יבול שיא
הרפת והחלב
דברי מתיקה

טיול ברמלה של אמנות, היסטוריה ותיירות

4 דק' קריאה

שיתוף:

המשך הטיול היומי ברמלה וגם לוד החל משוק רמלה, דרך מוזיאון המשאיות והתובלה של תעבורה וכלה במוזיאון הפסיפס שבלוד * חלק ב' 

שוק רמלה 

יצאנו מהמרכז לאמנות עכשווית ופנינו שמאלה ודרומה לשוק הסמוך – אחד השווקים המוכרים והאותנטיים, שטרם הפכו לתיירותיים כמו השווקים של מחנה-יהודה או הכרמל, הוא שוק רמלה. אפשר לבקר בשוק סתם כך ולקנות החל מירקות ופירות, בשר, דגים ועד מאכלי עדות, תבלינים חובקי עולם, חמוצים, דברי מתיקה, מאפים ועוד.  

יצאנו לסיור טעימות בשוק, אותו עורכים מדריכים מקומיים ובתיאום מראש. התחלנו במרכז הסנדוויץ' הטוניסאי המפורסם של רמלה, ושמענו על איך הכל התחיל וביחוד על מטבל הלימון המיוחד שחיים בוקובזה שוקד ומכין כל יום כמו גם אטיפול בסלט הטונה – שני המרכיבים המרכזיים בסנדוויץ' הטוניסאי. שמענו על ירידת קרנו של הפריקסה עקב המודעות ההולכת וגדילה לצמצם את צריכת השמן ואוכל מטוגן. המשכנו לדוכן הבורקס הטורקי שצמוד לו דוכן הלימונדה הטרייה – אין כמו לימונדה טרייה, קרה ומרווה עם בורקס תרד חם. 

המשכנו למטבח ההודי שקיבלנו לטעום את הסמוסה ואת הבטטה ואדה וצ'אטני – שתי טעימות מהמטבח המפואר של תת היבשת ההודית. אגב, בשוק רמלה ניתן גם לרכוש ירקות הודיים טריים ועשבים הודיים, רובם ממשק שרי שבחבל ניצנה.  

לאורך הסיור מלווים אותנו ריחות ומראות של מאפים עירקיים כמו עוגיות חָגִ'יבָּדַה, מנות מהמטבח הערבי כמו כנאפה וקדאיף, פיתות זעאתר, פטאייר ועוד. פטאייר ועוד. 

כאמור, בשנים האחרונות התפתחו סיורים קולינריים בשוק כולל טעימות של מיטב סגנונות האוכל שנמכר בשוק רמלה. פרטים באתר www.goramla.com או דף הפייסבוק של שוק רמלה.

Screenshot 2023 12 19 134237
לימונדה טריה בשוק רמלה. צילום: אתי לילטי

מוזיאון המשאיות והתובלה 

בתום הביקור במרכז העיר רמלה ובדרכנו ללוד, נכנסו למוזיאון המאוד מיוחד הזה. בשנת 2009 הוקם ברמלה ע"י קבוצת תעבורה מוזיאון ייחודי למשאיות. המוזיאון מוקדש לזכרו של בונדי, מיסד קבוצת תעבודה, שהיה ידיד אישי של אבי גדליה בר ז"ל, עוד מימי קום המדינה וראשית חיל ההנדסה.  

במוזיאון מוצגים החל ממשאיות ענק ועד משאיות קטנות יותר שלכולן יד סיפור והיסטוריה: בין המוצגים ישנן משאיות שהיו חלק ממערך התובלה הישראלי מדגמים משנת 1930 ועד 1960. משאיות שיוצרו בישראל במפעלי ההרכבה באשדוד, משאיות ענק לעבודות במחצבות עפר, וכמובן טנדרים שנסעו בכבישי ארצנו משנת 1960 והלאה.  

הממצאים אותרו ונאספו למוזיאון המשאיות, שופצו במסגריות ובמוסכים של החברה באזור רמלה ובחיפה, והובאו אל מתחם הפתוח שבאתר. המוזיאון פתוח בכל ימי השבוע והכניסה ללא תשלום. אטרקציה לילדים (וגם למבוגרים) היא הרשות החופשית לשבת מאחורי ההגה של חלק גדול מהמשאיות (אבל לא כולן) המוצגות במקום. פרטים באתר או בדף הפייסבוק. טל': 03-7563020

במוזיאון המשאיות והתובלה של קבוצת תעבורה ברמלה
במוזיאון המשאיות והתובלה של קבוצת תעבורה ברמלה. צילום: דני בר

מוזיאון הפסיפסלוד  

בשנת 1996 התבצעו עבודות הרחבת רחוב החלוץ בכניסה הצפונית של העיר לוד. במסגרת העבודות נתגלה אתר ארכאולוגי יוצא דופן, והארכיאולוגית של רשות העתיקות מרים אבישר ז"ל הוזעקה עם צוותה לבצע חפירות הצלה. בהיעדר תקציב לשימור ופיתוח האתר לתצוגה לקהל הרחב, כוסה הפסיפס בתום החפירה. רק בשנת 2009 מצאה רשות העתיקות, תודות לתרומת קרן לאון לוי ושלבי וייט, נמצא תקציב שאפשר חשיפתו המחודשת של הפסיפס והוצאתו לצורך שימור, ובסוף התהליך להחזירו למקומו המקורי ולבנות מרכז ארכיאולוגי פתוח לקהל. 

פסיפס לוד בן ה-1,700 שנים, נחשב לאחד מהיפים בעולם בכלל ובוודאי בין הפסיפסים המוכרים מהמאה 3-4. חלקו זכה להיות מוצג אחר מקום של כבוד בגדולי המוזיאונים בעולם, כמו המטרופוליטן של ניו יורק, הארמיטאז׳ בסנט פטרבורג, הלובר בפריז, אלטס מוזיאום בברלין ועוד. לאחר תום בניית המוזיאון הוחזר הפסיפס בשלמותו לתצוגת קבע בלוד ונפתח למבקרים. 

פסיפס לוד המרהיב הוא למעשה רצפת אולם הטרקלין המפואר של ווילה של ככל הנראה סוחר דגים עשיר שגר בעיר. הווילה הייתה חלק משכונה של בתי עשירים שחיו בלוד בתקופה הרומית והתקופה הביזנטית. שטחו של הפסיפס 17X9 מטרים, והוא מורכב משטיחים צבעוניים שמתארים בפירוט דגים, יונקים, ציפורים, צמחים ואף אוניות של התקופה. יש לציין, שבניגוד לפסיפסים אחרים מאותה תקופה, לא מופיע בפסיפס לוד שום תיאור של בני אדם. במהלך הקמת המוזיאון, חשפה רשות העתיקות פסיפס צבעוני נוסף, שהיה חלק מחצר מבנה הווילה, אבל ניכר בו שהוא "סבל" מהיותו רצפה למשאות, סוסים, וכרכרות ומכך גם מצבו שאינו דומה למצבו המצויין של פסיפס הטרקלין. גם את הפסיפס של החצר ניתן לראות בעת ביקור במוזיאון פסיפס לוד. 

הפסיפס מוצג לקהל הרחב, ומאפשר לקהל המבקרים לראות ולחוות אותו מזוויות שונות, וכן ללמוד על ההיסטוריה והארכיאולוגיה של לוד ועל פעולות שימור הפסיפס, וכמובן, להתרשם מיופיו הייחודי. המרכז מחבר את תושבי השכונה והעיר עם המורשת התרבותית החשובה של עירם. מדובר בפרויקט ייחודי של הצגת ממצא ברמה העולמית באתרו המקורי, בתוך מבנה מודרני, שמכבד ומתקשר עם הווילה שבה שכן בעבר. 

מרכז המבקרים נמצא בצפון מזרח העיר לוד, סמוך לכניסה מצומת גינתון. לצד תצוגת הקבע המוזיאון מציע פעילות לכל המשפחה החגים והחופשות, שבנוסף לביקור המרשים במוזיאון והפסיפס, הילדים יכולים להשתתף במשחק אינטראקטיבי – המירוץ לפסיפס. המשחק מחזיר את הילדים 1,700 שנה אחורה במנהרת הזמן. המשחק מתקיים כולו סביב המוצגים במוזיאון ומיועד לקבוצות ולמשפחות, ונותן הזדמנות להיחשף לסיפור של הפסיפס, הדמויות והסמלים המוצגים בו, מי הכין אותו, ומה הוא בכלל עושה בלוד. 

כתובת: סטרומה 9, לוד. פרטים באתר www.lodmosaic.co.il או בטל': 08-6737794

פסיפס לוד
פסיפס לוד, ממצא ארכיאולוגי ייחודי בעולם. צילום: דני בר

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

2 תגובות

  1. זה לא נכון שהפסיפס התגלה בעקבות ביצוע עבודות להרחבת רח' סטרומה.
    האמת הפשוטה הינה: עובד עירייה הגיע למקום כדי לאתר פיצוץ מים מתחת לכביש, וכאשר כף הטרקטור נגסה מהאספלט, התגלתה פיסה קטנה מרצפת האספלט, וכל השאר היסטוריה.
    הכותב שימש כדובר העירייה שגם הכין את המקום לקראת הביקור שקיימו כ-25.000 תיירים מרחבי הארץ באתר הפסיפס בלוד בסופ"ש הראשון אחרי פרסום דבר החשיפה.

  2. רמלה עיר שחוברה לה יחדיו ,אוכל אותנטי,מבנים אותנטיים,שוק עתיקות ,שוק פירות וירקות,הכי חשוב מרקם חברתי בין שלוש דתות מעולה
    מרכז הארץ בואו לבקר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן