יבול שיא
הרפת והחלב
משה ברוקנטל

יבול שיא בשנת שיא לאבוקדו

3 דק' קריאה

שיתוף:

"מאזור סובב כנרת ועד עוטף עזה פרוסים 150 אלף דונם של אבוקדו" ● "בשנת 2022 עברו לרצועת עזה 9000 טונות אבוקדו"

חודשים שחקלאות עוטף עזה וזו שבצפון המדינה נפגעה קשה מאז השבת הארורה של ה-7 באוקטובר.  והינה, קרן אור בחשיכה הנוראה שירדה על המדינה – פרי האבוקדו רשם את שיא השיאים: 250 אלף טון פרי.

מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים משה ברוקנטל מציין בריאיון מיוחד ל"אבוקדו שיא" שהפגיעה בגידולים בדרום הארץ ובצפונה לא השפיעה במישרין על גידול האבוקדו. "נוצר מחסור חמור בכח אדם בכל הארץ והגישה למטעים צמודי גדר בדרום ובצפון הייתה אמנם מוגבלת, אך הפרי נקטף בזכות תושייה ואומץ ליבם של המגדלים וההתגייסות של אלפי מתנדבים שהבינו את גודל השעה ואת חשיבותה של החקלאות. אין חשש מפני מחסור בפירות בשווקים". עם זאת, מגלה ברוקנטל שבחלקות צמודי גדר לאורך גבול לבנון לא נקטף פרי משטח של 4200 דונם.

ברוקנטל מציין כי "מאזור סובב כנרת ועד עוטף עזה פרוסים 150 אלף דונם של אבוקדו וגם קיבוצים השתלבו בגידול אבוקדו ומדובר במאות חקלאים". חקלאים ברחבי הארץ הבינו שאבוקדו הוא ענף חזק ומצליח והרחיבו את שטחי הגידול שלהם. הייצוא רשם תשואות ראויות וזה שינה את דפוסי החשיבה של עובדי האדמה.

מנהל ענף הפירות מזכיר כי לפני 10-15 שנה היו קשיים בגידולי שדה: "הכותנה שהייתה גידול דגל ירדה מהפרק ועימה חמניות, חימצה (חומוס) ואבטיח לפיצוח. ההכנסות מהגידולים האלה היו נמוכות ונוצר חשש גדול ממה שעלול לקרות בהמשך. בל נשכח שבמשקי הדרום היו באותה עת שטחים גדולים של כותנה וחמניות, כאשר האבוקדו בשנת 2001 השתרע על 63 אלף דונם והפרי הגיע ל-65 אלף טונות ולא יותר".

עד כמה התרחשו בשטח השינויים בהיקפי הגידול תעיד העובדה שבשנת 2022 רשם הענף 190 אלף טונות פרי, פי שלושה לעומת 20 שנה קודם לכן.

"רוב השנים מחירי האבוקדו גבוהים ומעניקים תשואה טובה מאד למגדלים. צריכת הפרי לנפש היא שמונה-תשעה קילוגרם בשנה והענף משקיע מיליון וחצי שקלים במסע קידום מכירות בשוק המקומי במטרה להגיע לצריכה לנפש של שנים עשר קילוגרם בשנה".

ברוקנטל מציין בסיפוק רב שבשנת 2023 הגיע הייצוא לאירופה וגוש רוסיה למאה אלף טונות "ואנחנו מייצאים גם לאוקראינה, השרויה במלחמה". ענף האבוקדו בנוי על זנים ירוקים טובים – אטינגר, גליל, ריד ופוארטה. "בארץ אוהבים מאד את הזנים האלה בעיקר בזכות הטעם המיוחד והעובדה שהם יותר בשרניים. הזן המיוצא האס טעים יותר על הציבור בעולם".

מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים מציין ש"הרבה שטחי גד"ש ברחבי הארץ, עברו לגדל אבוקדו. מח"ע (משקי חבל עזה) ניצבים בראש עם 4000 דונם.

משה ברוקנטל מציין שענף האבוקדו נמצא בצמיחה אדירה. "השנה היא שנת שיא של כל הזמנים. רבע מיליון טון, לעומת 150 אלף טונות אשתקד. השיא הקודם היה לפני שנתיים – 210 אלף טונות. שולחן מגדלי האבוקדו פועל במגוון דרכים לחיזוק ופיתוח הענף, גם בקידום מחקרים חקלאיים יישומיים בהשקעה של 5 מיליון שקלים לשנה. "נעשים מאמצים לפתוח שוקי יצוא חדשים ברחבי תבל, לרבות המזרח הרחוק. לאורך חמש שנים הושקעו מאמצים גדולים לשווק אבוקדו לשוק היפני. לפני שלוש שנים החל הייצוא לשם. שנה ראשונה הייתה הצלחה. בשנה השנייה קצת פחות ואנחנו ממשיכים, כאמור, לאתר עוד שווקים לייצא את הפרי הישראלי המצוין".

מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים מגלה כי בשנת 2022 עברו לרצועת עזה 9000 טונות אבוקדו וכי מטרת שולחן המגדלים להעלות עוד את יבול הפרי. "ככל שהענף יגדל, החקלאים יוכלו לצוף זמן רב מעל פני המים. המחקר והפיתוח עוסק בהשבחה, בחיפוש אחר זנים חדשים, זנים שיהיו עמידים לחום ולקור".

מדגיש: "שלוש שנים נאבקנו במחלה קשה -בוטריוספריה – שאכלה את העץ לפני שהגענו לפתרונות. רפי שטרן, חוקר במו"פ צפון הוכיח שעבודה עם בומבוס במקום דבורים העלתה את היבולים בחצי טון לדונם".

אחים תאומים בדרגת אלוף משנה בחטיבת הנגב

משה ברוקנטל (73) מתגורר עם רעייתו בקיבוץ חפץ חיים. בבית ההורים היו שישה בנים ושלוש בנות. לברוקנטל ששה ילדים ושמונה עשר נכדים. פרט מעניין: משה ואחיו התאום מאיר סיימו בשעתו שירות מילואים בדרגת אלוף משנה. בשלב מסוים היה האח מאיר מפקד חטיבת הנגב באוגדה 252 בדרגת אלוף משנה ומשה היה ראש המטה של החטיבה, גם הוא בדרגת אלוף משנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן