בתנועת הנוער במושב 'בני המושבים'. הילדים משתתפים בפעילויות וחוגים, כמו למשל הבת המשתתפת בחוג סיירות שפועל באלונה, ומטיילת בכל רחבי הארץ. בת אחרת משתתפת גם היא בפעילויות וטיולים במסגרת המועצה. שתיהן מאוד נהנות ורוכשות המון חוויות כיפיות, לצד אחריות אישית ובטחון עצמי." 

איך נולד הרעיון למיזם "טוקטוק אלונה קדמה בע"מ"? 

"ניר פנסו ואנוכי מכירים כבר 12 שנים, נפגשנו בעבר במפגש יזמים אזורי ומאז נשארנו בקשר לאורך השנים, גם בתקופה שהתגוררנו בזיכרון יעקב. כשהמשפחה עברה לאביאל הקשר ביננו ובין המשפחות התחזק, ובהמשך הפכנו לשותפים כאשר פתחנו את 'טוקטוק אלונה' בשנת 2019.  

"את החבר ניר קלש הכרתי בעצם רק מאז שעברנו לאלונה, בעקבות היכרות בביה"ס בין בנו הצעיר, הלומד באותה כיתה עם בתי הבכורה. מאז שהפכנו שותפים החברות ביננו התחזקה מאוד, כולל בין בנות הזוג שלנו: צליל וריקי, שהפכו לחברות טובות. היום אנחנו קוראים לעצמנו 'משפחת קדמה', השותפים כולם הם חברים טובים, בנות הזוג חברות טובות והילדים חברים טובים. כולם מחוברים מאוד, וממש כיף לנו יחד." 

ליאב מסביר שהרעיון להקים את "קדמה" במי קדם, במקום הקיוסק הקטן שהיה שם בעבר, הוא רעיון משותף של החברים שקרם עור וגידים, ויצא לפועל מהר מאוד מהרגע שהוחלט לצאת לדרך.  

בתהליך ההקמה היו שותפים כל שלושת הגברים השותפים, יחד עם בנות הזוג: צליל, מירב וריקי. לפניי כשנה וחצי חברנו: ניר פנסו מגבעת נילי ואנוכי, לחבר ניר קלש מעמיקם ופתחנו את המתחם שלנו בפארק אלונה, בסמוך לנקבת מי קדם. החזון שלנו היה ונשאר להקים מתחם תיירותי שיחבר אנשים לטבע וינגיש את אזור אלונה הידוע כ'טוסקנה של ישראל' לקהל הרחב."  

"קדמה" לדבריו הוקמה על מנת לתת מענה לפעילויות איכותיות ומפנקות, במקום קסום ומיוחד – בין נחלים ומעיינות במרחבים היפים של המועצה: " קהל היעד הוא חברות וארגונים בימי גיבוש מיוחדים וקבוצות לסוגיהן. אנחנו מציעים עשרות פעילויות תוכן כאשר מוצר הדגל שלנו הוא טיולי הטוקטוקים והאיזי-ריידרים. בנוסף יש לנו עשרות סדנאות ותוכן: מתחם לייזר, טאג ופיינטבול. יש תפריטים קולינריים מפנקים וכשרים, וכמובן את הביקור באתר נקבת מי קדם המהמם.   

"בנוסף אני מוביל את הפרויקט שנקרא 'שורשים ישראל יחד', המשלב מסעות ערכיים לבני נוער העוסקים בעבודה חקלאית, קיימות וסביבה ((https://shorashiminisrael.com עם שותפה שלי מהצבא בשם יהלום בוקעי. לפרוייקט מגיעות מדי פעם, בעיקר קבוצות של תיירות פנים, אך לעיתים גם תיירות חוץ. 

מהי חלוקת התפקידים בין השותפים? 

ליאב: "אני מכהן כמנכ"ל, העוסק בפיתוח עסקי ואסטרטגיה. ניר קלש הוא סמנכ"ל תפעול וכוח אדם וניר פנסו הוא סמנכ"ל מזון אירועים ומשקאות. שלושתנו החלטנו שכל צי הרכב שלנו יהיה חשמלי כחלק מתפיסה ירוקה שאנו דוגלים בה, והרצון לשמור על כדור הארץ והטבע הסובב אותנו.  

"לאחרונה השקנו 'משחק בריחה' ייחודי בטבע, המשלב אפליקציה ייחודית וחידות מאתגרות למשפחות, חברות וארגונים. כל הזמן מתקדמים ומשפרים. המיזם עובד גם כמתחם לאירועי בוטיק מיוחדים. זהו כייף מיוחד של חוויות עם ערך מוסף, לערוך ולבלות במיזם מסוג זה שאנו מציעים, כאירועי בר מצוות, בת מצוות, ימי הולדת ואירועי משפחה מיוחדים. הנהיגה ברכבי השטח החשמליים שקטה, נעימה וחלקה למדי, המדמה תחושת גלישה בשטח. על גבי השבילים החוצים את עמק אלונה היפה, טוסקנה הישראלית של אזור בנימינה ורמת מנשה, הממוקמת שעה בלבד מת"א. לטוקטוקים הוספנו גם איזי-ריידרים ואופניים, כך שהגיוון רחב." 

ליאב מוסיף שבנוסף לפעילותה של רעייתו צליל בוועד, היא גם פעילה במיזם המשותף שלהם, יומיים בשבוע, בעיקר בתחום האירוח לקבוצות לארגונים ובקבלת המשפחות המגיעות.

יזמות משותפת של ליאב זילברמן ניר פנסו וניר קלש בנות זוגן וחברים בשטחים . צילום מיכל סלע
יזמות משותפת – ליאב זילברמן, ניר פנסו, ניר קלש, בנות זוגן וחברים בפיקניק בשטח. צילום: מיכל סלע

חריצות, משמעת ואחריות 

שוחחתי גם עם שני השותפים במיזם ניר פנסו וניר קלש. 

ניר פנסו (45), דור שלישי מגבעת ניל"י, שכאמור סמנכ"ל מזון אירועים ומשקאות במיזם, נשוי למירב האדריכלית ולהם 3 ילדים.  

"להיוולד בגבעת ניל"י זה משהו מיוחד עם ערך היסטורי, שמחובר אליך מהיום שנולדת וצועד איתך בחיים," אומר פנסו. "אנו משפחה חקלאית שגידלה במשך השנים גידולים מסוגים שונים – מלפפונים, פרחים, ענבי יין ואחרים. עוד כילד אני זוכר איך עזרתי לאחר הלימודים, ובחופשות מביה"ס, הייתי נרתם לכל מה שהורי יצחק ודינה פנסו היו מבקשים. עבודה במשק מכשירה אותך לחריצות, משמעת, אחריות ותכונות נוספות. שהן בעצם אבני יסוד לבניית אישיותך לחיים." 

פנסו מסביר שחברת "טוקטוק אלונה" העוסקת בטיולי שטח ברכבים חשמליים, קיימת למעשה כבר שש שנים ופעלה עד לפני שנה וחצי בגבעת ניל"י בניהולו, בעיקר באמצע שבוע ורק באמצעות טוקטוקים.  

ניר התמחה גם בשירותי קייטרינג ועושה זאת באופן מקצועי ומבוקש: "במשך 17 שנים אני עוסק בתחום הקייטרינג וההסעדה לאירועים מסוגים שונים, בעסק שבניתי 'פוד קארטס', המתמחה בדוכני מזון, אוכל רחוב לאירועים, פוד טראק לאירועים וכו'. העניין הוא להתאים את שירותי ההסעדה לדרישת המזמינים, תוך התחשבות בכל הגורמים באופי ומיקום האירוע. לאור זה התאים לי מאד התפקיד בשותפות שלנו ב'טוקטוק אלונה'. בפועל זאת עבודה אחראית עם ספקים, חישוב כמויות, תפעול המזנון וכדומה, וכך יכולתי לתרום מניסיוני במיזם המשותף שלנו באלונה. בנוסף אני תורם מניסיוני למושב גבעת ניל"י באירועים קהילתיים שונים, וכך גם באירועים משותפים לכל מושבי המועצה."

ליאב זילברמן מאביאל וניר פנסו מגבעת נילי מדריכים קבוצה שהגיע לגיבוש צילום חני סולומון
ליאב זילברמן וניר פנסו (מימין) בהדרכת קבוצה לפני היציאה. צילום: חני סולומון

"רציתי שינוי מאתגר בחיים" 

השותף השלישי הוא ניר קלש 45)), דור שני מעמיקם, סמנכ"ל תפעול כוח אדם והאחראי על מסלולי הטיול. ניר קלש, חבר בוועד המושב, נשוי לריקי, מטפלת רגשית ולהם שלושה ילדים.  

"הורי הגיעו אמנם למושב מרעננה, אך למשפחה יש רקע חקלאי שורשי בארץ. סבא חיים שטיין ז"ל ואשתו נעמי ז"ל מצד אימי נורית תבדל"א, היו חברי ה'אגודה חקלאית' בכפר סבא וגידלו תפוחי אדמה, בוטנים לולים ופרדסים ועוד. אבי יהושע קלש ז"ל עלה לישראל ב-1943 מדמשק כילד בן תשע שנים. לא להאמין שהוא הלך ברגל לארץ עוד לפני מלחמת העצמאות, בדרך מרובה בתלאות וחוויות. בין התחנות הוא הגיע לקיבוץ תל יוסף, וגדל כילד חוץ עם ילדים נוספים עד שנקלט יפה בחבורת הילדים הקיבוצית. שם גדל וחונך כקיבוצניק לכל דבר.  

סבי עבד בכל העבודות שנדרשו במשק ברפת ובפלחה. לאחר השירות הצבאי שהכיר את נעמי אשתו לעתיד, עזב את הקיבוץ, הגיע לרעננה ומשם עבר ב-1996 למושב עמיקם.  

"מאז אנו מתגוררים במושב, אני הבן שמתגורר במשק ההורים. עד לפני כמה שנים עוד עיבדתי וטיפלתי במטעי האפרסקים והנקטרינות במסירות. לפני כשנתיים החלטנו שזה מספיק. העבודה הרבה המושקעת לא נותנת את התמורה ההולמת ורציתי שינוי מאתגר בחיים.  

"לאחר השירות הצבאי עסקתי גם בנדל"ן, אך רציתי משהו מכיוון אחר. לחיות במושב באזור כזה כפרי שלנו ברחבי אלונה, עושה חשק לטייל ולחוות את הטבע והנוף סביב, במיוחד שהוא משופע במעיינות ובאתרים מיוחדים. אפילו שמכירים את המסלולים, הידועים ומוכרים – שינויי הטבע וחילופי העונות בכל פעם מחדש, עם הצבעים, הריחות והאדמה עושים את הריגושים הנכונים.  

במשך שנים הוא מטייל עם המשפחה וגם רכוב על סוס. לכן כשהוצע לו לחבור למיזם התיירותי זה ממש התאים לו כמו כפפה ליד: "בנוסף, כחבר וועד אנו מקדמים נושאים חברתיים וקהילתיים. באירועי המושב והמועצה אני תורם מניסיוני ומהידע שלי במסלולי טיולים. בגדול אני אחראי על בניית טוואי המסלולים לטיולי המבקרים. אך כמובן שהמסלולים הנקבעים הם בהסכמת שלושתנו.

היציאה לסמלול הטיול צילום חני סולומון
היציאה למסלול הטיול בנופים הקסומים של אלונה. צילום: חני סולומון

"מה שעומד לנגד עיננו הוא הרצון להראות למבקרים את יופיו של האזור הקסום הזה של אלונה, שלא רבים מכירים את יופיו ובוודאי לא רבים טיילו בו והתוודעו לאתרים הארכיאולוגים והעתיקים המצויים ברחבי המועצה. היופי ומיוחדות באתרי 'דרך המים', מערכת תפיסת המים ב'מי קדם' שהייתה מערכת להובלת המים לעיר קיסריה וכמובן, הנסיעה בין השטחים החקלאיים המגוונים. הרי יש כאן עדיין חקלאים המעבדים משקים והגידולים העיקריים הם: כרמים ומטעים, הנותנים את הטון והצבע לאזור. י 

"ש לנו שני מסלולים עיקריים, שהותאמו לפי עונות השנה העיקריות: קיץ וחורף. לדוגמא למי שמגיע בימים אלו, מסלול קיץ – עובר במעיין עין עמיקם ונוסע לאורך נחל תנינים. במסלול חורף עולים לכיוון הר חורשן סינדאני באזור הגבוה יותר, מתאים יותר לימים גשומים ותנאי שטח בוציים. במהלך המסלול עוצרים ומסבירים המדריכים שעובדים איתנו:  לאיזה מקום הגענו ? מה רואים בדרך?, איזה גידולים? איזה עצים ופרחי בר בדרך? אנחנו רוצים להפוך את המקום שלנו לאבן שואבת לאוהבי טבע ולחוויות מיוחדות, כי מעבר למסלולים אלו, אפשר גם להתאים מסלול אחר, מסלול מיוחד שהטיילים מבקשים, למשל לזוגות רומנטיים המעוניינים לנסיעה לקראת השקיעה. רמת האירוח והיחס האישי חשובים לנו מאוד. ואנו קשובים ומנסים לשפר ולהשתפר."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן