יבול שיא
הרפת והחלב
מפעל המים תל גזר צילום רשות הטבע והגנים

מפעל המים הקדום בתל גזר נפתח למטיילים

3 דק' קריאה

שיתוף:

המפעל מלפני 3,600 שנים והמטיילים מגיעים עד לעומק 60 מ' באמצעות גרם מדרגות מיוחד, שהוצב בעבודות פיתוח של רשות הטבע והגנים והמועצה האזורית גזר.

רשות הטבע והגנים והמועצה האזורית גזר ציינו בטקס חגיגי השבוע את פתיחתו לציבור של מפעל המים הקדום, שנבנה לפני 3,600  שנים בעומק של 60 מטר, בלב הגן הלאומי תל גזר. בטקס נכחו שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית תל גזר, בכירים ושותפים נוספים שלקחו חלק בפיתוח האתר ובחפירות הארכיאולוגית בגן הלאומי. 

פתיחת מפעל המים הקדום לציבור המטיילים מתאפשרת בזכות עבודות פיתוח בהיקף של מיליוני שקלים, שבוצעו בגן הלאומי בשנים האחרונות.

במסגרתן בוצעו עבודות הנדסיות ושימור נרחבות והוצב גרם מדרגות מיוחד באורך של כ-60 מטר שמוביל באופן חוויתי לעומק מפעל המים, בסמוך למפלס מי התהום. את העבודות לפתיחת מפעל המים לציבור הובילו רט"ג יחד עם המועצה בסיוע גופים נוספים, בהם משרד מורשת וירושלים, רשות העתיקות וחברת נשר.

ירידה למפעל המים הקדום תל גזר רשות הטבע והגנים
ירידה למפעל המים הקדום תל גזר רשות הטבע והגנים

המדרגות שהוצבו מאפשרות לנו המטיילים לגלות ולהתרשם באופן מעמיק ומלהיב יותר ממפעל המים הקדום והמפואר בתל גזר, שהינו חלק ממוקדי העניין הבולטים והמרתקים בגן הלאומי ובכלל. 

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "פתיחת מפעל המים שבגן הלאומי תל גזר מספקת למטיילים הצצה מרתקת וחווייתית במיוחד לאחד ממפעלי המים הקדומים המרשימים בארץ ישראל ולמורשת המיוחדת של העיר הקדומה תל גזר שהגן הלאומי משמר."

"אנו מתרגשים ומודים על הזכות שניתנה לנו ביחד עם השותפים לדרך להעצים עוד יותר את חווית הביקור של המטיילים בגן הלאומי ובמסגרת זו אנו ממשיכים גם עתה להשקיע בשימור השרידים הארכיאולוגיים ובפיתוח הגן הלאומי עם טיפוח שבילים והצבת אמצעי המסרה נוספים". 

לדברי רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר: "נגענו היום בהיסטוריה. הידיעה כי משפחות, הורים וילדים יוכלו כעת להגיע ולראות מקרוב את העוצמה של המקום בו דרכו אבות אבותינו מרגשת אותי כל פעם מחדש."

"נמשיך את החלום המשותף של רשות הטבע והגנים ומוא"ז גזר להפוך את 'הגן הלאומי תל גזר' למקור השראה לדורות הבאים, בלב ליבה של ארץ ישראל, לפתח את התל ולהנגיש אותו לציבור." 

פתיחת מפעל המים בתל גזר
פתיחת מפעל המים בתל גזר

מפעל המים בתל גזר הוא מפעל המים הכנעני הגדול ביותר שנחשף אי פעם בעולם והוא שימש את תושביה הקדומים של העיר בתקופות שלום ומצור. המפעל התגלה לראשונה על ידי הארכיאולוג האירי רוברט מקאליסטר בראשית המאה ה-20.

אורכו של מפעל המים הוא 90 מטרים, גובהו בקטע החצוב עד 7 מטרים, רוחבו 4 מטרים ובתחתיתו, בעומק של 60 מטרים מראש התל, יש בריכה קטנה עם מי תהום. 

חפירת מערכת המים הכנענית התחדשה לאחר שנים רבות, בשנת 2010, על ידי משלחת משותפת של רט"ג, בניהול הארכיאולוג הראשי שלה לשעבר ד"ר צביקה צוק יחד עם הסמינר התיאולוגי הבפטיסטי של ניו אורלינס, בהובלת ד"ר ג'ים פרקר, בחסות רשות העתיקות.

חפירה זו נפרשה על פני 9 עונות חפירה, עד שנת 2018. בחפירה נוקו כשני שליש ממפעל המים ונחשף מפלס קדום שטרם נחפר ובו ממצאים ארכיאולוגיים, כולל צלמיות של עשתורת, שמהווים עדות חשובה לתיארוך מפעל המים לתקופה הכנענית התיכונה. 

בסבב החפירות הזה התגלה מטמון נדיר של חפצי כסף וזהב, שהיה מונח בכלי חרס בעל מכסה עטוף באריג, שטביעתו עדיין נותרת על חלק מהממצא. המטמון נתגלה ביסודות של חדר ושייך לתקופה הכנענית (הברונזה התיכונה) 2ב, בערך לפני כ-3,600 שנים. 

הביקור בגן הלאומי תל גזר, הסמוך למושב כרמי יוסף, הוא בחינם.

סיור בתל מציע למטיילים שביל מעגלי באורך של 1.5 ק"מ, סביב מוקדי העניין העיקריים בגן הלאומי, לרבות תצפיות נוף מרהיבות לכל האזור. בירידה אל מפעל המים חובה להשתמש בפנס עוצמתי מעבר לזה הקיים במכשיר סמארטפון. יש להקפיד על הנחיות הטיול בגן הלאומי, כפי שמופיעות בשילוט באתר. 

הגן הלאומי תל גזר משמר את אחד האתרים המקראיים החשובים בארץ. בתל, שגובהו 230 מטר מעל פני הים והוא נישא לרום של 90 מטר מעל סביבתו, נמצאו למעלה מ-25 שכבות יישוב מהתקופה הכלקוליתית (4,000 שנה לפני הספירה ועד לתקופה הרומית (100 לספירה).

בין המבנים והשרידים המרשימים שנמצאו באתר: חומות העיר, המגדל האדיר, מקדש המצבות ומפעל המים הקדום מלפני 3,600 שנים. כולם מהתקופה הכנענית.

מהתקופה הישראלית התגלו באתר שער שלמה" ו"לוח גזר" – אחת הכתובות העבריות הקדומות ביותר.

העתק של לוח גזר
העתק של לוח גזר

רוב השרידים הם מהתקופות הכנענית התיכונה והמאוחרת ומהתקופה הישראלית, תקופות בהן גזר היתה עיר מרכזית וחשובה ששלטה על צומת דרכים אזורי. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן