יבול שיא
הרפת והחלב
ירקות

חשיבות שימור עצמאותה של ישראל בייצור מזון

2 דק' קריאה

שיתוף:

במדינות רבות הבינו שעליהם לתת מענה למצב בדרך של עידוד וסבסוד החקלאות בתחומן, במדינת ישראל עושים את הדבר ההפוך, כך שכל החלטה המתקבלת כאן גורמת להרס החקלאות והחקלאים הישראלים

עפ"י כל תחזית הצורך בהגדלת כמות המזון במדינות העולם יגבר עם השנים וזאת לאור הגידול באוכלוסייה, מחד, ולאור משבר האקלים הפוקד את כדור הארץ המקשה על יכולת זו מאידך.

כיום יש לא מעט מדינות התלויות במדינות אחרות באספקת המזון וכל משבר המתקיים במדינות המספקות להן את המזון, גורם למשבר פנימי באותן מדינות שבמקרה הטוב נאלצות לשלם כסף רב לאותם מוצרים ובמקרה הגרוע לוותר על מוצרים אלו.

דוגמא טובה לכך היא משבר המלחמה באוקראינה שהוכיח עד כמה מדינות לא מעטות שהיו תלויות באספקת המזון ממדינה זו נפגעו.

כמובן שכאשר אנו מדברים על ייצור מזון, אנו מתכוונים בעיקר על מוצרי החקלאות.

כאשר במדינות רבות הבינו שעליהם לתת מענה למצב זה בדרך של עידוד וסבסוד החקלאות בתחומן, במדינת ישראל עושים את הדבר ההפוך, כך שכל החלטה המתקבלת כאן גורמת להרס החקלאות והחקלאים הישראלים.

כמובן שטענות החקלאים ונציגיהם נפלו על אוזניים ערלות.

ממשלת ישראל ממשיכה את תוכנית חיסול מכסי המגן, ובמקביל אינה מעבירה, כהבטחתה בעבר, את  התמיכות הישירות לחקלאים והתוצאות כבר ניכרות בשטח.

ענף השום חוסל לחלוטין ומדינת ישראל תלויה אך ורק ביבוא שום מסין – וברור לחלוטין כי כאשר הסינים יזהו את העובדה שאין לשום שלהם מתחרים בישראל, מחירו של השום הסיני יעלה פלאים ולאזרחי ישראל לא תהיה כל אלטרנטיבה.

כבר כיום אנו מזהים ירידה חדה בכמות מזרעי העגבניות, וזאת לאור העובדה שהעגבניות הישראליות אינן מסוגלות להתחרות עם העגבניות הטורקיות, שעלות גידולן זולה בצורה משמעותית, בעיקר בגלל עלות מים ועובדים זולה מאוד. האם ביטול מכסי המגן הוזיל את המוצרים לצרכנים? התשובה לכך שלילית לחלוטין. מחיר הדולר כיום הינו 3.85 ₪ ואזרחי ישראל נאלצים להסתפק בסחורה שאינה איכותית, סחורה שכמעט אין לגביה פיקוח של שאריות חומרי הדברה ע"י השירותים להגנת הצומח.

לחקלאים ונציגיהם יש בעיה קשה להסביר לציבור, כי הרעיון של יבוא חופשי ללא מכסי מגן אינו משרת אותם אלא ההיפך הוא הנכון. הסיבה לכך קשורה לבעיית יוקר המחייה והאמירה הפופוליסטית כי פתיחת השוק ליבואנים תפתור להם את הבעיה, נקלטת, הגיונית, טוב יותר ע"י האזרחים.

ברור לנו כי במוצרים לא מעטים האמירה הנ"ל נכונה, מה שלא נכון לגבי המוצרים החקלאיים.

מה שמעניין את הפוליטיקאים זה אך ורק הפופוליזם הזול שנקלט טוב יותר בציבור, גם אם תוצאותיו השליליות ניכרות לעין.

למשל, המחסור בעגבניות השורר בשוק כיום הוא תוצאה של מדיניות קלוקלת שגרמה לצמצום המזרעים, ומשמש את הפוליטיקאים דווקא להוכיח כי מדיניות היבוא צודקת והכרחית, שהרי 'הנה הוכחנו כי החקלאים הישראלים אינם מסוגלים לספק את כל תצרוכת המדינה'.

לאור האמור, המסקנה היחידה הינה כי עלינו לנהל מאבק בלתי מתפשר כנגד מקבלי ההחלטות הקובעים את מדיניותם עפ"י שיקולים פוליטיים צרים וללא עבודת מטה מסודרת המביאה בחשבון את ההשלכות הנוגעות להחלטותיהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן