יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 122493589

"עלות השחר". לא רק שיקולים ביטחוניים?

3 דק' קריאה

שיתוף:

ב"שומר חומות" טענו באופוזיציה, שלמבצע היו גם שיקולים פוליטיים. ועכשיו? * רוחות סוערות במועצה האזורית מטה יהודה

הביקורת המופקרת שהשמיעה האופוזיציה 

איך, בדרך מתוחכמת, מעוררים דיון באפשרות שלהחלטה של קברניטי המדינה לצאת למבצע "עלות השחר" התלוו גם שיקולים פוליטיים? כי מבצע מוצלח שווה יותר קולות בקלפיות? למשל כמו שעשה עמית סגל, שצייץ בשישי: "האופוזיציה הנוכחית תעשה מעשה פטריוטי ראוי במבצע 'עלות השחר', אם תימנע מהביקורת המופקרת שהשמיעה האופוזיציה אשתקד במבצע 'שומר חומות'". לראייה צירף סגל לציוצו, צילום של שתי ידיעות מאשתקד, אחת מוואלה, שהכותרת שלה: "ביקורת בגוש המתנגד לנתניהו, השיקולים הביטחוניים מתערבבים עם הפוליטיים". וידיעה נוספת: "ליברמן: 'תכלית המבצע לסכל ממשלת שינוי'". במאמר פרשנות שפרסם סגל באותו יום בN12- כתב: "אשתקד, במהלך 'שומר חומות', נקטו לפיד וחבריו מדיניות לא ראויה, כאשר האשימו את ממשלת נתניהו-גנץ בשיקולים פוליטיים. יהיה ראוי שלמרות הפיתוי, יימנעו באופוזיציה הנוכחית מהשמעת טענות דומות כלפי ממשלת לפיד-גנץ". רוצה לומר: בוודאי שישנם שיקולים פוליטיים, אבל אני מציע לא לעסוק בהם בשלב הזה.  

הדברים גררו כמובן שפע תגובות, לכאן ולכאן. "לפיד נכנס למלחמה רק בגלל הבחירות הקרובות!! יעשה הכל כדי שהלפידיסטים ימשיכו לבחור בו" (רינת). "די עמית, תנוח. תן לצה"ל לעבוד. די עם פוליטיקה". (משה). "לא מאחל שלפיד ייכשל, אבל יותר טוב ביבי בשלטון" (רוני). "סגל – זה לחם בשבילך. אתה מקווה שלפיד ייכשל – אה?" (יוסי). וכן הלאה. 

הקטע הזה נכתב כשמבצע "עלות השחר" בעיצומו. יהי רצון שהוא יסתיים במהרה ובהצלחה, במצב שהג'יהאד האסלאמי ספג מכה קשה, בלי אבדות מיותרות אצלנו ועם מיעוט אבדות מיותרות אצלם. ואם כתוצאה מכך גם יהיו יותר ישראלים שיצביעו לפיד גנץ, זה לגמרי בסדר. לא רק לביבי מותר.  

שום דבר לא השתנה? 

סוער במועצה האזורית מטה יהודה. בסוף יולי פרסם ערוץ 13 שתי כתבות על הנעשה במועצה והיא הוגדרה על ידי הכתב יוסי אלי "המועצה האזורית המושחתת ביותר בישראל". הכתבות התייחסו בעיקר לתקופתו של ראש המועצה הקודם משה דדון, שישב שנתיים בכלא בשל עבירות שוחד ושיבוש מהלכי משפט. דדון נכנס לכלא בסוף 2018 בעקבות הסדר טיעון עם הפרקליטות, במסגרתו נגזרו עליו 47 חודשי מאסר מהם ריצה כאמור 24 חודשים בלבד. בתחילה יוחסו לו גם עבירות מין בעובדות כפופות לו אך הן נמחקו במסגרת הסדר הטיעון.  

ב-2018 נבחר לראשות המועצה ניב ויזל מנתיב הל"ה הממלא מאז את התפקיד. הטענה המרכזית בכתבות היא, שעובדים שדיווחו על השחיתות של דדון פוטרו כנקמה ומצאו את עצמם נרדפים ומאוימים, ואילו מי ששיתפו אתו פעולה ממשיכים לעבוד כרגיל וחלקם קודמו בתפקיד. במועצה השתרשה "תרבות ארגונית רקובה" קובע הכתב, אבל למעשה לא מספק ראיות לטענה החמורה הזו ובכך עושה עוול לראש המועצה ויזל.   

היה לכך המשך. שבוע לאחר הפרסום בערוץ 13, התייחס אליו עורך המקומון של מטה יהודה "בקיצור", יובל רובין.  הכתבה של רובין חוזרת על הטענות של יוסי אלי ונראה שהוא לא ממש מסתייג מהן. למשל הכותרת שנתן לכתבה: "ערוץ 13: מטה יהודה היא המועצה האזורית המושחתת ביותר בארץ". העורך, לו היה רוצה, היה יכול לאזן את הטענה הקשה הזו עם התגובה של המועצה, נניח בכותרת משנה, אבל הוא בחר להשאיר את תגובת המועצה לקצה הרחוק של הטקסט. נאמר בתגובה, שערוץ 13 עוסק בפרשה מלפני 7 שנים, שהמועצה מאז "עלתה על דרך חדשה ופועלת ביתר שאת בשמירה על מנהל תקין", וכי מדובר ב"ניסיון להטיל דופי בצורה מגמתית וחמורה בשמה הטוב של המועצה ושמם הטוב של העובדות והעובדים בה". 

מובאות גם תגובות של חברי מליאת המועצה, בהם שני קיבוצניקים. דוד מלול חבר צובה כותב: "אין שום דמיון בין הכותרת של הכתבה בערוץ 13 ובין המציאות שאני חווה בארבע השנים האחרונות. הכתבה הכתימה מאות עובדים טובים, ישרים ונאמנים ועשתה להם עוול גדול". אבי פליישמן מהראל: "מטרת הכתבה היא לפעול לטובת צד במערכת הבחירות לראשות המועצה שכבר החלה, ובמקביל לפגוע בניב, ראש המועצה המכהן… בוודאי שבניהול של גוף גדול כזה ישנן גם טעויות ויש לתקנן, אך מכאן ועד מחול השדים שהכתבה מנסה לחולל המרחק רב ולא מציאותי". ל"זמן קיבוץ" אומר פליישמן: "הכתב של ערוץ 13 אומר בכתבה, ואני מצטט: 'שום דבר לא השתנה במועצה האזורית מטה יהודה'. זו אמירה שקרית, שאסור לעבור עליה לסדר היום. כי מה זה אומר ששום דבר לא השתנה? שהשחיתות נמשכת, שנמשכת פגיעה בנשים שעובדות במועצה ועוד. אני חושב שצריך להגיב על הטענה הזו בחומרה, כולל נקיטת הליכים משפטיים". מספר מגיבים ציינו, שמטה יהודה זכתה לאחרונה מספר פעמים בפרס המנהל התקין מטעם משרד הפנים. 

גם לזה היה המשך. השבוע מדווח "בקיצור", שנציג קיבוץ רמת רחל במליאת המועצה וחבר הנהלתה, דוד דרומלביץ', פנה לראש המועצה ויזל, בדרישה לנתק את הקשר עם המקומון. "לאור חומרת המעשה", כתב דרומלביץ', "אני מבקש ממך להשהות עד לדיון, את כל פרסומי המועצה בעיתון". עורך העיתון עונה, ש"השמעת ביקורת עניינית היא נשמת אפה של חברה דמוקרטית ומתקדמת ומי שיוצא בקריאה לחרמות ונידויים, כנראה שאינו מעוניין בחברה כזו". 

סוער במועצה האזורית מטה יהודה. יש מי שמזהים ביוזמה להפקת הכתבה בערוץ 13, אקורד פתיחה בהתמודדות על ראשות המועצה, שאמורה להיערך בשנה הבאה. הנחת העבודה היא שייעשה ניסיון להשיב לתפקיד ראש המועצה חבר מושב. המושבניקים הם הרוב במטה יהודה, הקיבוצניקים מיעוט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן