יבול שיא
הרפת והחלב
שום צילום יונתן האודר

משרד החקלאות יתמוך במגדלי השום היבש בכ-3 מיליון ש"ח

2 דק' קריאה

שיתוף:

במטרה לנסות לבסס את יכולת הייצור המקומי, זאת באמצעות עידוד החקלאים לזרוע שום בעונה הנוכחית

משרד החקלאות פתח בתוכנית דחופה לעידוד זריעת שום בעונה הנוכחית (סתיו 2023) ולהשאיר את היבול לשיווק לשום יבש, ולשמור זרעים לזריעה בעונה הבאה. כך הודיע השבוע צביקה כהן, סמנכ"ל בכיר להשקעות ומיון במשרד החקלאות.

בהודעה שפירסם כהן נכתב כי: "משרד החקלאות רואה בדאגה רבה, את דעיכת ענף השום המקומי בעקבות הסרת ההגנה המכסית במרץ 2022 . והחשש כי הצרכנים יהיו תלויים לחלוטין בשום מיבוא כמעט בלעדי מסין.

"כאמור, ההגנה המכסית ירדה באבחה, אך עדין לא סוכמה התמיכה הישירה מול משרד האוצר. לאור זאת החליט המשרד החקלאות ופיתוח הכפר, לפעול בתכנית דחופה, במטרה לנסות לבסס את יכולת הייצור המקומי, זאת באמצעות עידוד החקלאים לזרוע שום בעונה הנוכחית (סתיו 2023) ולהשאיר את היבול לשיווק לשום יבש, ולשמור זרעים לזריעה בעונה הבאה. לצורך כך יעמיד המשרד תקציב של עד  3 מיליון שקלים לתמיכה ישירה. בנוסף יעמיד המשרד סכום נוסף של 250 אלף ₪, על מנת לייצר חומר ריבוי נקי מווירוסים.

"נוהל מסודר בנושא התמיכה הישירה, ניתן יהיה לפרסם, הכי מוקדם רק לאחר חגי תשרי, ואילו הזריעה אמורה להתחיל כבר בשבועות הקרובים. לאור זאת מצרף המשרד, כבר בשלב זה את עקרונות התמיכה הישירה, במטרה לאפשר למגדלים המעוניינים בתמיכה להתארגן בהתאם:

להלן עקרונות התמיכה הישירה:

1. יוקצה תקציב של עד 3 מיליון ₪ לטובת תמיכה ישירה לחקלאים, שיזרעו שום בעונה הנוכחיות, ויתחייבו לאסוף אותו רק כשום יבש, כולל השארת כמות מסוימת של שננות לצרכי ריבוי לעונה הבאה.

2. המענק לדונם לא יעלה על 3,000 ₪.

3. כתב אישור יינתן לחקלאים הזכאים רק לאחר פרסום קול קורא ושיפוט הבקשות במהלך שנת 2023. התשלום יבוצע בשתי פעימות בשנת 2024 בהתאם לפירוט הבא:

  • פעימה ראשונה בשיעור של 75% מהסכום בכתב האישור, תשולם בעת הוכחת איסוף שום יבש ,לא לפני חודש מאי 2024 (דוח ביצוע יבוצע על ידי המחוז).
  • הפעימה השנייה, תשלום לאחר הוכחת המגדל כי, השאיר כמות שננות של בין 15%- 20% לפחות, לזריעה בעונה הבאה, זאת באמצעות בדיקה של כמות השננות שלא הוכנסה לקירור  (דוח ביצוע יבוצע על ידי המחוז ומדריך שה"מ)

בהודעה צוין כי: "היקף התמיכה לכל מבקש תוגבל בשלב הראשון עד 200 דונם. היה וסך הבקשות לא יגיע ל-1,000 דונם, ניתן יהיה לקבל מענק עד היקף של 300 דונם למגדל. היה והביקוש הכולל יעלה על 1,000 דונם,  סכום המענק יופחת באופן יחסי בהתאמה לכל המגדלים, אך לא פחות מ-2,500 ₪ לדונם, במידה ועדין יהיה ביקוש גדול יותר יתבצע קיצוץ יחסי בסך הדונמים המבוקשים.

"נבהיר בנוסף כי הודעה זו אינה מהווה התחייבות לתשלום, ההתחייבות לתשלום תונפק רק לאחר פרסום נוהל התמיכה ושפוט הבקשות בוועדת התמיכות."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן