יבול שיא
הרפת והחלב
שלמה יעקובוביץ צילום מור בדיחי 3

חלומות – מה הסיפור שלהם?

8 דק' קריאה

שיתוף:

האם אפשר להשפיע על החלומות שלנו? מה יש למדע ולפסיכולוגיה לומר על כך? איך זה שהחלומות חולפים לרוב לידנו ואיננו מייחסים להם משמעות? האם החלום יכול ללמד אותנו על עצמנו? ומה יש ליהדות לומר על כך? * עו"ד שלמה יעקובוביץ ממושב נחלים בספרו החמישי "היינו כחולמים: מסע אינטלקטואלי בעקבות החלום" – מבקש לספק לקוראיו נקודות מבט מרתקות מעולמות הידע השונים והמגוונים שנוגעים במהות החלום, החולם ומה שביניהם

*תמונה ראשית: הסופר שלמה יעקובוביץ. צילום: מור בדיחי

עצרתם פעם לחשוב על החוויה שאתם חווים כמעט כל לילה? האם החלום הוא משהו שקשור למוח שלנו או שיש פה חיבור לתת מודע? האם אפשר להיות פעילים בחלום ואולי אפילו להשפיע עליו? מה זה בכלל חלום? מאיזה חומר הוא נוצר?

לפני כשנתיים יצא עורך הדין שלמה יעקובוביץ (35), ממושב נחלים, נשוי ואב ל-4 בנים, לחקור ולהעמיק את הידע שלו בעולם החלומות. הוא קרא מחקרים, פתח ספרים ישנים וביקר בספריות רבות, עד שהצליח להשיב על כל השאלות שבערו בו. רק לאחר שהצליח להשלים את הפאזל החליט לעלות על הכתב את כל הידע שצבר ובימים אלה יצא לאור ספרו החמישי: "היינו כחולמים: מסע אינטלקטואלי בעקבות החלום" שכבר הפך למבוקש בקרב הקוראים בארץ ובחו"ל. הספר תורגם לאנגלית וישתתף בירידים בינלאומיים בחודשים הקרובים.

אין זה ספר עיון רגיל. ייחוד הספר היא בשיתוף הקורא יחד עם יעקובוביץ במסע אינטלקטואלי, שלא פוסח על אף אחד מהעולמות השונים – ההיסטוריה, הפסיכולוגיה, המדע ואף מסדרונות בית המשפט, בניסיון להתחקות אחר החלום.

הספר לא עוסק בפרשנות החלומות, אלא מבקש לספק לקוראיו נקודות מבט מרתקות מעולמות הידע השונים והמגוונים שנוגעים במהות החלום, החולם ומה שביניהם. זהו למעשה מסע חלומי בעולמות שרב הנסתר בהם על הגלוי שחושף התייחסויות רבות החל מהמיתוסים הנפוצים סביב חלומות בעת העתיקה ועד לגילויים המדעיים פורצי הדרך אודות הפיזיולוגיה של השינה.

הספר לא מתעלם מההיבט המיסטי והרוחני שמיוחס לחלומות ומקדיש התייחסות רחבה לחלומות בדתות האחרות לצד המחקרים האקדמאיים בנושא. חציו השני של הספר מוקדש לאופן בו הדת העתיקה בעולם – היהדות מתייחסת לעולם החלומות. כמו כל דבר מורכב בוחר יעקובוביץ לצלול אל תוך ארון הספרים היהודי ולתת פרספקטיבה גם מהתנ"ך, מהתלמוד הבבלי, מהקבלה ומההלכה.

הספר מספק הצצה לא רק למסקנות, אלא גם ממש לטקסטים יהודיים בני מאות ואלפי שנים שבחרו להתייחס לחלומות במנעד רחב – מיחס מזלזל שרואה בחלום צירוף של הבלים ועד לחלום שנמצא קרוב לנבואה ולרוח הקודש.

בפרק האחרון של הספר משלב שלמה יעקובוביץ את עולם המשפט בו הוא מצוי והוא מספק הצצה נדירה לשילוב החלום בעולם המשפט הישראלי ואל דיני הראיות וכיצד עד היום ממשיך תוכן החלום להכריע גורלות בעולם המודרני בו אנו חיים.

הספר כתוב בשפה קולחת וזורמת בהצבעה על עובדות מפתיעות, על פרטים מעניינים, על סיפורים משעשעים, על מיסטיקה מסקרנת ועל מדע קשוח. הקריאה בספר מעשירה ומהנה לכל מי שתהה על קנקנם של חלומות וגם למי שכלל לא העלה על דעתו לתהות לגביהם כי הרי אין אדם שלא חולם.

Screenshot 2024 02 20 122544
תרדמת התבונה מולידה מפלצות. פרנסיסקו דה גויה, תחריט

מסתורי המוח

כדי לענות על השאלה מה לעורך דין שהוא גם רב מוסמך ולחלומות? צריך לחזור קצת בזמן אחורה.

במהלך שירותו הקרבי כמפקד מחלקת טנקים בחיל השריון, שלמה נישא לבחירת ליבו – עינבר והחל להגשים את חלומו ולמד משפטים. בגיל 25 אחרי סמסטר ראשון נולד בנו הראשון, והיה נדמה שהחיים עולים על מסלולם הרגיל, אלא שמספר ימים אחרי הלידה בעודו רוקם יחד עם רעייתו חלומות על הבית והחיים המשותפים – אירע מאורע לא צפוי שטרף את הקלפים: "שניים עשר ימים לאחר לידת הבן הבכור שלי זיהיתי שמשהו לא כשורה עם אשתי. בתוך כמה שעות היינו בדרך לניתוח חירום והתבשרנו שאשתי עברה אירוע מוחי קשה, שפגע בלב ובמוח

שלה והנזקים הם בלתי הפיכים. הניתוח לא הצליח ובמשך כשבוע הייתה אשתי בתרדמת, כשהרופאים הכינו אותנו לגרוע מכל. הרופאים ציינו שבצילומים השונים הייתה פגיעה משמעותית במוח, וגם אם תתעורר ספק אם תזהה אותנו ולא ברור היה מה בדיוק תוכל לעשות."

מה עושים? איך מגיבים?

"קשה מאוד. כאדם מאמין לאחר כמה ימים קשים החלטנו להיאבק גם בשמיים וגם בקרקע. ארגנו כנסים של תפילות ומעשים טובים, פנינו לכל מי שיכול להתפלל ובמקביל עשינו הכול כדי שהיא תתעורר."

מה זאת אומרת עושים הכול?

"היינו מקליטים את הבן שלנו בוכה, כי אין אימא ששומעת את הבן שלה בוכה ולא קמה. במקביל התחלתי לעכל שאסור לי לוותר והתחלתי להשתמש בכישורים שקיבלתי בישיבה והתחלתי ללמוד מה זה אירוע מוחי, איך משתקמים ומה הם המחקרים הכי רלוונטיים שיכולים לעזור לנו."

התלמיד החרוץ לא נח וממסדרונות בתי החולים הקדיש את הלילות הארוכים ואת שעות הבוקר המוקדמות ללמידה שקדנית של רפואה ועולמות הריפוי. החל מריפוי בעיסוק דרך קלינאות תקשורת וכלה בטיפולי מוח. המשפחה סייעה בגידול הבן שלהם שהגיע לביקור אחת לשבוע ובשאר הזמן הם התאמנו יחד, למדו לעשות הכול מהתחלה – מדיבור ועד הליכה.

שלמה יעקובוביץ לא עצר. הוא קרא כל מאמר בנושא, פגש רופאים וחוקרי מוח מהארץ ומהעולם, פגש אנשים שעברו אירוע מוחי ושמע מהם על דרכים שעזרו להם להשתקם, ובמקביל מרים מערך טיפול שלם לרעייתו יחד עם אנשים טובים ובני משפחה. בעקבות טיפולים אלה, וגם בזכות העקשנות והרוח הייחודית של רעייתו הם הצליחו להתאושש ולהתמודד עם האתגרים הרבים שזימנו להם החיים.

נשמע שגם אתה עברת טלטלה לא פשוטה…

"בהחלט. אני מאמין שהקב"ה לא נותן לאדם ניסיון שהוא לא יכול לעמוד בו. קיבלנו כוחות ואנרגיה מיוחדים שפתחו לנו צוהר לעולמות הידע והרפואה המתפתחת. במקביל המשכתי ללמוד משפטים ולימודי רבנות שגם אותם סיימתי בהצלחה. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות בירושלים ומייד לאחר מכאן פתחתי משרד עצמאי. למדתי גנטיקה, ביולוגיה וכימיה, לקחתי אינספור קורסים כי הרגשתי צורך בלתי מוסבר ללמוד."

עו"ד שלמה יעקובוביץ כפי שניתן להתרשם מהשיחה איתו אינו דמות שגרתית. הוא גם וגם ונדמה שמדובר לפעמים במספר אנשים שונים. הוא רב מוסמך לרבנות קהילה ורבנות עיר, עתיד לסיים את מבחני הרבנות, בעל משרד עו"ד בדיני עבודה בעל שני סניפים בפתח תקווה ובנתניה וגם דוקטורנט חוקר באוניברסיטת בר אילן ובעל חמישה תארים אקדמאיים מאוניברסיטאות שונות בישראל. נוסף לכך הוא ממשיך ללמוד וחוץ מעבודתו העמוסה כעורך דין הוא לומד להשיט ספינה, לומד את השפות הספרדית והרוסית והתחיל השנה גם ללמוד לנגן בכינור.

"זה היה כמו מעיין שפרץ ממני בבת אחת," הוא מתאר.

במשך שנתיים כתבת חמישה ספרים בין כל העיסוקים שלך, איך מצליחים לנווט בין הכול?

"מנצלים את הזמן נכון. כך התאפשר לי במהלך היום יום חוץ מלעבוד כעורך דין גם לנצל את השעות המוקדמות של הבוקר ואת השעות המאוחרות של הלילה כדי ללמוד. לפני כשנתיים הרגשתי צורך פנימי לתרגם את הידע למילים."

וכך בין לבין הוא ישב וכתב ספרים, שכל אחד מהם עוסק בתחום אחר מתוך העולמות השונים בהם הוא חי – אקדמיה, בית מדרש, בתי משפט ומחקר.

ספרו "גנטיקה הלכה ומשפט" (הוצאת נבו) שיצא לאור בשנה שעברה, הוא ספר משפט שמיועד לעורכי דין, שופטים ואנשי אקדמיה והוא עוסק בנושא הגנטיקה בדגש על השימוש המשפטי שלה והיכולת לברר את זהות האדם באמצעות הבדיקה הגנטית. את הספר כתב בעקבות עבודת התזה שלו, אותה כתב בהנחייתו של פרופסור שפרן.

"הספר הזה, עוסק במשמעויות השונות שיש לבדיקות הגנטיות והדנ"א שמקבלות משמעות מצמררת לאור האירועים האחרונים של 7 באוקטובר בהם נקבעה זהותם של אנשים שמתו בעזרתן, לעיתים גם בלי שמצאו את הגופה עצמה."

Screenshot 2024 02 20 115859
עטיפת הספר היינו כחולמים – מאת שלמה יעקובוביץ

"כל בני האדם חולמים"

ספרו השני "עבודה זרה – ממשקים של דיני עבודה ועובדים זרים" הוא ספר משפט שמיועד לעמותות שעוסקות במבקשי מקלט ועובדים זרים וגם לגופי מחקר ואקדמיה. ייחודיותו של ספר זה הוא הזרקור שמופנה לתחום דיני העבודה בדגש על עובדים זרים שתופסים חלק משמעותי בבתי הדין לעבודה השונים ברחבי הארץ.

ספרו השלישי "לחם, עבודה" (הוצאת ספרי ניב) מיועד לקהל קוראים מגוון, יש בו הנגשה לתחום דיני העבודה הן במשפט הישראלי והן במשפט העברי. הספר עוסק בנושאים שונים שמוכרים לציבור העובדים בישראל, חלקם ידועים יותר וחלקם ידועים פחות כמו משפט הזיקנה, שחיתות ודיני עבודה, איך עוצב גיל הפרישה, המושג 'ענוחה' (מושג שמתייחס לשעות נוספות אל מול מנוחה כאשר עובד מקבל משימות מחוץ לשעות העבודה) ועוד. הספר מרענן מושגים שלעיתים נתפסים משעממים ולא ברורים ונותן להם חיים בהסבר כיצד השתלשלו הדברים.

ספרו הרביעי "כל הפילוסופיה על רגל אחת" (הוצאת אוריון) מציע לכם להיחשף לתחום מרתק, מורכב, מעמיק, מפתיע וייחודי בשפה יום יומית ועכשווית. ספר זה יכול לרענן את החיים שלכם במפגש עם הגותם של עשרות פילוסופים מוכרים יותר ומוכרים פחות מרחבי הגלובוס. כחלק מהמפגש תוכלו לטעום את הגותו של הפילוסוף, להיחשף לאנקדוטות משעשעות וגם לציטוטים שנכנסו לפנתיאון.

כולם יחד יצרו את העושר הפילוסופי והאינטלקטואלי אותו אנו נושמים והוגים כיום. תקראו בספר על פילוסופיה והיסטוריה, תלמדו מהי פילוסופיה – מונחים ומושגים שחייבים להכיר בפילוסופיה. תקראו על פילוסופיה ומקום על קצה המזלג כמו הפילוסופיה היוונית, הפילוסופיה הערבית, הפילוסופיה הסינית, הפילוסופיה ההודית, הפילוסופיה האירופית, הפילוסופיה האפריקנית – אובונטו והפילוסופיה היהודית. באמצעות הספר תעשו היכרות עם עולמו של הפילוסוף, אנקדוטות משעשעות מחייו וגם ציטוטים שחייבים להכיר.

ספרו "רחם מלאכותי" עתיד לצאת לאור בקרוב בהוצאת פרדס. הוא נמצא בשלבי עריכה מתקדמים ועוסק בכל הנושא של היריון ולידה באמצעים הטכנולוגים השונים כדוגמת פונדקאות והזרעה מלאכותית. בספר גם דיון בנושא רחם מלאכותית שנראה כמדע בדיוני, אבל קורם עור וגידים ממש בימים אלה. ספר זה מחולק לשלושה שערים: אתיקה, הלכה ומשפט בהם ניתן הסבר מרתק כיצד התייחסו לסוגי ההיריון השונים וליכולות שההווה מזמן לנו בקריאת כיוון מעניינת לכל מה שצופן לנו העתיד.

Screenshot 2024 02 20 122954
לוכד חלומות. צילום: יורג בריוס

ועכשיו חלומות – אז מה לך ולזה?

"כל בני האדם חולמים, מעטים עוצרים כדי להבין את משמעות החלום בשבילם. ההשראה לכתיבה על חלומות נולדה מהסיפור של סבתא שלי. כשהייתה בת 17 בלבד, אחרי שכל משפחתה נספתה במחנות ההשמדה פגשה במחנה העקורים ברגן בלזן חברה שיחד החליטו להפליג למחוזות אחרים ולפתוח בחיים חדשים. לילה לפני ההפלגה חלמה סבתי על אביה שנרצח והוא הורה לה בחלום לעלות לארץ ישראל ולא לשום מקום אחר. למחרת בבוקר כשהתעוררה הודיעה לחברתה שהיא לא ממשיכה איתה, אלא עולה לישראל. כך הגיעה הנה והקימה כאן משפחה."

למעשה, אפשר לומר שהחלום על אביה עזר לה לפתור את הקונפליקט שהייתה בו?

"היא יכלה גם לא להקשיב לצווי אביה ואז מציאות חייה הייתה אחרת לגמרי ומן הסתם גם שלי. מכאן עלתה אצלי השאלה מה זה חלום? החיים שלנו מורכבים מהמון חלקי פאזל. לפעמים החלקים ברורים לנו ולפעמים החלקים מתפזרים, בעיקר במצבים של משבר החוויה היא שמישהו פירק לנו את הפאזל וכעת עלינו להרכיב אותו מחדש לתמונה אחרת. כשהתחלתי את מסע החקר מצאתי שאנחנו עדיין לא מבינים עד הסוף מה זה חלום ולמרות שכולם חולמים, כל אחד חווה אותו אחרת וכי הקשבה לחלום מובילה אנשים לקבל החלטות משנות חיים כמו במקרה של סבתי. הסיבה שבדקתי את הנושא מנקודות מבט מרובות היא הצורך שלי לעשות אינטגרציה בין כל התחומים כי בסוף הכול קשור להכול, ולכן הפרשנות של חלום היא פרשנות אישית שחייבת לנבוע מתוך האדם עצמו."

מאז שהספר יצא לאור פונים אליו אנשים מהארץ ומהעולם ומבקשים שיעזור להם לפענח את החלום.

"אני לא עוסק בפרשנות של חלומות, אלא אומר לכולם שהפרשנות עליה להגיע מהם. פרשנות היא נקודת מבט אישית והיא תלויה בכל כך הרבה משתנים שהעסיקו את האדם בין אם הוא מודע להם ובין אם לאו, והם באים לידי ביטוי בחלימה. כשאנחנו עוצרים ומפרקים את החלום לפרטים ומהם מזקקים את המסרים הרלוונטיים לנקודת הזמן הזאת בחיינו, אנחנו יכולים ללמוד המון על מה מפריע לנו עכשיו שאנחנו בכלל לא מודעים לו וגם לקבל תשובות מתוך ההתבוננות הזאת."

משמעות החלום

"היינו כחולמים: מסע אינטלקטואלי בעקבות החלום" (הוצאת סטימצקי) הוא מסע אינטלקטואלי של החלומות שבאמצעותו עובר הקורא דרך ההיסטוריה, מתיישב על ספת הפסיכולוג, מציץ למעבדות השינה ומתחבט יחד עם הפילוסופים אודות מהותו של החלום. מסע זה לא פוסח על ארון הספרים היהודי, ובליווי יעקובוביץ נכנס הקורא גם לבית המדרש ולומד יחד איתו טקסטים ישנים מרחבי הגלובוס בניתוח מעמיק של נושא החלום.

למה כל כך חשוב להבין את החלום?

"תחשוב על כך שאנחנו חוקרים כמעט כל דבר שיש לנו ממשק יום יומי איתו. התזונה, הרגשות, המצב הנפשי , המצב הפיננסי – הכול, אבל מה שקורה בלילה נשאר באפלה? אם היינו יודעים כמה כוח יש לחלום וכמה בכוחו לרפא, אני חושב שהיינו הולכים לישון אחרת."

הספר שרק יצא לאור זוכה לתגובות נפלאות בארץ ובעולם ובקרוב הוא מתעתד לטוס ביחד איתך ליריד הסופרים בלונדון. קיבלת תגובות מפתיעות?

"בהחלט. מלבד העובדה שמרגש לראות כיצד אנשים מרחבי העולם רוכשים את הספר, צירפו אותי למספר קבוצות של אנשים ברחבי העולם שמשתפים את החלומות שלהם. לא מעט אנשים מגלים עניין במה יש לסופר הישראלי להציע לעולם שלהם ומשתפים אותי גם בתובנות שלהם. זה באמת מדהים שבסוף כולנו חולמים פחות או יותר את אותם חלומות למרות הבדלי שפה, תרבות, דת ואחרים."

ואחרי כל זאת נשארת עורך דין לענייני עבודה. איך לא עשית הסבה לרפואה או לתחום הנפש?

"קודם כול אני לא שולל שום דבר, אבל בשלב הזה בחיים אני נהנה מאוד ממה שאני עושה כעורך דין וכמגשר. היכולת להיכנס לחייהם של אנשים ולעזור להם זוהי הזדמנות פז למפגש, ללמידה ולמציאת פתרונות יצירתיים לקונפליקטים שקיימים בין מעסיק ועובד."

מה הדבר הכי משמעותי שאתה יכול להגיד על חלומות?

"החלום הוא הזדמנות פז למפגש של החולם עם עצמו, לא משנה איך בוחרים להתייחס אליו. אל תפחדו מהחלומות, קבלו אותם, דברו עליהם, התכווננו אליהם ותקבלו חוויה מרעננת כל יום מחדש. וזוהי כל התורה על רגל אחת."

כותב את הספר הבא?

"האמת שלא. לאחר כתיבת לא מעט ספרים החלטתי הפעם להתמקד בשני דברים שונים. האחד כתיבת סת"ם שבמהלכה אני מגלה את הקסם שיש בטבילת הנוצה בדיו, בכתיבת האותיות על גבי הקלף ובריכוז הקיים. השני הוא לימוד נגינה על כינור כדי להיפגש עם עולם המוזיקה ברבדים העמוקים שלו. אני נהנה מאוד להמשיך ללמוד ומתפלל שתמשיך לי חדוות היצירה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן