יבול שיא
הרפת והחלב
תחנה ראשונה – משרדי SunAgri בעיר ליון

אגרי וולטאי במושבים – הדבר הגדול הבא

4 דק' קריאה

שיתוף:

רשמים מסיור מקצועי שערכה משלחת תנועת המושבים והחברה הכלכלית "מושב כלכלי" בדרום צרפת במטרה להכיר את היכולות והידע הנצבר של מערכות לייצור אנרגיה סולארית הממוקמות מעל גידולים חקלאיים: Agri-solar

משלחת של תנועת המושבים בראשות המזכ"ל עמית יפרח ובהשתתפות החברה הכלכלית והאגף החקלאי של התנועה, יצאה לפני כשבועיים לסיור מקצועי בדרום צרפת, ביחד עם נציגים מחברת טראלייט, שיוזמת ומקימה פרויקטים אגרי-סולאריים בשיתוף תנועת המושבים. מטרת המשלחת הייתה להכיר את היכולות והידע הנצבר של מערכות לייצור אנרגיה סולארית הממוקמות מעל גידולים חקלאיים (בשונה משדה סולארי קרקעי המוקם במקום חקלאות או מעל גגות) המכונה:Agri-solar

הפעילות המשותפת לאנרגיה ירוקה במושבים של מושב כלכלי (חכ"ל תנועת המושבים) וטראלייט (מנורה מבטחים אנרגיה) פעילה כבר מ-2017 ומביאה מוצרי אנרגיה ירוקה, המותאמים ליישום במושבים בהיקפים של למעלה מ-700 מגה-וואט במושבי ישראל, ביניהם שני הפרויקטים הסולאריים הגדולים בישראל בחבל התענך ובבקעת הירדן. בשנים האחרונות הפעילות מתמקדת בפיתוח מוצרים של דו-שימוש, המשלבים ייצור מזון וחשמל במשבצת החקלאית של המושב. חברת Sun’Agri  הצרפתית בעלת ניסיון של 14 שנה בתחום נבחרה להוות את הזרוע הטכנולוגית במוצר אגרי-וולטאי המותאם לחקלאות המושבית. 

משרדי Sun’Agri בעיר ליון  

את פני המשלחת קיבלו מנכ"לית החברה סיסיל מגריני (Cécile Magherini), מנהל הפעילות הבינלאומית ז'אן-אדוארד (Jean-Edouard De Salins) ובר וייס, מנכ"ל הסניף הישראלי של Sun’Agri. לאחר היכרות הצוותים וסיור במטה החברה התקיימה ישיבת עבודה שהציגה את החברה, התפתחות הטכנולוגיה הייחודית, המחקרים, התוצאות והאתגרים בייצור חשמל ומזון באותו תא שטח. Sun’Agri פיתחה את פתרון האגרי-וולטאי שלה, כך שהוא מהווה בפועל כלי יישומי עבור שיפור היבול החקלאי. הפאנלים מוצבים על גבי טראקר חד-צירי, כפי שמשתמשים היום בסולארי רגיל על מנת לעקוב אחר השמש ולמקסם את ייצור האנרגיה. אך בשונה משדה סולארי רגיל, הפאנלים זזים לפי אלגוריתמיקה מיוחדת אשר מאזנת בין צורכי הצמח שמתחת לפאנלים לבין צורכי ייצור האנרגיה. ההצללה הדינאמית משנה את המיקרו אקלים עבור הצמח. בשדה מותקנות מערכות סנסורים שאוספות נתונים אקלימיים ואגרונומיים, ובזמן אמת המערכת נותנת פקודות לפאנלים כיצד לזוז. ראשית, השיפור החקלאי נעשה על ידי אופטימיזציה של התנאים לייצור פוטוסינתזה, ושנית מתבצעת הקלה ואף מניעה של נזקי עקות האקלים השונות כשהן מתרחשות: חום, אור, רוח, ברד וקרה. המחקרים שהוצגו הראו שיפור במדדי איכות של הפרי, חסכון במים ושמירה על הצמח מנזקי מזג אוויר.

איתם בירגר בחווה המשפחתית המגדלת תות שדה מתחת ללוחות הסולאריים
איתם בירגר בחווה המשפחתית המגדלת תות שדה מתחת ללוחות הסולאריים

שדות תותים לנצח

מחוץ לעיר ליון הגיעה המשלחת לחווה משפחתית העוסקת במשתלה לעצי פרי ונוי ומגדלת תותים ופירות יער לשוק המקומי. המתקן בגובה 4.5 מטר ובעל התקנים לרשתות המגנות ממזיקים ומסייעות בהתמודדות עם רוחות. המערכת הסולארית מהווה מעין חממה והתוצאות טובות למדי ומלמדות על יכולות לגדל ירקות בתנאים דומים לבתי רשת וליהנות מייצור חשמל על אותו תא השטח.

Screenshot 2023 07 18 121846
המשלחת במטע הדובדבנים

סוף עונת הדובדבנים 

בחלק המערבי של פרובנס, באיזור העיר נים, המשיך הסיור למטע דובדבנים בוגר עם מערכת שהוקמה בתוך המטע הקיים. המערכת בעלת קונסטרוקציה מרשימה, וההפתעה הייתה שהפאנלים הסולאריים היו בזווית הפוכה לשמש, כדי להעניק לעצים חשיפה מלאה לקרינה. אגרונומית החברה הסבירה שלאחר קטיף הפרי, המערכת מכוונת לחשיפה מקסימלית של שמש עבור הגידול החקלאי, על מנת לסייע בהתמיינות לעונה הבאה ולפני תרדמת העץ. משם המשיך הסיור לפרויקט של מטע דובדבנים אינטנסיבי חדש, בו הוקמה המערכת הסולארית תחילה. החקלאות מנצלת את העמודים להדליה ועיצוב המטע, החקלאי נהנה משליטה של נתונים בזמן אמת ויכולת לקבלת החלטות בשלבי הגדילה השונים.

Screenshot 2023 07 18 121901
עמית יפרח ואנשי התנועה במתקן שהוקם מעל מטע דובדבנים קיים

איך מתקן נולד 

על גבול צרפת-ספרד בחבל קטלוניה הגיעה המשלחת לאתר בניית הקונסטרוקציה לפרויקט אגרי סולאר בגפן יין, בזנים לבנים של שרדונה, ויונייה ורוסאן. האתגר בפרויקט הוא שילוב המיכון החקלאי, בדגש על יכולת בציר ממוכן של בוצרת במתקן. ע"ב הידע שנצבר תכנית השתילה מאפשרת ניצול המרכיב החקלאי בתוך המתקן ורווח שתילה ללא שורות העמודים, התכנון המפורט מאפשר לשמור על כמות שתילים פר דונם ויכולת טיפול ובציר ממוכן. מהנדסי האתר הסבירו על החשיבות במזעור שיפוע הקרקע ולמדנו על ההתמודדות והמענה לשיפועים של עד 10 מעלות.

המשלחת באתר בניית הקונסטרוקציה לפרויקט אגרי סולאר בגפן יין בחבל קטלוניה
המשלחת באתר בניית הקונסטרוקציה לפרויקט אגרי סולאר בגפן יין בחבל קטלוניה

היין האגרי סולארי הראשון בעולם! 

בשנת 2014 נפגש החקלאי פייר אסקודי (Pierre Escudie) בתערוכה חקלאית עם החברה. הוא הגיע בניסיון למצוא פתרונות להתחממות האקלים שמתרחשת באיזור גידול הכרמים שלו. ההתחממות שהכרם שלו חווה בשנים האחרונות פגעה באיכות היין במרכיבי אחוז האלכוהול והחמיצות הנדרשת. בשנת 2017 הוקם הפרויקט ונשתלו גפני יין מזנים שרדונה וויונייה. התוצאות מרשימות, היין האגרי סולארי הראשון מזן שרדונה הגיע בדיוק לתוצאה המבוקשת עם 0.5% אלכוהול פחות מחלקת הביקורת ורמת חמיצות מדויקת, שמאפשרת ליין להגיע לאיכויות טעם ושימור נדרשות. העדות הטובה ביותר לשביעות רצונו של החקלאי, היא דרישתו להקמת פרויקט נוסף, אשר נמצא בשלבי ביצוע סופיים בימים אלו, ושתילת הכרם מתוכננת לחודש הבא. 

לדברי מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "תנועת המושבים רואה חשיבות עליונה בשמירה על קרקע חקלאית ועל היכולת להבטיח את המשך ייצור התוצרת חקלאית הטרייה בשטחי מדינת ישראל. במקביל אנו מודעים לחשיבות ייצור אנרגיה ירוקה ונרתמים למאמץ הגלובאלי בשמירה על כדור הארץ. ה-Agri-solar הוא מוצר שמעניק פתרונות לשני אתגרים אלו."   

איתם בירגר, מנכ"ל מושב כלכלי: "ראינו בסיור תוצאות חקלאיות מפתיעות מאד. אם בתחילת הסיור הייתה סקפטיות הרי שאנחנו חוזרים עם ביטחון ואופטימיות שמדובר במוצר בעל פוטנציאל גדול למושבים והיתכנות יישומית. בימים אלו אנו כבר עמלים על ביצוע ההתאמות הנדרשות לישראל ומתחילים לעבוד על הפיילוט שלנו בגפן מאכל במושב שדה משה." 

איתמר כץ, מנהל תחום אגרו-סולארי בחברת טראלייט: "התחום האגרו-סולארי מהווה הזדמנות משמעותית ליצירת סינרגיה בין ייצור מזון לייצור חשמל נקי, תוך כדי ייעול השימוש במשאב הקרקע.  בעזרת הליווי של Sun'Agri, שהינה מומחית עולמית בתחום, אנו מבטיחים את הפתרון הטוב והכלכלי ביותר עבור היזם ועבור החקלאי." 

ובחזרה למולדת 

הטכנולוגיה האגרי וולטאית מהווה מהפכה של ממש בכל הקשור לניצול מקסימאלי של תא שטח, תוך הבטחת הכנסה תומכת לחקלאי, המהווה מקור כלכלי בטוח יחסית בתקופה מאתגרת שכזו לחקלאי הישראלי. הקמת מערכות אגרי-סולאר יאפשרו לחקלאי להמשיך להשקיע בחקלאות לטווח הארוך, גם בתקופות של חוסר ודאות – ויובילו את המושבים להירתם למאמץ הגלובאלי של השמירה על כדור הארץ.  

מועצת מקרקעי ישראל אישרה בישיבתה האחרונה הקמת פרויקטים של עד 500 דונם ברמת האגודה, ובחלקה א' של בעלי המשקים. כמו כן ההחלטה תאפשר הקמה של פרויקטים גם במחוזות המרכזירושלים וחיפה ואיננה תחשב כעסקה של מיזם כלכלי. 

בימים אלו הפעילות המשותפת לאנרגיה ירוקה מאתרת מושבים נוספים בעלי פוטנציאל לקידום פרויקטים אגרו סולאריים ברחבי הארץ במגוון גידולים אפשריים לפי האזור. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן