יבול שיא
הרפת והחלב
בית דולפין 1

חובה לשלב את ערכיו ההיסטוריים והאדריכליים של מתחם דולפין בשבי ציון בתכנית הפיתוח

2 דק' קריאה

שיתוף:

כך אומרים במועצה לשימור אתרים, בעקבות החלטת הוועדה מקומית לתכנון ולבנייה חבל אשר כי אין הצדקה לשמרו

בעקבות החלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חבל אשר כי אין הצדקה לשימור מתחם דולפין ההיסטורי במושב שבי ציון, טוענת המועצה לשימור אתרים כי חובה לשלב את הערכים ההיסטוריים והאדריכליים של המקום בתכנית הפיתוח העתידית.  

במכתב ששלח לראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר הוועדה, משה דוידוביץ', מדגיש אדר' גיא שחר, מנהל מחוז חיפה, גליל מערבי ומנשה במועצה לשימור אתרים, כי שילוב שכזה מתבקש הן מבחינה ערכית והן מבחינה כלכלית-עסקית.  

פנסיון בית דולפין נפתח בקיץ 1942, ביוזמת יוסף גרינבלט, נדבן יהודי-רומני, יחד עם לוטה אייזנברג שניהלה את המקום ורוז פיש-פולברמכר, מומחית קולינרית גלילית שהיתה אחראית על המטבח וחדר האוכל. הפנסיון כלל 12 חדרים גדולים, מעוצבים ברמה אירופית גבוהה והוקף במדשאות רחבות. בשלהי תקופת המנדט, היה המקום חביב במיוחד על הקצונה והפקידות הבריטית הבכירה בארץ. 

ב-1950 נרכש המלון על ידי מפיק הסרטים הישראלי נורמן לוריא, ששיפצו והפך אותו למלון הבוטיק הראשון בישראל. ב-1951 נוסף למלון אגף בן 50 חדרים, ומ-1953 התארחו בו מכובדים מהארץ ומהעולם, בהם הנשיא יצחק בן צבי ורעייתו, רחל, כוכבים הוליוודיים כמו דני קיי, סופיה לורן וקירק דאגלס ואחרים. 

ב-1965 נמכר בית דולפין למלונאי חיים שיף, ששיפץ והפעיל אותו עד שנות ה-70'. בתקופה זו, היה בית דולפין 'מלון הבית' של חברי אגד, שאף רכשו חלק מהבעלות בו. לאחר מכן, נמכר המלון לקופ"ח כללית, והופעל כבית הבראה. בהמשך, שימש כמרכז קליטה, עד שננטש לפני כ-40 שנה ומאז עמד בשממונו. 

לטענת המועצה לשימור אתרים, אין ספק כי לבית דולפין חשיבות רבה, הן ברמה הלאומית כמוקד תיירות בולט בהיסטוריה של מדינת ישראל והן ברמה האזורית והמקומית. בנוסף, מדגישה המועצה כי מבחינה עסקית – הערך הכלכלי של שילוב מבנים היסטוריים במיזמי תיירות אינו מוטל בספק, וכי דוגמאות מוכחות לכך ניתן למצוא במטה אשר, לרבות בשבי ציון עצמה! השדרה ההיסטורית הכוללת גם את בית דולפין, זרועה מבנים היסטוריים ששומרו, שוקמו וקיבלו חיים ושימושים מסחריים ותיירותיים חדשים, בהתאם למגמה ההולכת ומתרחבת בכל העולם. בין אלה ניתן למנות מבני משק שהפכו לאתרי מסחר והסעדה, צריף מימי חומה ומגדל (כיום מוזיאון היסטורי), ומגדל השמירה, ששוקם בתמיכת המועצה ומשמש כיום את ארכיון המושב. 

אדר' גיא שחר, מנהל מחוז חיפה, גליל מערבי ומנשה במועצה לשימור אתרים: "המועצה מברכת על כל תהליך שיגאל את המתחם משממונו ויפיח בו חיים חדשים. ואולם, לא ניתן לפגוע בערכים ההיסטוריים במקום, ובמחויבות לעשות תכנון ראוי לאדם, למרקם ולמיזם. אנו קוראים לערוך תיעוד מקיף למתחם, ולבצע תהליך תכנון משתף, המכבד וממנף את המבנים ההיסטוריים המשמעותיים בו. לאור ניסיוננו הרב במקרים דומים בעבר, אנו נכונים להירתם לסייע, הן בתהליך התיעוד והן בתהליך התכנון."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן