יבול שיא
הרפת והחלב
עץ תפוזים

הדרים בעולם – מי עומד מאחורי יבוא התפוזים המצריים באירופה?

4 דק' קריאה

שיתוף:

תירגום עמוס דה וינטר

יבוא ההדרים המצרי זינק מ-206,413 טון בקמפיין הקודם ל-457,077 טון (עלייה של 121%)! * הולנד הייתה היבואנית הגדולה ביותר, עם 213,055 טון, 46.6% מהכלל * אחרי הולנד: ספרד, איטליה וסלובניה

מקור: FreshPlaza

יבוא תפוזים טריים ממדינות שלישיות, במיוחד ממצרים, על ידי מדינות החברות באיחוד האירופי הוא אחד הנושאים שמעוררים את החששות הרבים ביותר העונה בקרב יצרנים ומפעילים ספרדים. גם יבוא וגם ייצוא טבועים במסחר, ועלינו לזכור שהגורם לחששות הללו אינו העובדה שהמסחר מגוון, שכן כולנו מבינים שאנו נמצאים בשוק חופשי, אלא שיבוא מחוץ לאיחוד האירופי לא צפוי לעמוד באותן דרישות של השותפים האירופיים שלנו, שיצרנים ברחבי אירופה ממשיכים להוקיע.

מדי חודש, משרד החקלאות, הדיג והמזון של ספרד מספק דוח מפורט על יבוא הדרים באירופה עם מידע על הכמויות החודשיות שנרכשו ב-EU-27, הספקים העיקריים וכיצד הנתונים הללו משתנים בהשוואה לקמפיינים קודמים, אבל מי עומד מאחורי יבוא התפוזים המצריים באירופה?

התשובה ניתנה בפומבי על ידי כלי נתוני הסחר החקלאי של הנציבות האירופית, AGRIDATA. בקמפיין 2022/23, כאשר יבוא ההדרים המצרי זינק מ-206,413 טון בקמפיין הקודם ל-457,077 טון (עלייה של 121%).

הולנד הייתה היבואנית הגדולה ביותר, עם 213,055 טון, 46.6% מהכלל. במקום השני דורגה ספרד עם 97,740 טון, אחריה במרחק מה איטליה עם 38,652 טון וסלובניה עם 25,185 טון.

בשלב זה ראוי לציין, כי היבוא הספרדי היה רחוק מלהשלים את הירידה ביבול הלאומי שדווחה בקמפיין הקודם. ובכל זאת, הנתונים מציעים הזדמנות להרהר על תפקידה של ספרד כקונה השנייה בגודלה של האיחוד האירופי, כמו גם על התפקיד שהיא רוצה למלא בעתיד בכל הנוגע ליבוא תפוזים מצריים, במיוחד לאור הניגוד העצום בעונת 2021-22, כאשר על פי נתונים שסיפקה הנציבות האירופית, ספרד ייבאה רק 25 טון ממצרים.

בכל הנוגע לייבוא תפוזים מדרום אפריקה, מדינה שהודחה על ידי מצרים למקום השני בדירוג הספקים הגדולים באירופה, הולנד הייתה שוב הקונה הגדולה בעונת 2022-23, עם 280,000 טון מתוך 449,702 טון. מיובא בסך הכל על ידי האיחוד האירופי (62.4%). פורטוגל באה בעקבותיה במקרה זה, ורכשה 78,819 טון. איטליה דורגה במקום השלישי עם 36,153 טון, ושני מקומות אחורה, עם כ-12,000 טון של תפוזים טריים שיובאו כמעט במלואו בין יולי לאוקטובר, הייתה ספרד.

אז מה קורה בעונת 2023-24?

לעת עתה, הנציבות האירופית מציעה רק נתונים בחלוקה לפי מדינה עבור דצמבר 2023. לפי נתונים אלה, מתוך 3,399 טונות של תפוזים טריים שיובאו ממצרים, 1,296 נרכשו על ידי סלובניה; 1,050 על ידי הולנד ו-658 על ידי ספרד.

עם זאת, הנתונים שמסר המשרד הספרדי בדו"ח הניטור המוגבר האחרון שלו על יבוא הדרים באיחוד האירופי, חשפו כי היבוא ממצרים גדל ב-104.7% בינואר 2024 בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, וכי 45,281 הטונות שהגיעו לאירופה היוו 87.6% מהתפוזים שיובאו ביבשת באותו חודש.

עדיין לא ניתן להיות בטוחים כיצד יתפתחו הדברים, אך בקמפיינים קודמים התרכז היבוא המצרי ברובו במחצית הראשונה של השנה, במקביל לקמפיין הספרדי, ועלה משמעותית בפברואר.

רק נתונים רשמיים יאשרו אם מגמה זו תימשך, אולם פער המחירים הקיים באיחוד האירופי בין תפוזים ספרדיים, ים תיכוניים בכלל והמצרים, שלפי חלק מהמפעילים זולים עד 40%-50%, לגרום לנו לחשוד ששום דבר לא ישתנה השנה.

תפוקת המנדרינות של טורקיה צפויה לעלות ב-55%

התשואה באזור האגאי של טורקיה צפויה לעלות ביותר מ-100%. עם זאת, גשמים באביב 2023 גרמו לגודלן של הקלמנטינות להיות קטן יותר מאשר בעונות קודמות

מקור: USDA FAS

תפוקת המנדרינות של טורקיה בשנים 2023-2024 צפויה לעלות ב-55% ל-2.88 מיליון טון מטרי (MMT), על פי נתוני שירות החקלאות הזר של משרד החקלאות האמריקאי (USDA FAS). הגידול העצום נובע מגשמי אביב נוחים ותנאי טמפרטורה במהלך הפריחה במרץ 2023.

התשואה באזור האגאי של טורקיה צפויה לעלות ביותר מ-100%. עם זאת, גשמים באביב 2023 גרמו לגודלן של הקלמנטינות להיות קטן יותר מאשר בעונות קודמות.

סצומה (Satsuma) הוא הזן המיוצר ביותר באזור האגאי. 80 אחוז מסך ייצור הסצומה נשלח לייצוא.

מנדרינות הן פרי ההדר המיוצר ביותר בטורקיה, כאשר 84% מהפרי מיוצר באזור הים התיכון. סצומה הוא גם הזן הדומיננטי באזור זה.

אתגרי עלויות ואקלים

יצרני מנדרינות בטורקיה נאבקים במחסור בכוח אדם ובעלויות התשומות הגדלות, כמו דלק, חשמל, דשנים וחומרי הגנה לגידולים. לדברי המגדלים, מנדרינות הן הפרי היקר ביותר לייצור.

בעיה נוספת העומדת בפני יצרני המנדרינות היא השפעת שינויי האקלים, אשר השפיעו באופן ניכר על איכות וכמות הפירות. למידע נוסף על השפעת שינויי האקלים על הדרים הטורקיים כאן.

יצוא למעלה, יבוא למטה

יצוא הקלמנטינות לשנים 2023-2024 צפוי לזנק ל-1.3 מיליון טון מטרי, הן בשל תשואה ואיכות גבוהה. רוב הסצומות מיוצאות לרוסיה, אוקראינה וסרביה. יצוא המנדרינות בשנים 2022–23 הסתכם ב-894,276 מיליון טון, בשווי של 520 מיליון דולר.

יבוא המנדרינות בשנים 2023-2024 צפוי לרדת מעט ל-50,000 מיליון טון עקב עודף ייצור מקומי. בשנים 2022–23, טורקיה ייבאה 52,000 MT של מנדרינות, בעיקר מהרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין.

ראה את הדו"ח המלא של USDA FAS על הדרים טורקיים כאן. בנוסף לקלמנטינות, הדו"ח מכסה תפוזים, מיץ תפוזים, לימונים ואשכוליות.

מנדרינות סצומה מתורכיה
מנדרינות סצומה מתורכיה

פוגליה, ספרד: מנדרינות מציגות מחירים מתחת לעלויות הייצור

מקור: FreshPlaza

"דברים לא הולכים טוב ליצרנים מזה 20 שנה לפחות. מנקודת מבט לוגית ישירה, אני מאמין שזה בלתי מוסבר שמוצרים לא מקבלים תגמול הולם. היצרנים נאלצים למכור מתחת לעלות הייצור, כשההצעות מחיר על המדפים כל כך גבוהות, שצרכנים נוטים לפעמים לבצע פחות רכישות. בקטגוריה שלנו אנחנו נאבקים מידי יום ואנחנו לא מבקשים כסף מהממשלה: כל מה שאנחנו רוצים זה לקבל שכר הוגן על העבודה הקשה שלנו," מסביר לוצ'יאנו לטורקה, הבעלים של "אזיאנדה אגריקולה פאטמיסקו" (Azienda agricola Patemisco), המתמחה בגידול ועיבוד של מנדרינות ותפוזי נאוול טבוריים.

"קמפיין ה-Comune Clementine רק הסתיים במטע מאוחר בפוגליה, כלומר הקטיף נמשך יותר מהממוצע. יש שנים שאנחנו מסיימים את הקטיף באמצע פברואר, אבל השנה הקמפיין התחיל מאוחר בגלל מזג האוויר, ולכן הוא נמשך עד סוף החודש. למרות התמונה המורכבת למדי, אפשר לומר שהתמזל מזלנו, כי הטמפרטורות והלחות היו די טובות בחודש האחרון. הלחות תמיד מסתכנת לגרום לבעיות ריקבון לקלמנטינות, בנוסף היא משפיעה על חיי המדף."

מיצי המנדרינה של פטמיסקו מבוקשים מאוד, מכיוון שהם מייצגים משהו חדש בהשוואה לטעמי פירות הדר מסורתיים. הפירות נקצרים ומעובדים כדי לחלץ את המיץ, אשר לאחר מכן מסונן, מפוסטר ומבוקבק בבקבוקי 200 מ"ל. לפתן קלמנטינה מעובד באופן טבעי עם כמויות סוכר מינימליות, ללא חומרי עיבוי או צבעים. המוזרות שלהם קשורה בדיוק להרכב, הכולל אחוז פרי של 75% עם 25% סוכר.

חברת פאטמיסקו נוסדה בשנת 1965 ומתמחה בגידול ומסחור של תפוזי פוקומוטו, טבוריים (נאוול) ומנדרינות מזן קלמנרובי. בסביבות 700 טון גדלים על 800 דונם במספרה (TA), בפוגליה. חלק מהייצור חודש לאחרונה עם זנים מוקדמים, מאוחרים ועמידים יותר. הייצור כולו הפך לאורגני לחלוטין בשנת 2022, מאחר שהייצור הטבעי מתגמל מבחינה מסחרית בשנים האחרונות, שכן, למרות היבולים הנמוכים יותר, הם מקבלים הצעות מחיר גבוהות יותר.

מנדרינות של פאטמיסקו
מנדרינות מתוצרת "פאטמיסקו"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן