יבול שיא
הרפת והחלב
עופר ליברמן ומפת ניר עם

במצב הנוכחי לא ניתן לעבד את האדמות

2 דק' קריאה

שיתוף:

עופר ליברמן, האחראי על המשק החקלאי בקיבוץ ניר-עם סיפר לי שכיתת הכוננות בקיבוץ נלחמה בחירוף נפש מול המחבלים ויכלה להם. כל מי שחדר לקיבוץ – נהרג. לא היו הרוגים בנפש מאנשי כיתת הכוננות, ואולם חברי הקיבוץ פונו מבתיהם והועברו לאזורים רחוקים מקווי האש.

עופר ליברמן פונה עם בני משפחתו ובהם בתו הרבש"צית של הקיבוץ לבית מלון בצפון תל אביב.

ליברמן מסר לי שהאזורים החקלאיים בקיבוץ נטושים. "אנחנו מגדלים 200 דונם בננות, 200 דונם אבוקדו ו-500 דונם פרדס ואין מי שיטפל בשטחים האלה. אמנם יש לנו השקיה מרחוק, אך זה אינו ממצה את הטיפול בשטח החקלאי כולו".

אחד החקלאים הוותיקים בעוטף עזה הוא ניצן בן שושן, שעלה לישראל ב-1956 כנער בן 14, וכיום, בן 82, הוא עדיין פעיל במלוא כוחו בחקלאות במושב נתיב העשרה. ניצן בן שושן מגדל חרקים להדברה חקלאית ביולוגית.

עד כתיבת שורות אלה נמנו 21 הרוגים בנתיב העשרה, בהם גם הורים ובתם. ביום השני למערכה הקשה, פונו תושבי המושב לבית מלון בקיבוץ מעלה החמישה בהרי ירושלים.

ניצן, חדור רוח קרב עם תעוזה אישית, מסתובב בקיבוץ באפס מעשה ועז רצונו לצאת ולסייע למי שנזקק בשטחי העוטף. "יש לי אקדח ברישיון ואני מוכן לצאת ולהילחם. נשיא המדינה בא לבקר אותנו בבית המלון ואמרתי למזכירת הנשיא שאני מוכן לכל משימה שיטילו עלי, מהעברת תוצרת עד ניקוי בתי שימוש".

ניצן בן שושן מעסיק עשרה עובדים מתאילנד בשטחי הגידול בנתיב העשרה. "ביום שפרצה המערכה עשרת העובדים הזרים ברחו מהשטחים שלי ושמעתי שהם הגיעו לערבה התיכונה".

בן שושן מתבטא כך: "אם מלחמת יום הכיפורים הייתה דרגה 1 בסולם ריכטר, המלחמה הנוכחית היא 9 בסולם ריכטר. אנו חייבים מיד להקים גוף על מדינתי שיפעל ברוחו של העם הזה לדאוג לנושא הכלכלי של תושבי ישראל ולגייס את יהדות ארצות הברית להקים מחדש את הריסות יישובי עוטף עזה. אם לא נעשה כך, אין לנו יותר מה לעשות כאן. אלפים מתושבי העוטף לא יחזרו לחיות כאן בשום תנאי".

במשרד החקלאות מוטרדים מכך שעובדים בשרשרת האספקה לא הצליחו להגיע לשטחי העבודה, שכן חלקם גויסו בצו 8. נוצרה בעיה בהעברת תוצרת חקלאית טרייה לרשתות המזון ולאזורי המכירה במדינה.

המשרד מסר שמשק החלב בעוטף עזה ספג פגיעה קשה. רפתנים נרצחו, פרות רבות מתו מפגיעת רקטות וחמש רפתות חלב ספגו מכה קשה שגרמה להריסתן. עם זאת לדברי משרד החקלאות יש מלאי של ביצים, חלב ופטמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן