יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 11 30 104243

ייפוי כוח מתמשך / צוואות וירושות

2 דק' קריאה

שיתוף:

מעגלי חיים ­- התארגנות משפטית

מלידתנו עד מותנו, מזמן לנו מעגל החיים מפגשים ואירועים. במשפחה הגרעינית והמורחבת, בחברויות, לימודים, עבודה, טיולים ואירועים הנקרים בדרכנו. כאלה שכיף להיות בהם וכאלה שפחות. אנחנו חלק מחברה, אך כל אחד מאיתנו הוא גם לעצמו וענייניו. כיום, לכל אדם הזכות והאפשרות לתכנן את העתיד ולהחליט בהווה מה יקרה איתו מבחינה רפואית, אישית ורכושית אם יגיע למצב בו לא יוכל לקבל החלטות בעצמו, כמו גם מי יירש את עיזבונו לאחר לכתו.

בסיר הלחץ שנמצא על האש, לא זה על הכיריים עם הסלק, אלא הפנימי, עולות לנו מעת לעת המחשבה "אוי, צריך לערוך צוואה/ייפוי כוח מתמשך, אבל מאיפה מתחילים?"

השיחה עם בני המשפחה לא תמיד פשוטה לנו, לפעמים גם כשמערבים אחרים. איך ניגשים לזה?

הנה כמה נקודות שיאפשרו להסתכל על כל עניין ומסמך ולראות מה יוצרים ממנו –

  1. ייפוי כוח מתמשך – זהו מסמך אישי הנוגע לענייני רכוש וכספים, עניינים רפואיים/בריאותיים ועניינים אישיים. כל אדם יכול לקבוע היום כיצד יפעל למענו אדם שהוא סומך עליו, אם יעלה הצורך בעתיד כשלא יוכל לקבל החלטה בעצמו. עריכת המסמך מאפשרת שרצונותיו של אותו אדם, בין  אם בעניינים רפואיים או בעניינים הרכושיים והאישיים, ייושמו ע"י מיופה הכוח שלו, בהתאם להנחיות המקדימות והסמכות מפורשות שציין אותו אדם במסמך.

נקודות למחשבה:

א. עניינים רכושיים – אם נגיע לאי כשירות, מה ניתן לעשות ומה נרצה שיעשה עם הרכוש שיש ומה לא. לדוגמא: איך לפעול ולנהל את חשבון הבנק (כספים בעו"ש/חסכונות/פיקדונות/תיק השקעות). באיזה אופן להשקיע השקעות חוץ בנקאיות, קופות גמל קרנות השתלמות, ביטוח חיים, נדל"ן (למכור/להשכיר) ועוד.

ב. עניינים רפואיים – ההנחיות בענייני הבריאות מאפשרים למתן מענה מהצוות הרפואי שיתאים לרצונות שלנו ולמיופי הכוח שלנו את האפשרות לנהל שיחה ולקבל מידע. המסמך הוא חלק בלתי נפרד מייפוי הכוח המתמשך, אך עומד גם בפני עצמו.

ג. עניינים אישיים ­– מה קורה עם ילדים  או אחרים שתחת חסות הממנה. איך דואגים לטיפול ברווחת ואיכות חייו. בחירת מקום מגורים עבורו (בבית או בדיור חוץ ביתי), טיפול בנכסים ושמירה על אורח החיים התרבותי ועוד.

*ייפוי כוח מתמשך ניתן לערוך ע"י עורכת/ך דין שהוסמך ע"י האפוטרופוס הכללי.

  • צוואה – כשאין צוואה, בא החוק וקובע את היורשים – בת/בן זוג וילדים. פעמים רבות, משפחות מוצאות עצמן בסכסוכי רכוש, הנובעים מרצון לרשת חלק מרכושו של נפטר, שלא כתב צוואה בחייו – לדוגמא, ידוע/ה בציבור מול ילדיו של הנפטר.

עריכת צוואה מאפשרת לדאוג כלכלית ליקרים לנו. בני זוג, ילדים או קרובים אחרים. צוואה מאפשרת מתן הנחיות גם במקרים מיוחדים – בעקבות גירושים, זוגיות שנייה כשיש ילדים משני הצדדים, דאגה לילד/קרוב עם צרכים מיוחדים.

  • "אי הארכת חיים באופן מלאכותי" – חוק החולה הנוטה למות – הנחיות רפואיות לאדם המעוניין לתכנן מראש את סוף חייו ולקבוע אילו טיפולים רפואיים יקבל או ימנע מלקבל, אם יחשב כ"חולה הנוטה למות".
  • סעיף "אריכות ימים" בחשבון הבנק – מאפשר לשותף בחשבון הבנק (לדוגמא בני זוג) להמשיך ולנהל את החשבון גם כאשר אחד מבעלי החשבון – השותף האחר, נפטר. ללא הסעיף במצב שבו אחד השותפים לחשבון נפטר, יוקפא החשבון ולא תהיה אפשרות לשותף שנותר בחיים, להשתמש בכספים עד לקבלת צו ירושה/צו קיום צוואה מהרשם לענייני ירושה.
  • מוטב בקרן/קופה/ביטוח מול יורש  – מי גובר? מוטב המצוין בפוליסה, גובר על יורש. כספים אלו נקראים "לבר עיזבון" (מחוץ לעיזבון). מומלץ לבדוק את פוליסות הביטוח, לבדוק ולוודא מי מצוין כמוטב, לערוך שינויים ככל ומעוניינים בכך. יאמר כי ניתן להתנות על האמור באמצעות הוראה בצוואה.

משתתפת בצער המשפחות השכולות ובכאבן של משפחות החטופים והנעדרים

     ספי מנור, עורכת דין ונוטריון

     054-9980400

safimanor@gmail.com    

קיבוץ הזורע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן