יבול שיא
הרפת והחלב
IMG 20230715 WA0000

הקמת שוק סיטונאי בצמוד למתחם קריית התעופה

2 דק' קריאה

שיתוף:

פרוטוקול דיון מיום כ"ד בתמוז התשפ"ג   13.07.2023

מקום המפגש: משרדי ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, ואח"כ סיור הכרות עם השטח במתחם קריית התעופה.

מטרת הפגישה: הצגת התכנית המוצעת להקמת מתחם שוק סיטונאי, אחסנה ולוגיסטיקה, בצמוד לקריית התעופה.

משתתפים:

ח"כ משה אבוטבול – סגן שר החקלאות

דניאל לופס – עוזר סגן שר החקלאות

שמעון סוסן – ראש המועצה האזורית חבל מודיעין

הרצל קרן – מזכיר איגוד משווקי הפירות והירקות

מאיר יפרח – מזכיר ארגון מגדלי הירקות

שלמה גולד ועדי בורקין – שותפים בייזום התכנית ונציגי היישובים הכפריים הגובלים

אילן איזן, אלה מנהיים – עורכי התכנית, משרד א.ג. איזן אדריכלים ובוני ערים בע"מ.

עיקרי הסוגיות שעלו בדיון:

שמעון סוסן: מברך את סגן השר על שנאות ללמוד מהשטח על הפרויקט להקמת שוק סיטונאי שיזמה המועצה האזורית. התכנית שבנדון נדונה ואושרה ע"י הוועדה המקומית חבל מודיעין, ומצפה לקידום סטטוטורי במסלול שייקבע. המועצה רואה בפרויקט חשיבות עליונה בראייה האזורית והארצית ומוכנה שינוהל תוך חלוקת הכנסות מארנונה בין רשויות מקומיות רלוונטיות. המועצה נכנסה לפרויקט בתיאום ובשיתוף היישובים המחזיקים בקרקע בה מוצעת התכנית.

משה אבוטבול: גן השר שמח לבקר במועצה ולבחון מקרוב יוזמות מקומיות שיש בהן ברכה לציבור החקלאים בארץ, כמו לכלל תושבי המדינה. סגן השר העלה סוגיות שונות הקשורות בקידום פרויקט מסוג זה כבסיס לדיון.

הרצל קרן: הבהיר כי ב-2006 נסגר השוק הסיטונאי בתל אביב והועבר למקום זמני, בשטח קטן בהרבה, מתוך כוונה לחדש את פעילות השוק הסיטונאי תוך 3 עד 5 שנים במקום חדש אחר, על פי צרכים עדכניים. המהלך לווה בשורה של החלטות ממשלה, שהדגישו את הצורך בפעילותו של שוק סיטונאי מסוג זה. במצב הנוכחי מתקיימת פעילות דלה ומצומצמת באזור מחנה צריפין. מצב זמני קשה ובעייתי שיש לשנות בלוח הזמנים הקצר האפשרי.

מאיר יפרח: הבהיר את חשיבות הקמת שוק סיטונאי ואת התועלות שעשויות לצמוח ממנו לטובת כלל החקלאים והציבור הרחב, וכמכשיר למיתון יוקר המחיה בכל הקשור למחירי התוצרת החקלאית.

אילן איזן: הציג את תפיסת התכנון המוצע, הכולל שימושים לשוק סיטונאי ולשטחי אחסנה ולוגיסטיקה כשימושים נלווים ותומכים, בצמידות דופן למתחם קריית התעופה, תוך ניצול תשתיות קיימות, בדגש על נגישות מעולה. התכנית המוצעת נשענת על עקרונות התמ"מ 21/3 להרחבת אזורי תעסוקה קיימים. התכנית מתוכננת כמרובת תועלות, באופן שישרת גם את קריית התעופה הנוכחית, בכלל זה הקמת מתחם חנייה וחיבור באמצעות גשר הולכי רגל עם תחנת הרכבת המוצעת ממערב לדרך מס' 46, העשויים לשרת את הפעילות התעסוקתית באזור, ואת ציבור התושבים (שוהם והיישובים החקלאיים הגובלים). נשמרת האפשרות, על פי בדיקות שייעשו בהמשך, להקים במקום מסוף רכבתי, אשר יוכל לשרת את האזור ואת השוק הסיטונאי.

פרויקט מסוג זה יוכל להתממש בלוח זמנים קצר בהרבה אם משרד החקלאות יראה בו פרויקט בעל חשיבות לאומית, ויפעל בהתאמה.

משה אבוטבול: סגן השר סיפר על פרויקטים דומים שביקר בהם במקומות שונים בחו"ל, והצביע על תרומתם לרווחת תושבי האזור והמדינה בה קמו. באותם פרויקטים נקבעו שימושים מגוונים שנתנו מענה כולל לשוק הסיטונאי ולחוויית הביקור בשוק, בהם שימושים חקלאיים, תיירותיים, פיננסיים ועוד.

הוחלט:

סגן השר התרשם מהצורך ומהחשיבות של הפרויקט המוצע, ולאור זאת ביקש לפעול כדלקמן:

1. סגן השר יעדכן את השר אבי דיכטר ואת מנכ"ל המשרד אורן לביא במפגש, ועל חשיבות אימוץ והתנעת תוכנית זו ככל שיידרש. לאחר השלמת חומרים נדרשים, יבקש לכנס במשרדו בהקדם האפשרי דיון בנושא, בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים במשרד החקלאות, וכן הנוכחים בדיון, לגיבוש מתווה ברור ומוסכם של קידום ההליך התכנוני ולפעול להסרת חסמים בנושא קידום התוכנית בהתאם להנחיות השר והצוות המקצועי במשרד.

2. יזמי התכנית יעבירו לסגן השר מידע משלים אודות החלטות של גורמים רגולטוריים שונים שהתקבלו בעבר סביב הנושא, שיסייעו להבנה מעמיקה של הנושא ויתרמו לחיזוק הדרישה בעניין.

רשמה: אלה מנהיים 13.7.2023

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן