יבול שיא
הרפת והחלב
גיסר א זרקא

טיול בין צומת מגידו לכפר דייגים

4 דק' קריאה

שיתוף:

טיול באתרים פחות מוכרים אבל לא פחות מהנים *  בשבוע שעבר התחלנו בכניסה מצומת מגידו למושב היוגב ולמשמר העמק והשבוע אנחנו ממשיכים לבנימינה ופרדס חנה * סיום בשמורת נחל התנינים ובנמל הדייגים של ג'סר א-זרקא * טיול אביבי אחר

בנימינה הגן הסולארי  

הגן הסולארי המרכז לאנרגיה ירוקה וקיימות, הוא מיזם שמטרתו לקדם שימוש בטכנולוגיות ירוקות, איכות סביבה וקיימות בקרב הציבור בישראל באמצעות חינוך חוויתי. כשהוקם המקום על ידי יניב פילדסט ובני אדם לפני כשנה, המטרה הייתה לחשוף לציבור את אתגרים העומדים בפני האנושות בתחום הקיימות לצד טכנולוגיות, מערכות ומוצרים ירוקים. הם לא ביקשו להתעשר על הגל של האנרגיה הירוקה – הם שאפו לעודד לימודים ומחקר בתחום, ליצור ביקוש לשימוש בטכנולוגיות ירוקות ובעצם להוות מרכז המקשר בין הציבור הרחב לחברות המייצרות ומשווקות מערכות ומוצרים ירוקים. 

כיום המבקרים בגן הסולארי בבנימינה נהנים ממגוון של אטרקציות שמלוות בהפעלה, הדרכה ומיצגי הדגמה אינטראקטיביים. הילדים וגם המבוגרים לא יכולים להישאר אדישים לפעילות הסולארית במקום. בנוסף, ישנן מגוון גדול של סדנאות בנושאי קיימות, ימי עיון, הרצאות מומחים, סרטים אקולוגיים, שוק יד שנייה, שוק החלפות ותיקונים. לאחרונה אף השיקו את הגן הסולארי הנייד – ניידת הדרכה לאירועים ירוקים והפעלות סביבתיות. 

בגן מתאימים לכל מבקר את הפעילות המתאימה לו, המשפחות נהנות מפעילות משותפת להורים וילדים המשלבת יצירה, ערכי שמירה על הסביבה ופתרונות לבית. התלמידים שמגיעים דרך הפעילות החינוכית של בית הספר עוברים סדר יום מאורגן של חשיפה, הכרות, משחק, לימוד וחוויה. התמודדות הפרט והחברה עם האתגר הסביבתי, היכולת להשתנות, לשנות ולהשפיע, חשיבה ביקורתית וגיוס בני הנוער למאבק על עתידינו בכדור הארץ. מתחמי הגן הסולארי: 

ארץ. מתחמי הגן הסולארי: 

  • אנרגיה – ייצור חשמל כיום,  אנרגיה נקיה: תרמו-סולארית (תנור שמש, דוד שמש, מגדל שמש, קולט פרבולי), פוטו-וולטאית (פאנל שיכבה דקה / שקוף, מערכת סולארית ביתית / מסחרית / צפה על המים) וטורבינות רוח (אנכית / אפקית). 
  • מים – הגורמים לבעיית המים, שיטות להפחתת השימוש ולטיהור מים. מערכות לטיהור מים אפורים (אגנים ירוקים, מערכת מסננים), חיסכון בבית (שימוש חכם, מוצרים חוסכי מים), חיסכון בגינה ואגירה. 
  • בניה ירוקה – עקרונות הבניה הירוקה, חיסכון באנרגיה ועלייה באיכות החיים. דגש על תכנון נכון של הבית, חומרים, פסולת בניה, בידוד הקירות והפתחים, שימוש נכון בתאורה ואוורור טבעי. 
  • משאבים – הרכב הפסולת הביתית, חומרי גלם, הפרדה במקור, פסולת אורגנית (ייצור קומפוסט), פסולת כמשאב, תרבות הצריכה וצריכה נבונה. 
  • פרטים באתר ובטל':072-2612211
הכניסה לגן הסולארי הכל ממוחזר דני בר
הכניסה לגן הסולארי – הכל ממוחזר. צילום: דני בר

שמורת טבע נחל תנינים 

מרחק קצר לכיוון מערב ובכניסה לג'סר א-זרקא ומצפון לכפר נמצא את שמורת הטבע הצנועה – נחל תנינים. תנינים כבר לא תמצאו כבר. התנין האחרון בנחל תנינים ניצוד בשנת 1912. על קיומם של תנינים בנחל מעידים מקורות קדומים וגם שמו היווני של תל תנינים ליד שפך הנחל (קרוקודילופוליס – עיר התנינים). ייתכן שבתקופה הרומית הובאו לכאן תנינים מהנילוס למופעי ראווה בקיסריה. יש חוקרים שסבורים שהתנינים היו שריד מעולם חי טרופי שהשתמר כאן. 

שמורת נחל תנינים משמרת את נופי הנחל בקטע שבו זורמים מי המעיינות השופעים של עין תמסח. השמורה משתרעת על שני הק"מ האחרונים של הנחל עד לשפכו. בתחום השמורה כלול מפעל מים ייחודי להזרמת מים מהתקופה הרומית – המים הוזרמו לקיסריה. מי האגם לא נועדו לשתייה אלא לשימושים כגון נוי והשקיה. את מי השתייה הובילה אמה אחרת, "הגבוהה", ממעיינות שוני ורמת מנשה (שרידים שלה רואים ממזרח לכביש החוף וכן על חוף הים בקיסריה החדשה. 

בסיור שערכנו במקום מצאנו מספר אתרים מיוחדים שלא כדאי לפספס. 

  • הסכר הרומי: היה בסיסו של מפעל מים מתוחכם, שנועד להעלות את מפלס מי נחל תנינים כדי שיהיה ניתן להזרימם בכוח הכבידה לקיסריה, העיר הגדולה בארץ ישראל בימים ההם. הסכר הוא קיר אבן ענקי – אורכו 194 מ' ורוחבו 4 מ' בראשו ו-10 מ' בבסיסו. רוחב הסכר אינו אחיד משום שבמשך השנים הוסיפו לו תמיכות למניעת קריסתו. לב הסכר הוא מתקן הוויסות – דלתות עץ ניתנות להרמה שחררו מים מהאגם לאמת מים לקיסריה. שחזור סכר עתיק במלואו ליצירה מחדש של אגם הם אחד מפלאי האתר, אולי יחיד במינו בעולם. 
  • טחנות הקמח: למרגלותיו המערביים של הסכר נראות חציבות רבות ברכס הכורכר, ובהן שרידים של טחנות קמח שפעלו בתקופה הביזנטית ובשלהי התקופה העות'מאנית. הטחנות מהתקופה הביזנטית פעלו בכוח גלגל כנפיים אנכי, תופעה שאינה ידועה במקומות אחרים בישראל. כמה גלגלי כפות שוחזרו ושניים מהם ניתנים להפעלה בכוח המים הנאגרים בימינו באגם. הפעלת הגלגל נעשית בידי אנשי השמורה בלבד. 
  • האמה הבלתי גמורה: קטע אמה באורך כמה מאות מטרים שנחצב וננטש, כנראה מפני שבוני האמה הבינו שאין די בהפרש הגובה מראש האמה לעיר להזרמת מים מהנחל לקיסריה. היום האמה הבלתי גמורה מספקת חוויה נעימה במסלול הליכה "רטוב" באורך 260 מטרים. עומק המים 45 ס"מ. 
  • מפעל לצינורות חרס: במפעל זה, פרי רעיונו של המהנדס דוב קובלנוב, ניסו לייצר את הצינורות שיועדו לניקוז ביצות הכבארה. ייבוש הביצות לפני כמאה שנים התבסס על העמקת נחל תנינים והתעלות שהזרימו אליו את מי הביצות, בשילוב תפיסת הנביעות והזרמת מימיהן בצינורות חרס תת-קרקעיים. זה היה מבצע אדיר באותם ימים, שכן האורך הכולל של צינורות החרס היה 50 ק"מ. התכנית הצליחה, אבל רק בזכות צינורות שיובאו מצרפת (החומר המקומי לא התאים לייצורם). כמה צינורות  טמונים באדמת כבארה עד עצם היום הזה. 

מדרום לשפך הנחל לים מתנשא תל תנינים (קרוקודילופוליס). התל היה מיושב מהתקופה ההלניסטית (מאה 4 לפנה"ס) עד התקופה הביזנטית. נמצאו בו שרידים ממתקנים להפקת מלח – תעשייה שהתקיימה בתל כנראה עד המאה ה-7 לספירה ובתקופה הצלבנית. בתל התגלו גם שרידי מגדל ובריכה מהתקופה הצלבנית. ליד התל, בשפך הנחל, נמצא גשר אבן שנבנה בשלהי התקופה העות'מאנית לכבוד ביקורו של הקיסר הגרמני וילהלם השני בארץ ישראל (1898).  

לפרטים נוספים באתר ובטל': 04-626-5151

שמורת נחל תנינים דני בר
שמורת נחל תנינים. צילום: דני בר

נמל הדייגים גִ'סְּר אֶ-זַּרְקָא 

בשנת 1834 התיישבו בג'סר א-זרקא אנשים שבאו ממצרים עם צבאו של מוחמד עלי. מאוחר יותר הצטרפו אליהם בדווים מבקעת הירדן שחיפשו מקום טוב יותר למחיה. הם התפרנסו מדיג בביצות ובים, מעבודות קדרות ומיצירת מחצלות מצמחי גומא וקנה. לאחר יבוש הביצות עברו התושבים לגבעות הכורכר והקימו את ביתם מעל כביש מס' 2 – הכפר שכל מי שנוסע על כביש החוף רואה מדרום למעגן מיכאל ומצפון לקיסריה ואור עקיבא. 

כפר הדייגים הוא שרידי הכפר בן 180 שנה, עם נמל טבעי קטן והוא נמצא על תווי שביל ישראל. 

המקום הקסום מתאים לעורגים על נופים פראיים של חופי דרום אמריקה, הודו או …משהוא כיפי ומיוחד. למי שנשבע בקסמי המקום ניתן גם ללון בג'וחס גסטהאוז – יוזמה משותפת של ג'וחה ג'ורבאן מג'סר א-זרקא ונטע חנין ממושב חניאל – מיזם ערבי יהודי בלב הכפר. לרעבים שארוחת דגים לא תספק אותם בכפר הדייגים, יוכלו למצוא סמוך לאכסנייה את BBK – הגרסה המקומית ל-BBB. 

לפרטים והזמנות באתר ג'וחס גסטהאוז. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן