יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1987258661

משרד החקלאות וביטחון המזון

3 דק' קריאה

שיתוף:

שר החקלאות יגיש הצעת מחליטים לאישור הממשלה, לגיבוש תוכנית לאומית לביטחון המזון עד לשנת 2050, עם יעדי ביניים לשנים 2030 ו-2040 * בנוסף, במשרד החקלאות מבקשים לשנות את שם המשרד למשרד החקלאות וביטחון המזון 

לראשונה בישראל, משרד החקלאות מוביל, בשיתוף משרדים נוספים, הצעת החלטה לממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון המזון, עד לשנת 2050, עם יעדי ביניים לשנים 2030 ו-2040. הצעה להחלטת ממשלה בנושא תוגש בימים הקרובים על ידי שר החקלאות להצבעת הממשלה.   

שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך של היפוך מגמה – מייבוא לייצור מקומי, זאת מתוך מחויבות מלאה לביטחון המזון של אזרחיות ואזרחי ישראל וצמצום התלות בביטחון המזון של מדינות זרות. השמירה על ביטחון המזון של מדינת ישראל תתאפשר רק אם ננקוט מדיניות ארוכת טווח של טיפוח החקלאות כמשאב לאומי, נייצר חקלאות על פי פוטנציאל ייצור ולא על פי תכתיבים והגבלות, ונאפשר ודאות וכדאיות כלכלית לציבור החקלאים." 

הצעת המחליטים מציעה כי תגובש ותובא לאישור הממשלה תוך 180 יום, תכנית לאומית בנושא ביטחון המזון בהובלת משרד החקלאות ובשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים, כשהמטרה היא להבטיח את יכולת ייצור המזון המקומית ואספקת מזון סדירה של מזון בריא ובר-השגה לטווח הבינוני והארוך, בכמות, איכות, מגוון ונגישות פיזית וכלכלית שיאפשרו אורח חיים בריא לכלל האוכלוסייה בישראל, תוך קידום חקלאות, תעשיות מזון מקומיות ומערכות מזון מקיימות ומותאמות אקלים. 

בתוך כך, משרד החקלאות, כמשרד המוביל את המהלך, יביא לאישור במסגרת ההצעה, את שינוי שם המשרד, כך שייקרא מעתה "משרד החקלאות וביטחון המזון". לגיבוש התכנית יוקם צוות עבודה בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד החקלאות ובהשתתפות נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, ביניהם: המטה לביטחון לאומי ומשרדי הבריאות, הכלכלה והתעשייה, הגנת הסביבה, השיכון, הרווחה ומשרדים רבים נוספים.  

להצעת ההחלטה המובאת לממשלה, קדמה עבודת מטה יסודית בשיתוף גורמי המקצוע במשרדים הרלוונטיים. עבודת המטה הובלה על ידי היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, שסוכמה בדיון בראשותו ביום 20.2.24, שם נקבע כי לנוכח האיומים, המגמות והאתגרים האחרונים, גוברת החשיבות לחיזוק העצמאות של החקלאות והתעשייה המקומית בראייה לאומית ויש להתניע הליך גיבוש תכנית לאומית בהובלת משרד החקלאות, בתהליך שיתופי רב מגזרי. 

ההגדרה המקובלת של ביטחון מזון היא מצב בו לכל האנשים, כל הזמן, יש נגישות פיזית, חברתית וכלכלית לכמות מספקת של מזון בריא ומזין, המתאים להעדפותיהם ולצורכיהם התזונתיים והתרבותיים, ומאפשר חיים פעילים ובריאים. זמינות ויציבות ביטחון המזון נשענות על ארבעה רכיבים מרכזיים: ייצור מקומי, ייבוא, מחסני חירום וניטור השינויים בייצור ובשרשרת האספקה

בשנים האחרונות עלה נושא ביטחון המזון לסדר היום בעקבות שינויים עולמיים, כדוגמת משבר האקלים והשפעתו על הגידולים, גידול באוכלוסיית העולם, וכן שיבושים באספקה העולמית בעקבות משבר הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מגמה זו התחדדה לנוכח האתגרים שהתגלו במלחמת "חרבות ברזל". על פי נתוני משרד החקלאות, כ-60% מסך האספקה הקלורית לאוכלוסייה המקומית היום מקורם מיבוא, ורק 40% מייצור מקומי (18% מוצרים מן החי המצריך יבוא דגנים להזנת בע"ח, 22% מוצרים צמחיים), כאשר החקלאות המקומית מספקת את מרבית המזון הטרי.  

הנחיצות לתכנית ביטחון מזון מתחזקת עוד יותר על רקע האירועים בשנים האחרונות, ועל רקע הנתונים שנאספו על ידי משרד החקלאות, על פיהם האספקה העולמית של מוצרים מרכזיים שאנו מייבאים ריכוזית מאוד. 12 מדינות בלבד אחראיות ל-80% מהיצוא העולמי של תפו"א ועגבניות; 11 מדינות בלבד על 80% מייצוא מוצרי חלב; 9 מדינות בלבד מייצאות 80% מהשומשום; 8 מדינות בלבד מייצאות 80% מהחיטה וגרגירי החומוס; 6 מדינות בלבד מייצאות 80% מהאורז; 4 מדינות בלבד מייצאות 80% מהתירס ועוד. במקביל נמצא כי בשעות משבר, מדינות מגבילות את היצוא ממדינתן. כך קרה במשבר הקורונה, כאשר 20 מדינות הגבילו את היצוא וגם במלחמת אוקראינה, כאשר 25 מדינות הגבילו את היצוא בשיא המשבר.  

מנכ״ל מועצת החלב ויו"ר מועצת הצמחים, איציק שניידר, אמר בתגובה: "אני מברך את שר החקלאות ומנכ״ל המשרד על קידום הנושא לאחר שנים רבות של התעלמות מצד ממשלות ישראל. ניסיון העבר והמלחמה הבהירו לכל, כי לא ניתן להסתמך במוצרים טריים על ייבוא, וכי על ישראל לפעול לחזק את הייצור המקומי. חלב הינו מוצר בסיסי וחומר גלם מרכזי בתעשיית המזון ובביטחון המזון של אזרחי ישראל, ויחד עם משרד החקלאות נפעל לפתח את התעשייה המקומית שתמשיך לתת מענה בכל תרחיש."

ערבות הדדית במושבים! 

‏חברי מושב פרי גן הביאו מגילה לחברי היישוב שלומית שנחלצו לעזרתם בשבת השחורה ב 7.10 וכתבו עליה:  

‏"והימים האלה נזכרים ונעשים  

‏בכל דור ודור, משפחה ומשפחה.. " 

‏לאחינו אנשי שלומית,  

‏בכבוד של לוחמים ואהבת אדם, 

‏הצלתם אותנו והפכתם את הפור, 

‏נזכור לעד משפחת פרי גן". 

מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״מרגש אותי בכל פעם מחדש לראות את הערבות ההדדית והכרת הטוב בין קהילות המושבים."

אושרה תקנה לקיום הצבעה אלקטרונית באגודות השיתופיות

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, חתם על תקנות המתאימות את עבודת האגודות לעידן החדש ולמצבי חירום לניהול בעת המלחמה 

לאחר עבודה מאומצת של תנועת המושבים יחד עם רשמת האגודות השיתופיות, עו״ד טלי ארפי-כהן, אושרה התקנה להצבעה אלקטרונית באגודה שיתופית. שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, חתם על תקנות המתאימות את עבודת האגודות לעידן החדש ולמצבי חירום לניהול בעת המלחמה. 

היתרונות שבהצבעה האלקטרונית מתחדדים, למרבה הצער, בעקבות מלחמת חרבות ברזל ומצב החירום שבעקבותיה, אשר הביא לכך שתושבים של עשרות יישובים, המאוגדים כאגודות שיתופיות, פונו ממקומם, אחרים גויסו למילואים ורבים לא שבו לביתם. חברי אגודות אלו, עד כה, לא היו נגישים להצבעות פיזיות. לפיכך ההצבעה הדיגיטלית תאפשר להם להשתתף בקבלת ההחלטות המכריעות הניצבות בפניהם והמשיך את הפעילות הכלכלית והניהולית החשובה של האגודה. 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: "אנו מודים לשר הכלכלה ולרשמת האגודות השיתופיות על הנכונות להירתם לטובת הסדרת התקנה להצבעות אלקטרוניות. מדובר בבשורה גדולה למושבי העוטף והצפון, אשר בימים אלו נמצאים בתקופתם הקשה ביותר וכל תמיכה חשובה ומשמעותית עבורם מאוד. כעת ניתן לאגודות כלי ניהולי משמעותי שיקל עליהן לנהל את האגודות בשגרת החרום בה אנו נמצאים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן