יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 03 10 104857

התחלת סוף העונה

2 דק' קריאה

שיתוף:

לא מאמין שאנחנו כבר לקראת סוף העונה.

הזמן רץ ולא מחכה לאף אחד. מזל שהעצים פה להזכיר לנו שאנחנו לקראת סיום עונת 23-24.
אנחנו כבר רואים את תחילת לבלובי האביב עם פקעי פריחה קטנים ומרגשים.

אני חושב שעונת 23-24 תירשם בדפי היסטוריה. השאלה היא איך, כעונה ששינתה את ענף ההדרים? כ-העונה המוצלחת? או העונה הגרועה ביותר? ואולי קצת מכל דבר.

אני החלטתי שלענף ההדרים אין בעיות, יש אתגרים והם רבים. ובאמת, בעונה הנוכחית האתגרים עלו על כולם: החל ממחסור חריף בכוח אדם, שערי מטבע, עצירת יצוא למזרח, חרם על תוצרת ישראלית באירופה, עליית מחירי התשומות החקלאיות וזאת רשימה חלקית.

הסיבה שאני כל כך אוהב את הענף שלנו היא שכל פרדסן קם בבוקר עם רעל בעיניים ומנסה לפתור את האתגרים שלו בדרכים יצירתיות.

חרמות – השבוע קבלתי מספר טלפונים על כך, שמספר רשתות שיווק גדולות בצרפת הורידו מהמדפים תוצרת ישראלית (הדרים, אבוקדו ועוד). חוצפנים הצרפתים האלו.

מעניין שהם לא קוראים את המפה. הרי אם הם היו בוחנים את המצב החברתי דמוגרפי אצלם, הם היו מבינים שצרפת עצמה בקצב איטי מתאסלמת. באופן אישי הייתי מצפה מכל מדינות אירופה, לאור המצב אצלן, לעודד את חופש העיסוק והמסחר.

למי שלא מכיר – באיחוד האירופאי אסור לעשות חרם גלוי. מעניין שמדינת צרפת (נכון ל-12.03.24) החליטה לא להתערב. אני רק מקווה שנושא זה ייפתר במהרה והם ישובו לקנות כחול לבן.

עובדים – סוף סוף השתחררה מכסה גדולה של פועלים בענף ההדרים, ואני מקווה מאוד שעד תחילת אפריל תגיע כמות מכובדת של עובדים, שתיתן "בוסט" לקצב הקטיף ונוכל לגמור את העונה בכבוד.

פיצויים – קצת רקע על הנעשה: באמצע פברואר ערכנו לאנשי מס רכוש, צוות פיצויים של משרד החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל סיור בעוטף ישראל, כאשר המטרה היתה לחשוף את מס רכוש לפרדס, לפרדסנים, לפרצופים של האנשים ושהם יחוו את האתגרים של חוסר בכוח האדם, וכמויות הפרי שנשאר על העצים.

לצערי, עדין אין התקדמות משמעותית בנושא הפיצויים לעוטפי ישראל (0-22 ו-0-9 ק"מ). בשוטף אנחנו עושים ביחד עם מועצת הצמחים עבודה מאומצת, על מנת לשפר את הפיצויים של שאר חלקי הארץ, הכל בכדי להטיב ולתת ודאות לחקלאים באזור המרכז. אני מאוד מקווה שבקרוב יהיו חדשות טובות.

פסילת ההדר האסיתית – מעבר לאזור הצפוני בו נמצאה הפסילה, נמצאו פסילות גם באזור המרכז (סביב עמק חפר), ואכן, מרבית הממצאים נמצאו באזור הצפוני ובמרכז הארץ נדגמו פסילות בשטחים האורבניים (ישובים, קיבוצים וערים). בימים אלו מסתיימת הפקדת תוכנית ההדברה של הפסילה ע"י ענף ההדרים במועצת הצמחים. אני מקווה שבשיתוף פעולה בין החקלאים ואנשי היישוב והכפר, נצליח יחד לעשות הדברה טובה של המזיק ולעצור את התפשטותו אל הפרדסים.

חינוך – בימים האחרונים אני מקבל בקשות מגני ילדים רבים לפרי הדר ולפעילויות סביב ואודות פרי הדר. משמח אותי לראות ילדים בני שנתיים שמקלפים לבד מנדרינות, ילדים בני 5 שכבר יודעים לסחוט מיץ תפוזים לבד – וילדים "מתקוטטים" על בקבוקוני המיץ של הפומלה…

חברים אני מבקש ממכם לחשוף את הקטנים לפרי הדר! כל פרדסן מאמץ גן, ככה נחנך את צרכני העתיד – ובינינו: אין על מנדרינה בשיא העונה.

בשורות טובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן