יבול שיא
הרפת והחלב
איציק שניידר תמונה טובה

עתירות לבג"צ נגד הצו ליבוא חלב פטור ממכס

3 דק' קריאה

שיתוף:

מועצת החלב, התאחדות יצרני החלב ואגודת עזיזה עתרו לבג”צ נגד "צו להריסת משק החלב," כהגדרתן * "כניעה לרשתות השיווק והיבואנים" * כך מגדיר יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, את החלטת שר האוצר

בעקבות הצהרת שר האוצר בשבוע שעבר, הגישו מועצת החלב, התאחדות יצרני החלב ואגודת מגדלי הצאן בישראל (עזיזה) ביום שני השבוע שלוש עתירות לבג״צ בדרישה לבטל את החלטת האוצר.

בעתירה חושפים העותרים את המניפולציות שעשו בעלי עניין מקרב רשתות השיווק והיבואנים, על מנת לייצר אווירה של מצב חירום, שבגינו יש צורך לבטל את ההגבלות על ייבוא חלב, תוך הפרה בוטה של כלל ההסכמים עליהם חתומה המדינה מול משק החלב. עד לחתימה על הצו הושת 40% מכס על החלב המיובא. נודע כי רשת רמי לוי וחברת ויליפוד הביעו נכונות לייבא חלב לישראל, במידה והמכס יוסר.

בין הדברים עליהם מציעים העותרים:

1. רשתות השיווק יצרו מצב של חוסר מדומה בחלב בפיקוח וגם שקיבלו פניות לא הגדילו את ההזמנות.

2. הצו שפרסם השר מאפשר ייבוא של כל סוגי החלב, כולל חלב עיזים, ולא רק חלב בקר, ללא מגבלה על האריזה ואחוז השומן, דבר הממחיש כי אין מטרתו לענות על צורך במוצר חלב 1 ליטר בקרטון אשר נמכר במחיר מפוקח ואשר נטען כי נוצר בו חוסר.

3. תהליך קבלת ההחלטה התקבל ללא כל תהליך מנהלי תקין ותוך התעלמות מכלל ההערות שהוגשו, כולל במכתב חריף שהוציא שר החקלאות, שהינו המשרד האמון על משק החלב.

כזכור, עוד טרם חתימת הצו עדכנה מועצת החלב את משרד האוצר והחקלאות כי מחלבת רמת הגולן תגדיל את יצור החלב שבפיקוח דבר שנתן מענה לכלל הביקושים במשק.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "החתימה החד צדדית על הצו המסיר את המכס ופותח את ייבוא החלב הניגר – הינה פעולה תקדימית ולא אחראית ובעיקר כניעה לרשתות השיווק והיבואנים שכן אין כלל מחסור בייצור חלב בישראל. ההחלטה בעלת השלכות רוחב אדירות העלולות לפגוע בחקלאי הישראלי המתיישב בפריפריה, מחזיק אדמות סמוכות לגדר הגבול ומשתתף במאמץ הלאומי לשמירה על בטחון המזון. המהלך המתעדף את החקלאי הפולני על זה הישראלי מייצר חוסר יציבות בתקופה מאתגרת מאוד לחקלאות הישראלית.

"על ממשלת ישראל לתמוך בייצור המקומי, להבטיח את הייצור החקלאי הישראלי ולשמור על ביטחון המזון ולא לפעול באופן חד צדדי ולפגוע במפעל חיים בני עשרות שנים לטובת החלטות פופוליסטיות."

איציק שניידר, מנכ”ל מועצת החלב: “מדובר בצו שישרת את היבואנים ובעלי הרשתות ששוב יעשו קופה על חשבון הציבור תוך פגיעה אנושה במחלבות, בייצור המקומי ובביטחון המזון. אגף התקציבים עשה טעות שהמליץ לשר להפר הסכם חתום עם ענף החלב. פעם הסכם עם האגף היה משהו משמעותי, מהיום אין סיבה לחתום על הסכמים שכעבור חודש מופרים בצורה גסה."

לעתירות שהוגשו באמצעות עו"ד שאול פלס צורף מכתבו של שר החקלאות, אבי דיכטר בו נכתב: "קיבלתי בתדהמה את הודעתך בתקשורת אודות כוונתך לבטל את המכס על חלב מבלי לקיים עימי ועם הגורמים המקצועיים במשרדי היוועצות מסודרת כנדרש, וזאת מתוקף היותי השר האחראי על ענף החלב. הנני פונה אליך בזאת בבקשה כי תחזור בך מצעד חסר תקדים זה שיש בו בכדי לפגוע בצורה לא מידתית בענף החלב, בפריפריה ובהתיישבות."

עוד נכתב, כי: "לא קיימת בעיה של קיבולת ייצור במחלבות והבעיה נעוצה בכשלים אחרים ובעיקר, ככל הנראה, מכשלים הנובעים מההסדרים שבין המחלבות לרשתות השיווק. מדובר במצג שווא לפיו ישנה בעיה בקיבולת הייצור, וכך גם לא קיימת כל בעיה באספקת חלב גולמי למחלבות. מהלך זה יביא לפגיעה במחלבות הקטנות אשר יכולת המיקוח שלהן למול רשתות השיווק הינה אפסית."

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה, כי: "שוק החלב הוא שוק מתוכנן. כניסת חלב מחו״ל לישראל תפר את האיזון ועלולה ליצור מצב של עליית מחירים ולא ירידת מחירים. בישראל קיימים עודפי חלב גולמי ועודף כושר ייצור. מה שחסר זו הוודאות לכלל העוסקים בענף בכדי להמשיך ולייצר חלב מפוקח ומוצריו. בישראל כושר הייצור גדול מהביקוש בכ20%, ולכן אין צורך כיום בפתיחה נוספת של השוק לייבוא.

"הצו הנוכחי אינו מגדיר כי החלב המיובא יהיה חלב מפוקח. על כן אין ביטחון שהחלב המיובא יימכר במחיר מפוקח לצרכן. פתיחת הייבוא הנוכחי הינה בניגוד להסכם שנחתם עם המחלבות בחודש מאי 2023, שמטרתו הייתה להקנות את הוודאות לענף וביניהם החקלאים שמרכז חייהם באזורי פריפריה מרמת הגולן והגליל בצפון, דרך עוטף עזה ועד לערבה בדרום."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן