יבול שיא
הרפת והחלב
אבוקדו

ענף האבוקדו בישראל

2 דק' קריאה

שיתוף:

שי צעידי, מדריך סובטרופיים , שה"מ, משרד החקלאות

מאז ומתמיד חקלאות ישראל זוכה להתעניינות עולמית בזכות ההון האנושי שמוביל את החקלאות. אנשי אדמה הקמים כל בוקר לשפר ולדייק את גידולי המטע בשילוב של חברות טכנולוגיות מתקדמות ועם יכולות ניהול מרשימות. ב -7 באוקטובר התעוררנו למציאות אחרת שבה יכולת ייצור המזון שלנו בגבולות הארץ נמצאת בסימן שאלה. נמנעה מהחקלאי היכולת להיכנס לשטח ולבצע פעולות אגרוטכניות יום יומיות אשר פגעו קשות בתחזוקת המטע. כמו כן, העדר ידיים עובדות בקטיף האבוקדו שהיה בעיצומו נעצר באחת, דבר שגרם נזק ישיר על התוצרת החקלאית בעונה הנוכחית והשפעתו עשויה להיגרר גם לשנים הקרובות.

ישנם אתגרים רבים בענף האבוקדו ושולחנות המגדלים נמצאים בעשייה רבה למציאת פתרונות באמצעות המחקר הישראלי. תוכניות מחקר במיליוני שקלים הוצגו בפני הוועדות המקצועיות אשר גיבשו תוכנית לעוד שנים של חקלאות קדימה. שינוי אקלים גלובלי מביא עימו יותר ויותר אירועי קיצון אשר פוגעים בביצועי המטע ומחייב את המחקר למצוא חדשנות וטכנולוגיה של כיסוי המטעים ע"י רשתות ואמצעים להגנה מפני שרב ואירועי קור. כמו כן ניתן למצוא תוכניות מחקר בנושאים של השבחת פרי על מנת לייצר תקופת שיווק ארוכה ויצוא רחב יותר, שיפור בפוריות המטע באמצעות תכשירים הורמונליים או מאביקים חדשים על מנת להביא לביצועים גבוהים יותר, פתרונות הגנת הצומח תוך חשיבה סביבתית ועד לקידום מכירות ושיפור הצריכה של פירות בעונה.

את שנת 2024 פתחנו בסדרת כנסי החורף של מו"פ צפון ושה"מ שהסתיימה בהצלחה רבה. מגדלים רבים השתתפו בימי העיון השונים. למעלה מ-150 מגדלים הגיעו לכל אחד מימי עיון הסובטרופיים (אבוקדו ומנגו). ימי עיון אלו הם הבמה לצוותי המחקר לחשוף בפני המגדלים את עבודתם ותוצאות המחקר. הזדמנות טובה לומר תודה לרכזות ההדרכה של שה"מ, לשלומי כפיר וחיה רק יהלום ממו"פ צפון על תרומתם לכנסים השונים.

מדריכי הגידול הוותיקים של שה"מ יצאו לגמלאות בשנים האחרונות. ד"ר ליאו וינר, קליף להב ומיקי נוי, ממ"ר סובטרופיים, גידלו דור חדש של מדריכים מלאי מרץ לחקור ולהפיץ ידע חדש למגדלים הסובטרופיים בישראל. בימים אלה כאשר ענף החקלאות נמצא במשבר קיומי חשוב לשמר את הקשר בין המחקר למגדל ולהנגיש את המידע על מנת לקיים ולשמור על שטחי החקלאות משגשגים שהם גבולות מדינתנו היקרה.

עונת החורף קרובה לסיומה והמלקוש קרב ובא. על המגדלים להכין הכל לעונה החדשה. תכנון ובקרה של מערכות המים, השקיה נכונה ודישון עונתי יקבעו רבות על ההצלחה בשנה הבאה עלינו לטובה. טיפול ושמירה על בריאותם של העצים באמצעות גיזום ותאורה נכונה יביא תוצאות טובות ובתקווה גם להכנסות מירביות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן