יבול שיא
הרפת והחלב
מרכז המבקרים ביקב בזלת הגולן

טיול בין גינוסר לבזלת הגולן

4 דק' קריאה

שיתוף:

אירוח במלון נוף גינוסר שכולל את קפה צלמון החדש, בית יגאל אלון ועוד * טיול בין הסירה של ישוע לסג'רה ומסחה, בין הסנהדרין למגדלא והכל עם אוכל טוב ומלון מפנק

בית שמואלי באִילָנִיָּה היא סֶגֶ'רָה 

התחלנו בביקור בחצר שמואלי במושב אילניה היא סג'רה. זהו מתחם שהיה מגורים, רפת ועוד מבני משק חקלאי, שעברו שיחזור ושימור על ידי משפחת שמואלי, והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. בית שמואלי מספר את סיפורה של המשפחה שהם צאצאים שלה היא משפחת פרוטופופוב, וגם של משפחות סובוטניקים נוספות שהגיעו מהכפר סולודקין שברוסיה – משפחות קורקין, ניצ'ייב, מטביוב וסזנוב.   

חצר בית שמואלי נמצאת במרכז המושב שהוקם כמושבה בשנת 1902. חומת המתחם והמבנים בנויים מאבן בזלת שחורה כמו רוב הבתים של המושבה ההיסטורית. חלקם עברו הסבה כך שיתאימו למבקרים ולתצוגות שבמקום, כמו תמונות משפחתיות שמוצגת ברפת הישנה, שהפכה לבית מורשת משפחתי. באותו אולם מוצגות על הקיר מקלעות מאלומות חיטה, כמו שנהוג היה ברוסיה. 

ביקור בחצר שמואלי נערך בתיאום מראש ובלוויית והדרכת אסתר שמואלי–סטפמן ו/או טובית שמואלי-מינה, שהן בנות הדור הרביעי והחמישי למקימי אילניה. לקבוצות נערך על ידי השתיים מיצג בו הן מחופשות לבגדים של תקופת המייסדים והמייסדות, ומספרות את סיפורם המדהים של איכרים שהתחילו בשמירת השבת, ומכאן הכינוי שדבק בהם – סובוטניקים (מלשון שבת), שעברו לקיום מצוות היהדות ולבסוף התגיירו, עלו לארץ הקודש והשתקעו באדמות סג'רה.  

לתיאום ביקור 050-7498683 אסתר או 058-5850888 טובית

בית משפחת שמואלי באילניה היא סגרה
בית משפחת שמואלי באילניה היא סג'רה. צילום: דני בר

קפה צלמון 

המשכנו לכינרת כי מלון נוף גינוסר פתח לאחרונה בית קפה חדש על שפת הכנרת. קפה צלמון על שם נחל צלמון שבית הקפה צמוד אליו, נמצא סמוך לחוף הכנרת ולבריכת בית המלון, אבל נכון לחורף 2023 – המקום מיועד למטיילים ולמבקרי בית המלון שמחפשים ארוחה טרייה ומגוונת עם הנוף של ימת כנרת ושל הרי הגולן שברקע. 

בימי חורף, כשקרני השמש מלטפות, הרי הגולן ממול ויופיה של הכנרת נחשף, מהמטבח יוצאות מנות מפנקות מתפריט מגוון ומרענן, המשלב תוצרת גלילית ומנות מפתיעות, כמו ג'חנון שמוגש בשבת בבוקר (25 ש"ח), בורקס טורקי שמוגש עם ביצה קשה, חמוצים, רסק עגבניות, סחוג וטחינה (35 ש"ח), פיצה צלמון (52 ש"ח), סלטים (38 ש"ח), קריספי צ'יפס (30 ש"ח), עוגות, קרואסונים, סחלב חם ולטובת שמירת איכות הסביבה, אספרסו בכוס אכילה, טעימה מביסקוויט פריך. 

לכבוד הפתיחה הוזמנו להתרשם ולטעום מהמנות המוצעות. ישבנו עם הפנים לכנרת והזמנו מכל טוב המטבח המקומי שמציעים בקפה צלמון. מנה מפתיעה שהדור הצעיר לא זוכר או מכיר אבל הזכירה נשכחות – זיוה אוריגינל קריספית שמוגשת עם ביצה קשה, חמוצים, רסק עגבניות, סחוג וטחינה (43 ש"ח) היא מנה שווה לברנץ' ואפילו לערב. זוגתי הזמינה סלמון בחלה שזו מנה גדולה של חלה מתוקה, סלמון מעושן, גבינת שמנת ועירית (45 ש"ח), שהיתה עסיסית ומאוזנת – ממש כמו הבייגל הניו-יורקי הקלאסי. למנות אלה הוספנו גם סלט פאטוש: מלפפון ועגבניה בחיתוך גס, חסה, גבינה בולגרית, טורטיה מטוגנת (38 ש"ח). 

החוויה לשבת בקפה עצמון שווה לדעתי לכל ימות השנה ולא רק לסופ"ש חורפי אבל בינתיים פתוח שישי-שבת 9:00 – 16:00. פרטים בטל': 050-3236315/11

זיוה עם ביצה וסלמון בחלה בקפה צלמון
זיוה עם ביצה וסלמון בחלה בקפה צלמון. צילום: דני בר

יקב בזלת הגולן קדמת צבי 

התחנה האחרונה להיום היא ביקב בזלת הגולן, שביקרתי בו בעבר מספר פעמים אבל לא הזדמן לי לבקר ביקב כעשור, ושמעתי שמשהו השתנה שם, לטובה. 

כבר בכניסה למתחם היקב, ניכר במקום שהושקע בו הרבה מחשבה ומשאבים, כולל הגדלת מרכז המבקרים הצמוד ליקב. ירדנו מהחניה למרכז המבקרים ושם נפגשנו עם יעל, שדאגה מיד להוציא פלטת גבינות וטעימת יין שילווה את הגבינות ויוסיף לאווירה ולשיחה.  

שמענו על השינויים שנעשו במרכז המבקרים בעקבות ולאחר תקופת הסגרים של הקורונה, על היינות החדשים והכרמים שיוסיפו ליקב עוד יין וכמובן על פעילויות ה-Pro Bono שיעל ויואב עושים לחיילים המשרתים בגולן ועמותות שפעילותן חשובה לחברה. שמענו גם על היקב שכבר מגיע לייצור 170,000 בקבוקים בבציר האחרון, כאשר כל היין נמכר בשיווק ישיר (ביקב או במשלוחים) ולמעט מאד מסעדות שנבחרות בפינצטה.  

בביקור שלנו בצהרי יום שישי, המדשאה והרחבה שצמודה למרכז המבקרים מלאו בזוגות ומשפחות שנהנו מזיו השמש החורפית ואף יותר מכך, מהנוף, השקט והאווירה ששורת על המקום. 

יקב בזלת הגולן, קדמת צבי. פרטים והזמנות באתר יקב בזלת הגולן ובטל': 04-6965010 

מלון נוף גינוסר 

תחנתנו האחרונה להיום היא אירוח במלון נוף גינוסר שעל שפת הכנרת למרגלות הארבל ואל מול הרי גולן. המלון שמוכר לי מבחוץ בטיולים קודמים באזור, הוא פינת חמד קסומה, טובלת בירק ושלווה, מקום מושלם להתפנק ולהירגע.  

בחניה הבנתי שהמלון מלא עם קבוצות תיירים ומטיילים כמו גם משפחות, שחשוב להם הכשרות והשבת (המלון עבר לכשרות צוהר ואינו כשר לחלק משומרי הכשרות למרות ההקפדה על ההלכות ושמירת השבת) ובעיקר החוף הצנוע, השקט והמקסים על הכינרת. 

קיבלנו את החדר המרווח מאד ויצאנו לטיול ערב לפני ארוחת הערב, לאורך הטיילת של נחל עצמון וחוף הכנרת. חדר האוכל הוא מסעדה גדולה בשירות עצמי, עם עושר של סלטים, בשרים, דגים ומאפים כיאה לארוחת ליל שבת. למרות העומס על המסעדה שהיתה מלאה באורחי המלון, לא היה חסר מאומה וכל הזמן הצוות דאג למלא את כלי ההגשה במזנונים, לטובת הסועדים האורחים.

מלון נוף גנוסר
מלון נוף גינוסר. צילום: דני בר

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן