יבול שיא
הרפת והחלב
לקט תמונה

ראיון החודש עם תמר ברנר, סמנכ"לית תפעול בלקט ישראל, ארגון הצלת המזון הלאומי

4 דק' קריאה

שיתוף:

"אנחנו מחלקים מדי יום תוצרת חקלאית עודפת וטרייה ל-296 עמותות המסייעות למשפחות נזקקות" ● גייסנו מתחילת המלחמה  עשרים וחמישה אלף מתנדבים למשקים החקלאיים חסרי העובדים בכל רחבי הארץ. הענקנו סיוע מיידי לצד סיוע ארוך טווח למשקים החקלאים"

ארגון לקט ישראל, ארגון הצלת המזון הלאומי של ישראל עוסק מזה 20 שנה בהצלת עשרות אלפי טונות של מזון טרי (פירות וירקות) מאובדן והעברתם למשפחות נזקקות רבות במדינה.

בשבת השחורה של השבעה באוקטובר 2023, התאספו חברי הנהלת הארגון לשיחת התארגנות והערכות מחודשת שמטרתה התאמת פעילות הארגון למצב החירום, מתוך הבנה שהיקף הצלת המזון תקטן ומנגד כמות הנזקקים למזון תגדל. ולכן הארגון נערך לפעולות מידיות של רכש תוצרת חקלאית ומזון מבושל.

בנוסף, עקב ההבנה כי החקלאים הם בין אלו שנפגעו באופן ישיר וקשה ובהינתן שהם שותפים של הארגון לאורך כל שנותיו, נדרשה תמיכה כוללת ומקיפה באופן מיידי ועם חשיבה מעמיקה לטווח הארוך.

מתקפת הטרור של חמאס גרמה להפסקת עבודה רחבת היקף של העובדים הזרים המיומנים, ויחד עם זאת נוצר מצב חדש שלא ניתן היה להגיע אל השטחים החקלאיים בעוטף ואחר כך גם בישובים הסמוכים לגבול עם לבנון.

"הרחבנו את מחלקת המתנדבים שלנו והקמנו מערך סיוע לחקלאים במטרה לספק מענה לחקלאים שנותרו ללא ידיים עובדות" מציינת סמנכ"לית התפעול בארגון לקט ישראל, תמר ברנר, ומוסיפה: "לאורך 3 החודשים מאז פרוץ המלחמה שיבצנו עשרים וחמישה אלף מתנדבים למשקים החקלאיים חסרי העובדים בכל רחבי הארץ ובכך עזרנו לחקלאים הרבים שנקלעו למצוקת טיפול ישיר בשדות הגידול. במקביל, חילקנו לכ- 850 חקלאים מהעוטף, מהדרום והצפון תווי קניה בשווי של 5,000 ₪  למשפחה לסיוע מהיר ומיידי".   

הפעילויות המורחבות של לקט ישראל היו בבחינת עזרה מיידית לחקלאים שהינם תורמי המזון הגדולים בישראל שמסייעים לאורך השנה בתרומת עודפי פירות וירקות טריים המועברים באמצעות עמותות לנזקקים לאורך ימות השבוע.

תמר ברנר, אורחת "ראיון החודש" בעיתון יבול שיא גיליון ינואר, מספרת על העשייה הנוספת המבורכת של ארגון לקט ישראל:

"בימי שגרה פעילות הארגון מתבססת על תרומות עודפי מזון אולם לאור המצב ועם ההבנה שמקורות הצלת המזון יקטנו משמעותית, ויש מי שזקוק להמשיך לקבל את המזון שהארגון מחלק, נערכנו לרכוש תוצרת חקלאית לצד מזון מבושל ופעלנו לחלוקתו באמצעות שותפים וארגונים שונים".

ארגון לקט ישראל מחלק מדי יום תוצרת חקלאית טרייה ל-296 עמותות המסייעות למשפחות נזקקות. העמותות הן הזרוע הביצועית של הפעילות הקבועה של הארגון. בנוסף, עושה לילות כימים לסייע לנזקקים ונסמך על תרומות של תוצרת טרייה עודפת מחקלאים.

בימים אלה של מלחמה בחזיתות דרום וצפון של ישראל ניתן להוקיר את רוח ההתנדבות האדירה המקיפה, בניהם: מבוגרים, משפחות, סטודנטים, עובדים מחברות שונות, מתנדבים המגיעים לישראל ממדינות שונות ברחבי העולם ועוד.

תמר ברנר מגלה לנו עוד היבט מעניין מאד בפעילות הארגון. "בימים שבשגרה אנחנו מצילים מזון מבושל מבתי מלון, בסיסי צה"ל, הסעדה מוסדית בארגונים שונים ועוד. מאז פרוץ המלחמה בנוסף למזון המוצל, רכשנו מעל חצי מיליון חמגשיות של מזון מבושל קפוא, שחולק לנזקקים שרגילים לקבל מאיתנו אך גם למפונים. הארגון נמצא בקשר ישיר עם הרשויות בערים שבקו האש ובאמצעותם אנחנו מצליחים להגיע לרוב האוכלוסייה הנזקקת."

סמנכ"לית התפעול של לקט ישראל גילתה לנו כי מספר הנזקקים שהארגון תומך  בהם הוא כ-330,000 נפש וכ-60,000 נתמכים נוספו מתחילת המלחמה. הנתון הזה כולל מפונים שלא היו נזקקים, אך נותרו בלי תעסוקה. הארגון יזם גישה ישירה אליהם דרך ועדות רווחה ועיריות ברחבי ישראל.

בימי שגרה פעיל הארגון בניסיונות למזער אובדן מזון. דו"ח שהארגון פרסם לא מכבר העלה כי אובדן המזון בישראל לשנת 2022 נאמד בהיקף של 2.6 מיליון טונות ובשווי של כ- 23.1 מיליארד ₪ בשנה. תמר ברנר מוסיפה כי כמות המזון שניתנת להצלה היה 1.1 מיליון טונות כשהערך הכספי הוא 8.1 מיליארד שקלים. לצד זה, 1.4 מיליון איש חיים באי-ביטחון תזונתי, קרי היעדר גישה סדירה למזון ראוי.

מדוע זה קורה לנו? כיצד מגיעים לנתונים שליליים שכאלה?

"הציבור קונה מזון יותר ממה שהוא צורך. הציבור מוּנע ממבצעים ומלווה אותו חשש שלא יחסר לו. הקטנת הפער של חוסר ביטחון תזונתי בישראל ומהצד השני מניעת בזבוז משאבי טבע, מסייעת בהפחתת פליטות מזהמים ומורידה את יוקר המחייה. כשאתה מסייע לאנשים לצרוך מזון טרי ובריא, אתה משפר בזה את הביטחון התזונתי של האוכלוסייה ובזאת מסייע להפחית גם את הוצאות הבריאות של המדינה".

Amir yakoby 10 2
מרלוג של לקט ישראל מצפון לרעננה

"חיפשתי תפקיד מעניין ומצאתי"

תמר ברנר נתקבלה לעבודה בלקט ישראל ב-1 ביוני 2023. שבעה חודשים בתפקידה והיא ממש שוחה בכל המתרחש בארגון. היא משמשת סמנכ"לית תפעול ומשרדה ממוקם בבניין המרלו"ג (מרכז לוגיסטי) של הארגון, ארבעה קילומטרים מצפון לעיר רעננה. המרלו"ג משתרע על פני שטח של שישה דונם. מועסקים בו 45 עובדים קבועים, בני שירות ועוד מאות מתנדבים מדי שבוע.

אל המרלו"ג מגיעה כל התוצרת הנאספת מהחקלאים, בו היא ממויינת ומאורגזת וממנו יוצאות מדי יום משאיות ענק, עמוסות תוצרת חקלאית בדרכן לעמותות לחלוקת מזון לנזקקים.

בשנת 2023 הופעלו בלקט ישראל 70 אלף מתנדבים.

קודם הגעתה ללקט עבדה שנתיים וחצי כסמנכ"לית תפעול בחברה לפיתוח הגידול הורטיקלי של ירקות עליים. "חיפשתי תפקיד מעניין. לא הכרתי את לקט לפני. מנכ"ל לקט גידי כרוך פרסם שמתפנה תפקיד סמנכ"ל תפעול והחלטתי ללכת על זה. עברתי תהליך קבלה של חודשיים. מבחנים, ראיונות חיצוניים, ריאיון בוועד המנהל של הארגון. הבאתי לארגון ניסיון שצברתי מארגונים עסקיים שצומחים מהר. אני בהחלט מרוצה מהתפקיד".

תמר ברנר נולדה באורוגוואי. בגיל 13 עלתה לישראל. מתגוררת בהרצליה. אם לשלושה: ליאת (35) עורכת דין בתחום זכויות אדם. עומר (23) חזר זה עתה מטיול גדול אחרי צבא בדרום אמריקה. ירדן (20) בשירות סדיר בצה"ל, רל"שית של מח"ט בחיל התותחנים.

באתר לקט ישראל נאמר שתמר ברנר מילאה תפקידים בניהול אופרציות מורכבות בארגונים עסקיים בין-לאומיים בתעשיית הדפוס הדיגיטלי, קמעונאות ואגרוטק. ועוד נאמר שהיא הקימה את כל מערך התפעול של נספרסו ישראל וניהלה אותו במשך עשר שנים. 

ארגון לקט ישראל נוסד בשנת 2003 וציין אשתקד עשרים שנה להקמתו. המנכ"ל גידי כרוך מכהן בתפקידו מאז שנת 2009.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן